Počet vozů pojištěných na povinné ručení letos klesl o 85.000

Počet vozidel pojištěných v rámci pojištění odpovědnosti za provoz motorových vozidel, takzvaného povinného ručení, se letos snížil o 85.000 na 5,092 milionu. Pokles se udál v prvním čtvrtletí, ve druhém naopak počet pojištěných vozů stoupl o 16.000. Vyplývá to z databáze České kanceláře pojistitelů (ČKP). Největší nárůst počtu smluv zaznamenaly letos Kooperativa, a to o 105.000, a Česká podnikatelská pojišťovna, které přibylo 50.000 smluv. Kooperativa převzala počátkem roku klienty Pojišťovny České spořitelny, která se nyní soustředí pouze na životní pojištění.

Naopak nejvíce majitelů vozidel ukončilo pojištění u Allianz, a to 51.000, a Generali, kde to bylo 25.000. Mluvčí Allianz Milan Káňa přisoudil úbytek pojištěných vozidel "rychlosti" procesu předávání dat na ČKP. "V prvním pololetí a zvláště ve druhém čtvrtletí totiž počet smluv v našem kmeni povinného ručení rostl. Předpokládáme, že se tento nárůst projeví až v číslech za červenec 2004," poznamenal. V samotném druhém čtvrtletí vykázala největší změnu Česká pojišťovna, které vzrostl počet pojištěných vozů o 61.000. V prvních třech měsících přitom z její "flotily" ubylo 44.000 vozidel. "V prvním čtvrtletí šlo o reakci motoristů, kteří zaslechli vábení dumpingových cen v rámci reklamní kampaně jiných pojistitelů," řekl ČTK mluvčí ČP Václav Bálek. Druhé čtvrtletí podle něj již charakterizovala standardní situace na trhu.

Mezi důvody pohybu počtu pojištěných vozidel může podle dřívějšího prohlášení ředitele kanceláře Jakuba Hradce patřit například dočasné zimní odhlášení registrovaných vozidel z provozu. Dále mohlo jít o vyřazování starých vozidel z provozu či přechod vozidel do režimu, ve kterém není pojištění povinné. Počet vozidel v Česku ale roste, takže podle některých odborníků mohl loni stoupnout počet vozidel jezdících bez pojistky.

Pojišťovny na konci loňského roku při uzavírání smluv na letošek převratné změny počtu klientů nezaznamenaly. Některé pojišťovny přitom poprvé do cen zahrnuly i jiné faktory než obsah motoru či nehody způsobené řidičem. Povinné smluvní pojištění odpovědnosti za provoz vozidla provozuje po demonopolizaci systému čtvrtým rokem osm pojišťoven.