Přehled tisku

0:00
/
0:00

Český tisk kriticky hodnotí, že se Poslanecké sněmovně nepodařilo přehlasovat novelu zákona o kinematografii, která by posílila finanční zdroje pro český film. Darina Křivánková v Lidových novinách píše, že novela, nebyla ideální, ale sloužila jako východisko z kritické situace. "Teď totiž zbývá jen jediná možnost: požadovat peníze přímo ze státního rozpočtu," píše autorka a dodává: "Jinde je to normální, u nás ale ne. U nás se rozhodlo, že film je kšeft a tečka. Kdo na to nemá, ať netočí. Takže zrušme film, když na něj nemáme. Ať jsme alespoň jednou v něčem první na světě. Třeba v blbosti."

Český tisk kriticky hodnotí, že se Poslanecké sněmovně nepodařilo přehlasovat novelu zákona o kinematografii, která by posílila finanční zdroje pro český film. Darina Křivánková v Lidových novinách píše, že novela, nebyla ideální, ale sloužila jako východisko z kritické situace. "Teď totiž zbývá jen jediná možnost: požadovat peníze přímo ze státního rozpočtu," píše autorka a dodává: "Jinde je to normální, u nás ale ne. U nás se rozhodlo, že film je kšeft a tečka. Kdo na to nemá, ať netočí. Takže zrušme film, když na něj nemáme. Ať jsme alespoň jednou v něčem první na světě. Třeba v blbosti."

Čeští filmaři uzavřeli na protest stánek na filmovém festivalu v Cannes,  foto: ČTK
Podle komentáře Petra Fischera v Hospodářských novinách byla novela dobrý pokus: Fondu kinematografie by se zvýšil rozpočet až o 200 miliónů. Tyto peníze by nikdo nedostal jen tak, musel by projít otevřeným výběrovým řízením, a jak je v Evropě zvykem, musel by najít i jiné zdroje. Tedy žádné rozmazlování. Prezidentovi a jiným kritikům vadilo, že by soukromé firmy měly povinně odvádět peníze na český film, připomíná autor a klade otázku: A proč ne? Nešlo o náhodně vybrané subjekty, které nemají s filmem nic společného. Bylo přece nesmírně důležité, že šlo o přerozdělování peněz jen a jen v rámci audiovizuálního oboru - na film by nemuseli platit výrobci praček, automobilů, pekaři nebo hudebníci. Hlavním zdrojem peněz fondu by byly bohaté televize. I to má svou logiku. Soukromé televizní společnosti platí za licence směšnou částku. Odvody do fondu by byly proti ziskům směšné drobné. Po fiasku nejpopulárnějšího ministra Vítězslava Jandáka ve sněmovně jsou ale úvahy o financování na nějaký čas bezpředmětné. Obrysy budoucí vlády se ani nečrtají, odhadnout obsah programového prohlášení v oblasti kultury, to už je čiré věštění. Prezidentské veto nechtěně upozornilo, že dosavadním českým vládám zoufale chyběla a chybí koncepce kulturní politiky a jejího financování, píšou Hospodářské noviny.

"České filmy do Cannes sice nevyvážíme, zato ostudu ano," píše Mladá fronta Dnes. Ta včerejší přišla daňové poplatníky na jeden a půl milionu korun. Tolik podle ministra kultury stál český stánek v Cannes. "Že v Cannes bude ostuda? Jistě, a velká, kromě české vlajky tu chybí jen íránská. Ale té naší zdejší ostudě předcházela ostuda poslanců a Jandákova," vzkázal z Cannes producent Pavel Strnad. Další protestní akce podle něj budou následovat.


Přehlasování ostatních tří ze čtyř prezidentských vet Sněmovnou komentuje Pavel Verner v deníku Právo. "S prezidentskými vety je to jako se svíčkovou na smetaně. Servírovaná jednou za čas jest lahůdkou. Kdyby ji měl člověk obědvat každý den, brzy by lezla krkem," píše autor. Veto prezidenta republiky by podle autora měl být ústavní nástroj s puncem mimořádného používání. A veto by mělo být zjevně v souladu s drtivou většinou veřejného mínění. Podle komentáře ale Václav Klaus udělal z veta nadmíru servírovanou svíčkovou a banalitu. Co zaráží víc, je téměř nulová efektivita této metody, kterou čestný předseda ODS vytahuje jako kladivo na soc-dem čarodějnice, pokračuje Verner v deníku Právo a uzavírá:. Úspěšně zabitý zákon o stamiliónech pro české filmy je slabá náplast na bolístky.


Premiérova manželka Zuzana Paroubková se rozčilila na "firmu", kterou řídí její manžel - na Úřad vlády. Nelíbilo se jí totiž, že ji úřad zatahuje do manželovy předvolební kampaně. Podle Mladé fronty Dnes to alespoň tvrdí představitel pořádajíci agentury. Úřad vlády totiž převzal aktivitu při pořádání křtu Paroubkové knihy Rendez-Vous s paní Zuzanou a stala se z toho téměř politická akce. Podle deníku ale lze o knize říct, že je předvolební: vždyť ji vydali v produkci vládního fotografa dva týdny před volbami.