Přehled tisku

r_2100x1400_radio_praha.png

Přehled českého tisku s datem 29. srpna připravil Zdeněk Vališ.

Všechny deníky informují na titulních stránkách o stávkové hrozbě pilotů Českých aerolinií, kteří si chtějí vynutit téměř dvojnásobné zvýšení platů. Hospodářské noviny zdůrazňují, že aerolinie letos prodělávají a případnou stávkou ztratí kus dobré pověsti. Něco z nepřízně klientů ulpí podle deníku i na samotných pilotech. Řada lidí uvidí na straně jedné jen své problémy při cestování a oproti tomu vysoké příjmy těch, kteří to "zavinili". Podnikatelé zanadávají na firmu, která prodává celkem drahé služby a nedokáže se dohodnout s lidmi, kteří je zajišťují, na bezkonfliktním fungování. A ekonomové, jak píší Hospodářské noviny, si nejspíše povšimnou faktu, že sílí tlak odborů na růst mezd, přesně tak, jak se toho už několik měsíců obává centrální banka.


Pozornost komentářů středečních deníků přilákalo zhodnocení dosavadní vládní činnosti a oznámení záměrů vlády do voleb z úst premiéra Miloše Zemana. Vracejí se ale také k britským kontrolám v Ruzyni a i k odsouzení dvou Čechů za hajlování v Německu. Zatímco v Právu se objevují slova, že Zemanovi lze těžko vyčítat, že bilancoval s pocitem jistého triumfu, titulek poznámky v Zemských novinách hlásá, že "více skromnosti by neškodilo". Komentáře v Lidových a Hospodářských novinách pak poukazují na to, že Zemanova vláda si do příštích měsíců klade ještě rozhodně nikoliv malé cíle.

Ze Zemanových slov je jasné hlavně to, že předvolební kampaň začne už na podzim, konstatují Lidové noviny. Upozorňují, že Zemanova menšinová vláda se ve zbývajícím čase bude starat především o to, jak se udělat před voliči hezkou. To znamená, že prodá, co může, aby měla na rozhazování. Zatímco Lidové noviny soudí, že seznam toho, co chce kabinet do voleb ještě stihnout, už na první pohled souvisí s realitou jen velmi volně, Mladá fronta Dnes píše přímo o schizofrenní vládě. Podle komentátora vláda jako by byla zbavena smyslu pro realitu. Vedle předváděného náporu na brány Evropské unie či reformy armády stojí například kruhová obrana temelínské pevnosti nebo zuřivé odmítání školného. Ve vládě jsou pak zároveň jak lidé pracovití, tak ji navenek zastupují i bezvýznamní arogantní floutci.

Podle pisatele v Právu má Zeman prostě obecnou pravdu, když tvrdí, že vláda již z velké většiny své programové prohlášení splnila. Zemské noviny ale upozorňují, že ČSSD se nepodařilo prosadit zásadní předvolební sliby - penzijní fond, školský zákon, referendum. Vázne zároveň například decentralizace veřejné správy a splaskla i bublina akce Čisté ruce. Naopak zásluhy o přibližování Česka k Evropské unii přiznávají vládě vedle Práva i Hospodářské noviny. Komentátor Právo navíc připomíná, že sociální demokracie převzala vládu v éře ideové dominance pravicovosti. A hle, svět se nezbořil, země se nezatřásla a nevyšlehly z ní plameny pekelné.


V souvislosti s debatami kolem obnovení britských kontrol na ruzyňském letišti a s jejich opoziční kritikou hovoří pisatel v Lidových novinách o velké šanci, jak se necelý rok před volbami ukázat ve všech médiích. Přitom například čtyřkoaliční programový dokument Společná odpovědnost podle autora neobsahuje o Romech ani slovo. Ani na internetových stránkách ODS toho člověk o Romech moc nenajde, dodává autor.


Komentátor Práva poukazuje na to, že mezi vládním přijímáním kontrol a jejich vnímáním voliči vládní ČSSD je rozdíl. Mnozí se cítí přítomností britských úředníků na českém území osobně uraženi. Rozdíly mezi pohledem vlády a části veřejnosti jsou podle autora i v jiných oblastech, které se týkají českého vstupu do Evropské unie. Vláda se raduje, jak se evropský vůz pěkně rozjíždí, kdežto hodně lidí v jí spravované společnosti se obává, že onen vehikl tu českou kozu rozdrtí, píše. Sociální demokraty by podle komentátora měla trhlina mezi jejich pohledem a náladou mnoha občanů zarazit, aby se nakonec z trhliny ještě nestala propast.


Dva Češi, kteří byli v Německu zatčeni a odsouzeni za hajlování v bývalém koncentračním táboře Buchenwald, museli být podle komentátorky Lidových novin zřejmě šokováni. Vždyť přivykli, že čeští policisté při podobných příležitostech váhají a většinou nakonec řeknou, že legislativa jim zatčení neumožňuje, anebo že vlastně nikdo nehajloval, ale jen se drbal za uchem, napsala autorka. Vyjádřila zároveň přání, kéž by ten šok dopadl i na ty české policisty, kteří projevy nacismu ještě pořád pokládají za nevinné dovádění dospívajících mládenců.


Náměstek primátora Otto Kechner (ČSSD) odsoudil v dopise předsednictvu pražské sociální demokracie nedávné chování její předsedkyně Petry Buzkové a jejího místopředsedy Karla Březiny. Píše o tom Právo. Oběma politikům se v poslední době věnoval výrazně bulvární tisk: poslankyni Buzkovou ukázal deník Super bez horního dílu plavek a o čerstvě ženatém ministrovi Březinovi napsal, že má čekat dítě s jinou ženou. Kechner podle svých slov chápe, že častý pobyt na rautech a dalších společenských událostech může svádět Březinu k domněnce, že život v Česku jinak nevypadá. "Ale mohu ho ujistit, že opak je pravdou. Jsou to právě naši voliči, kteří pozvánkami na rauty a stykem s kulturními celebritami nijak neoplývají, mají zcela jiné starosti a jistě sledují s rozpaky, jak se místopředseda pražské organizace ČSSD rozhodl zhostit paralelně své životní role manžela a otce." Za "hazard s naším voličským potenciálem", pak náměstek Kechner označil chování Buzkové u Jadranu. "Volné slunění naší předsedkyně ... považuji za neuvěřitelně lehkomyslnou a neomluvitelnou nahrávku na smeč," napsal. "Nepřál bych vám slyšet komentáře, které jsem byl jako veřejně známý člen ČSSD nucen vyslechnout...nejsem žádný puritán, ale takové chování poslankyně a šéfky pražské organizace ČSSD je bez legrace hazardem s naším voličským potenciálem." Podle deníku Právo předsednictvo pražské ČSSD náměstkův dopis v pondělí projednalo a vzalo na vědomí. Buzková Právu ke Kechnerově reakci podle deníku pouze řekla, že "nad tím krčí rameny".


České dráhy se při výstavbě železničních koridorů nevejdou do částky 73 miliard korun, které pro tento účel před dvěma lety schválila vláda. Náklady na koridory se zvýší o deset miliard korun, které půjdou ze zdrojů Českých drah. S odvoláním na závěr Nejvyššího kontrolního úřadu o tom informují Lidové noviny. NKÚ kontroloval hospodaření drah při výstavbě koridorů od roku 1999 do března 2001. Ministerstvo dopravy se k nálezům nevyjádřilo a České dráhy kontrolní závěry odmítají. Do 31. prosince 2000 byly ze státního rozpočtu uhrazeny za ČD úroky z úvěrů poskytnutých na 1. koridor ve výši 1484 miliónů korun a na 2. koridor ve výši 410 miliónů korun, uvedl NKÚ. Náklady pomáhá snižovat omezení staveb, ale podle NKÚ je to na úkor budoucích výdajů. Výstavba koridorů se prodražuje také kvůli nedostatkům v projektové dokumentaci a zpožďování staveb. Zpoždění u staveb železničních koridorů zvýší předpokládané náklady na výstavbu o 6,3 miliardy korun. Lidové noviny přirovnávají hospodaření Českých drah k výstavbě jaderné elektrárny Temelín. Deník uvádí, že za zpoždění při výstavbě železničních koridorů zaplatí daňoví poplatníci víc než šest miliard korun. Za promrhané miliardy by se dalo na dráze jezdit řadu měsíců. Jízdenka by zbyla na každého. Nezapomeňte to příště připomenout neodbytnému průvodčímu: Ne, jízdenku nemám, já už platil předem, doporučují Lidové noviny


V dalším komentáři se Lidové noviny věnují českého finančního trhu a za jeho největší slabinu pokládají bezzubou kontrolu. Po krachu banky či makléřské firmy se každý dozví, že šlo o výjimku nebo o nevyhnutelnost. Bohužel o žádné výjimky nejde a kontrola hasí oheň až ve chvíli, kdy z celé stavby zbývají už jen základy, píše list a jako příklad nedostatečného dohledu uvádějí bankrot makléřské firmy Private Investors. Komise pro cenné papíry nejenže provedla kontrolu makléřské společnosti naposledy před dvěma lety, ale navíc si nezjistila, že klienti mají u americké firmy jeden společný účet, připomíná komentář. Pokud se práce kontrolních orgánů nezlepší, lze jen stěží předpokládat, že tuzemské finanční trhy budou efektivně fungovat, varují Lidové noviny.


Zemské noviny si všímají toho, že na pražské komunikace se vrací dopravní chaos. S nadcházejícím školním rokem jsou silnice zase ucpané. Dopravu sice komplikují uzavírky, ale odborníci podle deníku varují, že i bez nich bude cesta do hlavního města složitá. V dohledné době prý není šance, aby se hlavní město vyrovnalo s náporem automobilové dopravy. Nárůst automobilové dopravy, kterému Praha čelí, nemá podle odborníků v Evropě obdoby. Zemské noviny citují představitele pražského magistrátu, který připomíná, že je nutné dobudovat městský okruh, pražský okruh a základní radiály. Vybudování městského okruhu by nahradilo současnou severojižní magistrálu. Nyní se doprava rozptyluje po sjezdu z magistrály do okolních ulic a tady způsobuje kolaps. Představitel magistrátu pro Zemské noviny uvedl, že ve srovnání s jinými městy obdobné velikosti má Praha třetinovou plochu komunikací, takže to, že se doprava pořád pohybuje, není zase tak špatný výsledek.


Známkoprávní spor o značku Budweiser, který už celá desetiletí vede Budějovický Budvar s americkým pivovarnickým gigantem Anheuser-Busch, pomalu, ale jistě vede v jižních Čechách ke značným příjmům z turistického ruchu. Konstatují to Lidové noviny. Důvodem je podle publicita, jaké se sporu dvou pivovarů dostává v poslední době v médiích po celém světě, včetně Spojených států. Do Českých Budějovic jezdí stále více turistů za jediným cílem. Chtějí srovnat chuť originálního budvaru s jeho americkým konkurentem budweiserem.

Především s Američany se prý tady poslední dobou skutečně roztrhl pytel. Fakt, že některá americká média objevila ve sporu pivovarů novou, pro čtenáře a televizní diváky zajímavou story, která do Česka láká stovky turistů, potvrzuje i nedávný případ slavného amerického právníka Eda Fagana. Ačkoliv Fagan jako advokát rakouských odpůrců Temelína zdaleka nenaplnil své ambice, stačil už na začátku svého protitemelínského tažení poškodit zájmy Anheuser-Busche. Při své první návštěvě Budějovic letos v dubnu totiž americký právník už na večerní tiskové konferenci vykřikoval: ˝Kde se tady prodává ten originální budweiser? Chci to pivo ochutnat!˝ Nakonec strávil večer v jedné z budvarských restaurací, přičemž se v mnoha novinách objevila fotografie nejslavnějšího amerického advokáta s půllitrem originálního budvaru v ruce.



Spor českobudějovických pivovarníků s největším výrobcem piva na světě přitom začíná plnit stránky novin i v mnoha dalších zemích, jejichž obyvatelé dosud neměli ani potuchy o tom, že slavný název Budweiser pochází z Českých Budějovic. Ředitel Budějovického Budvaru Jiří Boček takový vývoj přičítá mimo jiné mnohem aktivnější roli dosud národního podniku ve sporech s jeho americkým rivalem. ˝Už se jen nebráníme, ale také sami podáváme žaloby,˝ řekl Boček. Obchodní náměstek pivovaru Petr Jánský zároveň tvrdí, že část milionů pro právníky se tak vrací formou neplacené reklamy. ˝Soudní spor s Anheuser-Buschem nepochybně zvyšuje známost Budvaru po celém světě,˝ řekl Jánský. Důkazem je podle něj i úspěch prodeje piva, které začal Budějovický Budvar letos vyvážet do Spojených států pod značkou Czechvar. Američané k dnešnímu dni vypili téměř 6000 hektolitrů Czechvaru, aniž je přitom prodej doprovázen masivní reklamní kampaní.



Budějovický Budvar vede s Anheuser- Buschem v mnoha zemích celkem 40 soudních sporů a dalších 40 správních řízení před patentovými úřady hned o několik značek. Obě strany přitom většinou využívají možností odvolání, a složité procesy se tak táhnou celá desetiletí. Naposledy letos v červenci zakázal Nejvyšší zemský soud v Mnichově společnosti Anheuser-Busch prodávat v Německu pivo pod značkou Budweiser. Ve Velké Británii zase soudní rozhodnutí umožňuje užívání stejné značky při prodeji piva oběma konkurentům, napsaly Lidové noviny.