Z Prahy až k Baltskému moři po dálnici. Začala stavba D11 z Trutnova na Polsko

Dva tunely, 28 mostů a tři mimoúrovňové křižovatky. Ředitelství silnic a dálnic zahájilo největší dálniční zakázku ve své historii - výstavbu posledního úseku dálnice D11 mezi Trutnovem a polskou hranicí. První auta by tudy mohla projet v roce 2027.

Dálnice D11 spojuje Prahu a východní Čechy - vede z hlavního města na východ do Hradce Králové a odtud dále na sever do Jaroměře. Začala se stavět v roce 1978, nyní je její délka přes 114 kilometrů z celkově plánovaných 154. Aktuálně dálnice končí na kraji města Jaroměř, po dokončení povede přes Trutnov až na hranice s Polskem.

Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Přípravy stavby u Trutnova trvaly několik let a provázelo je několik komplikací. Šlo například o námitky ekologických aktivistů z Brna Děti Země, kteří zablokovali vydání stavebního povolení. Zahájení stavby dlouho oddalovaly také komplikace s výběrem zhotovitele.

„Začínáme s jedním z nejočekávanějších projektů, u kterého se podařilo překonat všechny překážky, a konečně můžeme kopnout do země. Dálnice D11 patří mezi zásadní části české silniční sítě. Spojuje Prahu s východem Čech. Po dokončení D11 budou mít všichni Češi blíž k Baltskému moři, protože polská dálnice S3 pak propojí české hranice a Gdaňsk,“ uvedl při zahájení stavby ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

„Po dokončení dálnice D11 se již nebudeme muset před Poláky stydět,“ dodal. Vyzdvihl také celoevropský význam dálnice D11. „Podle mezinárodní dohody náleží k evropskému dopravnímu koridoru, který spojuje západní a východní Evropu,“ připomněl ministr evropský dopravní koridor Paříž – Norimberk – Plzeň – Praha – Hradec Králové – Wroclaw – Varšava – Brest – Moskva.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Tunely i velké mosty

Martin Kupka a Radek Mátl | Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Dělníci jako první postaví tříkilometrový úsek u hranic mezi Královcem a Bernarticemi tak, aby bylo v roce 2026 hotové napojení na polskou rychlostní silnici S3. Ta je už vybudovaná a končí uříznutá na louce na státní hranici.

Stavba bude technicky náročná kvůli horskému terénu a nepříznivým klimatickým podmínkám. Její součástí tak budou dva půlkilometrové tunely, tři mimoúrovňové křižovatky a řada mostů. Třináct z nich bude delších než 100 metrů. Tři budou velké mostní objekty.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Nejdelší most bude dlouhý 715 metrů a vysoký 30 metrů. Most mezi Zlatou Olešnicí a Bernarticemi přes údolí říčky Ličná bude dlouhý 670 metrů a vysoký 47 metrů. Bude tak vyšší a delší než Nuselský most v Praze. Na trase bude také deset protihlukových stěn dohromady dlouhých přes 1,6 kilometru.

„Jedná se o mimořádně náročnou stavbu, jednu z nejnáročnějších v historii ŘSD. I přes velkou náročnost stavby se první řidiči svezou po nové dálnici už za 3,5 roku a na třech kilometrech na hranicích s Polskem již za rok a půl,“ řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Poslední zbývající nedostavěnou část dálnice D11 z Jaroměře do Trutnova ŘSD intenzivně připravuje. Stavba dlouhá téměř 20 kilometrů by měla začít na podzim 2025, řidiči by po ní měli poprvé projet v roce 2028.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR
Autor: Katarína Brezovská | Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic
klíčové slovo:
spustit audio