Dokument Český mír - groteska o demokracii
Kdo by si chtěl připomenout, co všechno se událo v naší společnosti kvůli nápadu vybudovat v Brdech americký radar protiraketové obrany, může od 6. května zajít do kina na dokumentární film Český mír. Jeho autoři Filip Remunda a Vít Klusák ho ozančují jako absurdní dokumentární komedii.
Film je postaven na kontrastech: tichá příroda v Brdech jako místo ovládnutí kosmu pro válečné účely. Někdejší protirežimní básník Ivan Jirous ve střetech s odpůrci radaru. Venkovští antimilitaristé na honu na bažanty. Ekoaktivisté v téměř bojových hrách proti armádě. Války, boje, šarvátky, málo skutečné diskuse a dialogu. Motivy a témata, která dokumentaristům nahrál čas, se vzájemně propojují a vrství. Film odkazuje názvem k předchozímu dílu Víta Klusáka a Filipa Remundy Český sen, který dokumentoval mystifikaci s neexistujícím hypermarketem. V čem jsou snímky příbuzné? První odpovídá Vít Klusák:
Klusák: "Ačkoli jsme to neplánovali, jsou si příbuzné pointou. Oba filmy dopadly stejně: veškerý humbuk a vášně se odehrály kvůli něčemu, co nakonec nebylo. Jako hypermarket ve skutečnosti nebyl hypermarketem, tak radar na našem území nestojí, prezident Obama ho jediným telefonátem zrušil. Takže v tomhle se nám to lícuje..."Pane Remundo, kdy vznikl nápad udělat film na toto téma?
Remunda: "Rozhodli jsme se poté, co republiku navštívil George Bush a zvedla se vlna vášní a lidového odporu, nejen proti návštěvě, ale proti celému záměru zapojit nás do systému raketové obrany. Ten film není jen o tom, zda radar ano či ne, ten sleduje širší souvislosti v české společnosti dvacet let po listopadu 1989. Film je plný vášní, protože jsme natáčeli lidi na náměstích, jak se hádají o šedesátý osmý, o 17. listopad, byli jsme s premiérem Topolánkem na návštěvě v Bílém domě, byli jsme natáčet v Pentagonu, takže ten film je jakousi souhrnnou zprávou, groteskou o demokracii."Byli jste, pane Klusáku, taky tak aktivní filmaři v tomto příběhu, jako v Českém snu? Zasahovali jste do situací?
Klusák: "Ne ne, my jsme si naopak tentokrát řekli, že chceme ten film udělat formálně jinak, že se budeme daleko víc držet toho, čemu se říká observatorní dokumentarismus, ale nakonec jsme tomu ve střižně stejně dali tvar svébytného autorského filmu. Například jsme k té písni, co nazpívala paní Parkanová s panem Vyčítalem, natočili videoklip."Ten film je nejen plný vášní, ale také plný ironie.
Remunda: "My jsme se snažili to točit s odstupem nám vlastním a vybírali jsme ty scény, které ironii a absurdnost celé situace podtrhují."
Do jaké míry uvidí diváci jiný příběh než ten, který známe z médií? Co tam je navíc?Klusák: "Já doufám, že všechno je tam ´navíc´. My nechceme duplikovat to, co ostatní média divákům o tom příběhu předvedla, snažili jsme se dostat za oponu, absurdita a komičnost situací nás nezajímá proto, abychom diváka bohapustě bavili, aby byla sranda, ale proto, že si myslíme, že v těch okamžicích se vyjevuje pravá povaha těch věcí. Pokud je člověk už teď, v současnosti schopen nahlédnout, že to co se kolem něj děje, je veskrze absurdní, tak se na to dívá s odstupem a dívá se na to tím jediným správným způsobem."