Přehled tisku

r_2100x1400_radio_praha.png

Výběr z tisku s datem 23.3.2001 připravil Vilém Faltýnek


Lákání investorů přináší podle Mladé fronty Dnes ovoce, ale panující právní džungle se čistí příliš pomalu. "Až bude možné rychle vymáhat pohledávky, až dlužníci nebudou stahovat ke dnu i své věřitele, bude se podnikat ještě lépe," píše list. Podle Mladé fronty však stále ČR zůstává závislá na exportu, tedy na tom, jak rostou či propadají partneři v zahraničí. "Češi se stále bojí utrácet to málo, co vydělají. Teprve až uvěří, že si mohou dovolit víc nakupovat, bude se vláda moci pochlubit, že založila opravdu stabilní růst. Do voleb jí to může vyjít," uzavírá Mladá fronta Dnes.

Podle Lidových novin je namístě otázka, zda růst HDP, který si vláda připisuje jako zásluhu, vykazuje trendy, které by mohly ekonomiku dlouhodobě posilovat. "A odpověď není zcela uspokojivá," píše list. Bilance českého zahraničního obchodu se podle LN stále zhoršuje a "rovněž občané ne a ne utrácet". Více než diskutabilní je proto podle LN pro současnou vládu použitelnost sloganu o konci recese a zahájení hospodářského boomu.

Ministr zahraničí Jan Kavan se dostal do mimořádně obtížné situace bez ohledu na to, kdo aféru okolo pronájmu Českého domu vyvolala, píše dnešní Právo. "O to víc se musí veřejnost dočkat rychlého vysvětlení. Sám Kavan by měl nejlépe vědět již z devadesátých let, kdy úspěšně obhájil svou čest ohledně údajné spolupráce s StB, že pro část médií i politických špiček v této zemi je neustále nevítaným soustem," píše list. Končí tím, že pokud dojde při vysvětlování pozadí oné nepovedené smlouvy k průtahům, poškodí to sociální demokracii. "Její deklarovaný nový styl by to Kavanovi patrně jen stěží odpustil," končí komentátor Práva.

Výtvarný kritik Mladé fronty Dnes Jan Vitvar se vrací poznámkou k čerstvému sporu o výtvarné dílo Davida Černého. Minulé dílo tohoto kontroverzního mladého umělce, Ježíšova trnová koruna z neonových trubek, svítí už měsíc na střeše Rudolfina. Teď chtěl Černý, jak píše Vitvar, "udělat Pražanům květnové překvapení v podobě návratu části růžového tanku na náměstí Kinských." Tento tank, původně komunistický symbol osvobození Rudou armádou, byl po revoluci natřen Černým na růžovo a posléze odstraněn. Letos smíchovská radnice odsouhlasila záměr vrátit část tanku na původní místo, prozradila však bez vědomí Černého vše novinářům. "A stalo se, co se muselo stát. Růžový tank je totiž pro média i politiky daleko atraktivnější než nějaký Ježíš Kristus a vyjadřovat se k němu chce každý," píše autor a upozorňuje, že návrh díla zatím nikdo neviděl, protože si ho Černý nechává pro sebe. "Ze sochařského díla se stalo politikum. Kvůli protestům ruské ambasády, a především kunsthistorika amatéra Miloše Zemana nakonec včera smíchovští radní srazili podpatky a Černého projekt odpískali," píše Jan Vitvar a uzavírá: "K výtvarnému umění se zřejmě v Čechách může vyjadřovat každý nýmand, který se o jím kritizovaném dílu dozví pouze z doslechu. A dokonce může rozhodnout i o jeho osudu."

Písničkář Jiří Dědeček se v Posledním slově Lidových novin vrací úvahou k novému českému autorskému zákonu i k mezinárodní situaci. Lituje zániku obyčejných českých hospod, kde si zákazník mohl v klidu popovídat. Dnes všude hraje hudba. Podle Jiřího Dědečka je dnes ve většině hodspod "takový kravál, že si tam můžete povídat tak akorát pro sebe nebo do zdi, nvyjde to nastejno." Autor píše, že "z autorských práv plynou každodenně nepředstavitelné sumy nejrůznějším agentům, manažerům, právníkům, ba vyskytují se případy, že i na umělce zbyde. Finančnímu světu tedy hrozí reálná naděje, že se autorské právo co do příjmů brzy bude moci měřit nejen s cestovním ruchem, ale i s obchodem se zbraněmi a snad, nebudou-li Čína, Rusko nebo Afghánistán dělat obstrukce, i se samotnou drogou. " Ironicky hospodským radí, aby se trendu nebránili, nechtějí-li být smeteni: "Naopak měli by radostně platit kulturní výpalné, a přispívat tak do fondů umělce (vždyť vám povídám, že Ochranný svaz autorský nám z těch peněz vždycky něco dá!). Protože vyhrožovat hostům akcí "smutná hospoda" , kde juke- boxy a jiné přístroje plodící virvál zůstanou na protest celý den tiché a přikryty černým flórem, je - módně řečeno - kontraproduktivní. Ve většině podniků totiž teprve tak vznikne příjemné prostředí," domnívá se Jiří Dědeček.