Obecní dům připravil pro příznivce umění atraktivní sezónu
Obecní dům patří k nejvyhledávanějším pražským památkám, ale i k nejnavštěvovanějším stánkům kultury. Pro příznivce umění připravil na letošní sezónu atraktivní program. Výstavu děl malíře Jana Preislera, ale i mezinárodní scénický projekt Mozartova Requiem. Více informací nabízí Evelina Himalová.
Za prvé zde probíhá (až do 5. října) retrospektivní výstava děl malíře Jana Preislera, jednoho ze zakladatelů moderního českého umění přelomu 19. a 20. století. Od poslední podobné se jí Praha dočkala po téměř čtyřiceti letech, navíc v působivých secesních interiérech právě Obecního domu, jehož Palackého sál je i vyzdoben Preislerovými nástěnnými malbami. K vidění je mimo jiné kruciální série "Černých jezer", a oproti minulé expozici v Jízdárně Pražského hradu v roce 1964 i Preislerův slavný triptych "Jaro".
Ve Smetanově síni - každý pátek a sobotu - pokračuje mezinárodní festival "Varhanní léto", jehož duchovním otcem a dramaturgem je přední český varhaník a hráč na téměř všechny historické klávesové nástroje Jaroslav Tůma. K největším lahůdkám letošního 6. ročníku patří například koncerty varhaníků Franze Josefa Stoibera z Regensburgu, Bruna Oberhammera, který působí v Bregenzu, či Itala Maria Duelly, proslulého svou sympatickou extrovertností.
Ve stejném prostředí - před příštím uvedením v Itálii, Rakousku a Německu - bylo možno zhlédnout v těchto dnech crossverovou interpretaci Mozartova "Requiem" - mezinárodní scénický projekt, jehož mediálním partnerem je mimo jiné i Český rozhlas. Idea hodinového pásma hudby, tance a stylizovaných jevištních obrazů, nazvaného "Rockquiem", vzešla od Manfreda Schweigkoflera z Itálie a českého rockera Daniela Landy, jinak též producenta, supervizora, režiséra a sólisty v jedné osobě. Na aranžmá pracoval Němec Stefan Wurz. Cílem je přiblížit zejména mladým lidem, holdujícím v současnosti spíše punku či rocku, existenci i jiné hudební dimenze, kterou je opera a vážná hudba. Moderně pojaté a převyprávěné téma výsostné Mozartovy partitury, kterou napsal těsně před smrtí, by mělo být pro ně přijatelným začátkem na cestě k vnímání klasiky. Sóĺové interprety - již zmíněného Daniela Landu v alternaci s Petrem Kolářem a Josefem Bohoušem, Dušana Kollára, Annu Klamo a Lucii Šoralovou - doprovází vedle rockové kapely i orchestr České komorní filharmonie, jejíž dirigent Petr Chromčák ke spolupráci na projektu "Rockquiem" Radiu Praha řekl."Když mi bylo toto nabídnuto, a viděl jsem poprvé noty, tak jsem se vpodstatě hned zamiloval do této verze, protože je to velice decentní a nádherná úprava. Vlastně ani ne úprava, protože ty melodie a spousta věcí je tam zachována v originále. 'Rockquiem' je to proto, že jsou tam dokomponovány rockové nástroje, jako bicí a kytary a bassová kytara. Ale je to všechno udělané tak skvěle a tak decentně, že mně osobně tam nic nevadí. Jsem strašně rád, že něco takového mohu dělat,"
řekl dirigent Petr Chromčák s tím, že rocková mše za mrtvé, vycházející z Mozartova "Requiem", si jistě najde svou cílovou skupinu posluchačů nejen v Evropě, ale možná i jinde ve světě. Zpívána je latinsky, tedy v neutrálním jazyce, který se k tomuto mezinárodnímu projektu hodí.