Kdy se budou v Česku prohánět samořiditelná auta? Do pěti let by měl stát testovací okruh
Ministr dopravy chce v Česku vybudovat testovací okruh na samořiditelná auta. Tato informace zazněla na setkání manažerů automobilek se zástupci vlády. Škoda Auto se chce v příštích letech zaměřit na elektrická auta. Stát podpoří výstavbu dobíjecích stanic miliardou korun.
Než se na české silnice vydají samořiditelná auta na elektřinu bude třeba změnit zákony, upozorňuje prezident Sdružení automobilového průmyslu Bohdan Wojnar:
"Určitě vzniknou ve městech systémy, které umožní daleko víc a chytřeji využívat data, která se budou sdílet mezi parkovacími domy, mezi řízením provozu. Přinese to v určitých případech zvýšení bezpečnosti, protože 90 procent nehod je právě způsobeno chybou řidiče."
První elektrická škodovka se má na trhu objevit v roce 2019
Dalším tématem jednání byly elektromobily a připojení aut k internetu. Podle premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) by do roku 2020 mělo v Česku vzniknout aspoň 1200 napájecích stanic pro elektromobily. Stát výstavbu podpoří více než jednou miliardou korun.Šéf automobilky Škoda Auto Bernhard Maier v rozhovoru s Matějem Skalickým potvrdil, že automobilka se chce zaměřit na elektrická auta:
„První elektrická škodovka bude na trhu v roce 2019. Bude to Škoda Superb plug-in hybrid. Čistě elektrické auto představíme hned poté. V roce 2025 budeme mít více než pět modelů na elektrický pohon, to je náš jasný cíl. Všechno ale začne už v roce 2019."
A co samořiditelná auta?
"Ano, to je něco, co také bedlivě sledujeme. My už v autech máme asistované řízení, ale nemusíme být první na trhu. Sledujeme, co naši zákazníci chtějí. Až jednou bude autonomní řízení dostupné, za rozumnou cenu, i Škoda bude mít své samořiditelné auto."Ministr dopravy za hnutí ANO Dan Ťok prohlásil, že by chtěl v Česku vybudovat testovací okruh pro samořiditelná auta. Je to pro vás zajímavá zpráva?
"Samozřejmě. Možná v roce 2020, nebo 21 či 22 bude na silnici první samořiditelné auto. A to se potká s obrovským množstvím aut, které budou stále řídit lidé. Proto potřebujeme testovací tratě, kde zjistíme, jak se takové auto chová a co potřebujeme za technologii, aby bylo plně bezpečné. Samozřejmě je také třeba vyřešit řadu etických problémů. Digitalizace zažívá vývoj, který nepamatujeme. S vládou jsme v této souvislosti mluvili také o tom, že jsou potřeba i změny ve školství. Digitalizaci musíme učit i lidi kolem 40 až 50 let, kteří sice nejsou staří, ale ani digitálně zdatní. Musíme je učit, že zájem na dalším vývoji technologií má zásadní význam pro celou společnost."