Ředitel: Výuka na dálku může vést k nekvalifikovanosti řemeslníků
Pokračující výuka na dálku ve středoškolských oborech s odborným výcvikem může vést k nekvalifikovanosti tisíců budoucích řemeslníků. V tiskové zprávě to uvedl ředitel pražské Střední odborné školy Jarov Miloslav Janeček. Podle něj by vláda měla co nejdříve umožnit prezenční praktickou výuku, protože na dálku se řemeslo nikdo nenaučí. Upozornil, že učňové mohou mít kvůli chybějícímu výcviku i problém se skládáním závěrečných zkoušek. "Pokud by stávající stav trval ještě několik týdnů nebo se cyklicky opakoval, mohou v příštích letech na trh práce nastoupit tisíce nedostatečně připravených řemeslníků," řekl.
Učební obory s výučním listem navštěvuje podle údajů ministerstva školství zhruba 89.000 žáků, pro jejich vzdělávání a následné uplatnění je praktická výuka stěžejní. "V učebních oborech tvoří odborný výcvik 50 procent výuky, většinou chodí týden na teoretické vyučování a týden na odborný výcvik," popsal Janeček. V tomto školním roce se ale kvůli opatřením proti covidu-19 žáci do školních dílen téměř nedostali. "Problémem je samozřejmě i potřebné vybavení, žáci obvykle nemají doma soustruh, svářečku, dílenské pracovní stoly a málokterý rodič si od žáka prvního ročníku nechá vymalovat obývák," řekl.