Škoda Spartak, lidové auto pro socialistického občana, které ovšem nebylo pro každého
Poprvé se veřejnosti představil v prvomájovém průvodu 1954 v Mladé Boleslavi. Model s oficiálním názvem Škoda 440 se měl původně vyrábět jen dočasně, nakonec se stal hlavní výrobním programem továrny AZNP na téměř deset let.
Po autě s líbivou karosérií toužili v polovině padesátých let mnozí. Socialistický tisk lidem servíroval články o tom, že na automobilovém trhu bude líp a že se brzy dočkají „lidového“ vozidla. Škoda 440 „Spartak“ se jím rozhodně nestala. V době, kdy úspory většiny lidí znehodnotila měnová reforma v roce 1953, a průměrný měsíční plat se pohyboval kolem 1200 korun, auto v ceně 27 450 Kč nebylo rozhodně pro každého. Navíc spartaky si mohli pořídit jen ti, kdo dostali zvláštní poukaz, rozdělovaný vybraným pracovníkům většinou odborovou organizací. Dlouho před dodáním vozu se ještě musel složit depozit ve výši dvou třetin ceny.
První Škody 440 se začaly prodávat na konci roku 1955. Měl to být jen provizorní mezityp, než v Mladé Boleslavi začne výroba úplně nového lidového automobilu s motorem vzadu, který později dostal jméno 1000 MB. Nakonec ale Škoda 440 vydržela ve výrobě skoro deset let, druhou polovinu svého života s kosmetickými úpravami už ale pod označením Octavia.
Auto oceňovali i na Západě. Jen do Spojených států se prodalo přes 1000 vozů v exportní verzi.
I když se během deseti let vyrobilo 86.000 všech verzí spartaků a následně 286.000 oktávií, pro většinu motoristů se staly nesplněným snem. Koupili si je až později jako ojetinu. Ještě dnes, kdy slaví sedmdesátiny, jich jezdí skoro dva tisíce a bývají častou ozdobou veteránských srazů.
Dvoudveřový čtyřmístný tudor měl pro mladoboleslavskou automobilku typický vpředu rozvidlený páteřový rám a nezávislé zavěšení všech kol, na obou nápravách byly bubnové brzdy a listová pera. Motor byl vpředu a poháněl zadní kola přes čtyřstupňovou manuální převodovku se synchronizací třetího a čtvrtého rychlostního stupně. Zajímavostí je, že verze pro domácí trh měly řadicí páku na podlaze, exportní verze však dostaly řazení pod volantem. Samotný motor s rozvodem OHV měl objem 1089 cm3 a výkon 29 kW.