Jak Škoda dobíjí budoucnost: Pět let elektrických modelů
Přesně před pěti lety zahájila automobilka Škoda v Bratislavě výrobu prvního vozidla s plně elektrickým pohonem Citigo iV. Tehdy se jednalo jen o malý doplněk portfolia Škodovky, ale od té doby se elektromobilita a s ní i výroba nových vozů s tímto pohonem značně posunula a stala se významnou součástí vozového parku, který dnes vídáme.
Škoda cítila příchod elektromobility už dlouho. Snahy o to vytvořit auto s plně elektrickým pohonem proto přišly už v 90. letech, kdy vznikla Škoda Eltra. Ta navazovala na tehdejší kultovní vůz Škoda Favorit. Eltra se však nikdy nedostala dál než mezi prototypy.
Přelom nastal až v roce 2019, kdy Škoda slavnostně na 83. mistrovství světa v hokeji v Bratislavě představila elektrický pohon pro svůj vůz Škoda Citigo. Ten existoval ve verzi se spalovacím motorem už od roku 2011 a byl malým vozem pro pohyb po městě. Když 20. listopadu 2019 přišlo první z těchto aut na trh, strhla se tak velká vlna zájmu, že netrvalo ani rok a Škoda musela výrobu elektrického Citigo zcela ukončit.
Milovníci elektroaut ale nemuseli čekat dlouho na náhradu. Brzy výrobní linku opustil první Enyaq, který je dodnes vlajkovou lodí elektrických modelů Škoda. Jen v loňském roce se Enyaqů prodalo přes 70.000 kusů. Na českém trhu ale zůstává jen menší část. Většina elektromobilů z Mladé Boleslavi míří spíše do Německa nebo jiných evropských zemí.
V současné době tvoří elektromobily asi desetinu všech vozů na našich silnicích a podobný je i podíl vyráběných vozů s elektrickým motorem ve Škodovce. „Škoda Auto v Mladé Boleslavi aktuálně vyrábí dvě varianty modelové rodiny Enyaq v SUV a Coupé variantě. Od prvního čtvrtletí roku 2025 je v plánu zahájení výroby kompaktního SUV – Škoda Elroq. V roce 2025 se tak bude jednat o dva modely z celkových dvanácti,“ uvedla Škoda Auto v reakci na náš dotaz.
Budoucnost je elektrická
Výroba elektroaut s sebou ale přináší i komplikace. Nejen, že je výroba těchto aut komplexnější, ale auta se spalovacími motory jsou také těžší a současné výrobní linky na ně nejsou stavěné, proto může být jejich výroba limitována. Podle slov Jiřího Bryndy z produktové komunikace Škodovky se však nejedná o neřešitelný problém: „Auta s elektrickými i spalovacími motory se ve Škoda Auto vyrábějí na stejných zařízeních a výrobních linkách. Výzvou je pochopitelně komplexita výrobních operací daná rozdíly v platformách, ale díky digitalizaci výrobních procesů jednoznačně převažují výhody flexibility, která je z pohledu dnešní volatility trhu strategicky jednoznačnou.“
Přes to všechno zůstává budoucnost elektromobility velkou neznámou. Podíl elektromobilů sice stále stabilně roste, skepticismus a obavy však přetrvávají. Mladoboleslavská automobilka má ale jasno: „Strategie firmy se nemění, budoucnost je elektrická. Škoda Auto stále nabízí zákazníkům to nejlepší z obou „světů“ a aktuálně má nejširší portfolio pohonů ve své historii – obsahující vozy s čistě elektrickým pohonem, elektrifikované vozy s hybridní technologií i vozy s úspornými spalovacími motory.“
V současné době je Škoda jen jednou z mála evropských automobilek, které se daří a její prodeje stabilně rostou a to i na úkor jejího majitele, německého Volkswagenu. Proto asi můžeme bez obav říci, že se od nich ještě máme na co těšit.