Sto let autoškoly mapuje výstava v Pardubicích

Historický trenažér řízení v autoškole, foto: Východočeské muzeum v Pardubicích

Východočeské muzeum v Pardubicích nabízí unikátní výstavu. Jmenuje se Století autoškoly a je tu vše, co souvisí s řízením aut. První autoškola u nás vznikla na počátku dvacátého století právě v Pardubicích a založil ji zdejší rodák Vincenc Chomrák.

Historický trenažér řízení v autoškole,  foto: Východočeské muzeum v Pardubicích
Vincenc Chomrák byl vášnivým cyklistou, který koncem devatenáctého století proslul svými dálkovými jízdami. Na kole dojel například do italských Benátek, Švýcarska nebo třeba do Mnichova. Pak ho nadchly motory, jezdil Pardubicemi ve svém autě a v roce 1910 se rozhodl založit první autoškolu v Čechách. Lidé na výstavě uvidí dobové fotografie, modely motorů, i některé typy výukových vozidel. Je tu například jeden unikát a ryze český vynález - motocykl s dvojím řízením, uvedla kurátorka výstavy Věra Doležalová.

"Tento vynález už byl patentován před válkou v roce 1938 a k jeho podstatnému rozšíření došlo až po válce. Potom byl ještě rozvinut ve Svazarmu v Hradci Králové. Je to ryze český unikát, i když byl používán v celé Evropě. My na výstavě jeden tento motocykl máme. Je to motocykl Java 250 z roku 1968."

Ve srovnání s dnešní dobou bylo počátkem minulého století zájemců o řidičský průkaz podstatně méně. Především to byli majitelé auta nebo muži, kteří se chtěli živit jako šoféři. Řidičský kurz v první české autoškole trval, alespoň podle dochované reklamy Vincence Chomráka, pouhých třicet dní.

Většina fotografií a exponátů na výstavě pochází ze soukromých sbírek. V muzeu nejvíc spolupracovali s Miroslavou Šimkovou, majitelkou autoškoly v Jablonci nad Nisou, která se zabývá podrobnou historií automobilismu u nás a jednou by si chtěla otevřít své vlastní automobilové muzeum.

"Vidíme tam řadu exponátů, které dokumentují celý vývoj autoškoly od počátků motorismu až po současnost. Takže si zde přijdou na své i milovníci veteránů. Máme tu motocykl z roku 1903, výrobek firmy Laurin a Klement, dále dva vozy, které sloužili v průběhu toho století autoškoly jako výcvikové vozy a sice Škoda Octavia a Škoda 100. Dokonce se nám podařilo sehnat trenažér, což byl takový tréninkový automobil, výrobek tehdejší firmy AOZ Olomouc. Ten, který jsme sehnali, je z roku 1989, jeden z posledních."

A jak vypadala autoškola před sto lety? Příliš se od té současné nelišila. Stejně jako dnes, byla rozdělená na teoretickou a praktickou část. Zpočátku se budoucí řidiči učili v autech značky Praga nebo Tatra, podle toho jaký vůz tehdy majitel měl. Po roce 1948 přešly autoškoly pod Svazarm. Postupně se modernizoval vozový park autoškol - mnozí dnešní řidiči si pamatují, jak začínali na Octávii nebo klasické Škodě 120. Na výstavě jsou i dobové učebnice nebo instruktážní filmy. Zjistit a porovnávat, jak bylo těžké řídit vůz před sto nebo padesáti lety a nyní, budou moci návštěvníci pardubického muzea do začátku ledna příštího roku.