Nové Centrum současné dramatiky se představí na letišti

nebe_neprijima.jpg

Dnešní spisovatelé, kteří se věnují psaní divadelních her, musejí většinou prodávat své hry hluboko pod cenou, jejich práci se nevěnuje pozornost a ani morální ohodnocení často nepřichází. To by se mělo změnit, rozhodli se mladí divadelníci ze souboru, který si říká Letí. Ve spolupráci s pražským Divadlem Na zábradlí založili Centrum současné dramatiky, které chce dramatické autory podporovat v jejich práci a novou tvorbu propagovat na veřejnosti.

Centrum současné dramatiky bude symbolicky otevřeno premiérou inscenace Nebe nepřijímá 21. září. Představení se odehraje v odletové hale v Praze Ruzyni za plného provozu letiště. Skládá se z pěti krátkých her, které na výzvu Divadla Letí hry napsali Angličan Joe Penhall, Němci David Gieselmann a Falk Richter, čtvrtý krátký kus napsal Slovák Viliam Klimáček a pátou hru do inscenace vytvořil David Drábek. Všech pět her se točí kolem létání, letišť a rychlého životního stylu. Hru Davida Gieselmanna o zločincích na útěku režíruje Thomas Zielinski.

"Naše hra je rozdělena na dva prostory ten jeden je v letadle, trup letadla, a ten druhý odletová hala a přepážka ztracených zavazadel. My si to představujeme tak, že jednu část, tu v letadle, budeme točit přes kameru a budeme ji přenášet na monitory v hale a tu druhou budeme hrát u přepážky v hale."

Martina Schlegelová

Centrum, které vzniklo z iniciativy Divadla letí, chce podporovat nové hry a mladé dramatiky. V České republice totiž neexistuje profesionální zázemí, které by talentovaným dramatikům umožnilo rozvíjet jejich schopnosti. Centrum současné dramatiky si klade za cíl pořádat rezidenční pobyty pro nadějné dramatiky a rozvíjet spolupráci s divadelníky ze světa. Jak spolu souvisí tato premiéra a centrum současného divadla? Vysvětluje Martina Schlegelová, umělecká vedoucí divadla Letí:

První čtená Nebe nepřijímá ze dne 30. srpna 2010,  foto: www.divadlo-leti.cz
"Chtěli jsme připravit pilotní projekt Centra současné dramatiky, které jsme založili ještě s dalšími institucemi, a chtěli jsme, aby ta inscenace ukázala, co naše centrum umí, o co jde. Jedním z cílů centra je, aby vznikaly nové hry, tak jsme oslovili pět autorů, kteří skutečně napsali novou hru přímo pro tento projekt. Druhým cílem je, aby se ty nové hry dostaly k co nejširšímu spektru diváků, aby oslovily i lidi, kteří třeba do divadla nepřijdou, takže jsme se rozhodli ty hry vytáhnout skutečně na letiště a zahrát přímo tam ve specifickém protoru odletové haly Terminálu II. a dojde k zajímavé konfrontaci divadla a reálného života."

Foto: www.divadlo-leti.cz
Ale diváky si asi přivedete vlastní, že? Z cestujících by se asi těžko vytvořilo kvalitní publikum.

"Ten projekt je udělaný i pro to publikum letiště. Tím že jsou to krátké hry, které mají deset, patnáct, maximálně dvacet minut, tak my počítáme, že lidé skutečně přijdou s kufrem, podívají se na desetiminutovou hru, pak jim to poletí, odejdou a přijdou zase jiní."

A proč je potřeba podporovat vznik původní divadelní hry? Proč to nevzniká spontánně?

Foto: www.divadlo-leti.cz
"V Evropě je zkušenost, že pokud se to nepodporuje, tak tenhle segment přirozeně skomírá. Protože pro divadla je jistější hrát už ověřené tituly, kde se dá dopředu vypočítat, jestli to bude nebo nebude mít úspěch. Samozřejmě nikdy to není stoprocentní, ale je to mnohem menší riziko, než se pustit do světové premiéry nějakého domácího textu. Další věc je, že když srovnáme situaci v Čechách třeba s Německem nebo Británií, tak tam diváci znají své autory. V Čechách troufám si tvrdit mnoho dramatiků obecně známých není. A tím pádem ani diváci nevědí, co mohou očekávat, netěší se na další novinky atd. A aby se navázal tento kontakt mezi publikem a autory, tak je potřeba, aby se tomu někdo věnoval. Proto se snažíme zprostředkovat, že česká dramatika je zajímavá, že to nejsou jen nějaké vzdálené, nesrozumitelné umělecké texty, ale že to jsou často velmi aktuální, vtipné a živé texty, které mají co říct. A že se do divadla nemusí chodit jen na Shakespeara."

Doubravka Svobodová
Na vzniku a činnosti Centra současné dramatiky se významně podílí Divadlo Na zábradlí. Jeho ředitelka Doubravka Svobodová vysvětluje, proč podle ní je potřeba dramatiky podporovat:

"Protože to v současné době má minimální ekonomické zázemí a nemá to společenskou prestiž. Lidé, kteří k tomu mají předpoklady, se tím neuživí, musí se živit jinak a nemají na to tudíž čas. A když se rozhodnou, že se nějakým způsobem uskromní, že budou po určitou dobu živořit a že to za to stojí, tak se to nevrací ani v odezvě. Proto je potřeba autorům pomáhat."

Divadlo Na zábradlí už má z poslední doby zkušenosti s mladými autory a se zadáváním nových textů. Letošní sezóna se ponese v podobném duchu. Budou uvedeny například novinky Radky Denemarkové a zmíněného Miroslava Bambuška.