Pražské metro slaví 35 let

Metro en Praga
0:00
/
0:00

Pražské metro slaví 35 let. Pokud to poměříme lidskými parametry, je v nejlepších letech, a stále se rozvíjí. I když ne všichni jsou všemi plány dalšího rozvoje nadšeni.

"Ukončete prosím výstup a nástup, dveře se zavírají. Příští stanice - Florenc. Přestup na linku B."

Už 35 let mohou podobný zvuk slýchat Pražané i návštěvníci metropole. Podobný, nikoli stejný, protože v roce 1974 se stanice Florenc jmenovala Sokolovská a žádná trasa B ještě nebyla. I když se paradoxně začalo „Céčkem“. A po úvahách dlouhých přes tři čtvrtě století. O podzemní dráze v Praze se totiž hloubalo už na sklonku 19. století, přesto začátkem léta 1965 vláda rozhodla o výstavbě podpovrchové tramvaje. Až po zahájení přípravných stavebních prací ale nakonec vláda dala na experty a přednost dostalo metro. Z původních devíti stanic na necelých sedmi kilometrech jediné trasy je dnes asi šedesátikilometrová dopravní páteř metropole na třech trasách o 57 stanicích, připomíná pražský primátor Pavel Bém: "Denně přepraví téměř 540 tisíc cestujících, což představuje zhruba 45 procent všech přepravních objemů v systému městské hromadné dopravy na území hlavního města Prahy. Takže právem je možné říci, že pražské metro je páteří systému MHD."

A primátor slibuje další růst: "Samozřejmě rádi bychom pražskému metru k jeho 35. narozeninám něco dali. Už tak činíme prostřednictvím prodloužené trasy metra A, jejíž výstavba bude zahájena letos."

Pavel Bém
Magistrát ale i po letech diskusí naráží z různých stran na kritiky. Mnozí zpochybňují oblouk, po kterém bude trasa vedena, jiná se bojí zhoršení dopravní dostupnosti, kdy poměrně propracovaný systém tramvajových linek nepochybně prořídne a lidé se budou pěšky dostávat do vzájemně vzdálenějších stanic metra. Různé pochybnosti vyvolává i umístění některých už dosud vybudovaných novějších stanic, které podle kritiků končí v polích a jsou umístěny neracionálně.

Mnohem vítanější je výstavba trasy D. Hovoří o ní ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Martin Dvořák: "Velmi intenzivně připravujeme a zafixovali jsme v územním plánu trasu metra D a ta první etapa bude mít řádově deset stanic a povede z Písnice na Náměstí Republiky. Je to velmi významný krok, který odlehčí celé té jižní části města, těm velkým sídlištím, které jsou dnes obsluhovány téměř výhradně individuální dopravou, resp. autobusovou dopravou."

A ještě jednu velkou bolest má pražské metro: je plné bariér. Podle pražského radního pro dopravu Radovana Šteinera se však tento problém řeší pouhých dvacet let – a podle něj úspěšně: "17. listopadu 1989 bylo procento bezbariérových stanic v pražském metru bohužel nula. Předchozí režim prostě na to nepamatoval. Dnes je to více než padesát procent. Uznávám, že samozřejmě máme ještě na čem pracovat, ale myslím, že za těch dvacet let zvýšit to procento z nula na téměř šedesát také hovoří za sebe."