Přehled tisku

Zejména dění kolem Ústavního soudu, ale například také lidoveckému návrhu umožnit ženám utajené porody věnují mimo jiné pozornost komentátoři čtvrtečního českého tisku.

Zejména dění kolem Ústavního soudu, ale například také lidoveckému návrhu umožnit ženám utajené porody věnují mimo jiné pozornost komentátoři čtvrtečního českého tisku.

Všímají si neúspěchu tří ze čtyř kandidátů do Ústavního soudu - z nominací, které horní komoře předložil prezident, Senát ve středu podpořil jen kandidaturu Dagmar Lastovecké. Neuspěli Vladimír Balaš, Klára Veselá-Samková a Václav Pavlíček. Všichni tři se v Senátu ani nepřiblížili potřebné nadpoloviční většině hlasů. Pro prezidenta by to měl být signál, že jejich opětovné navržení nemá velkou naději na úspěch. A také poučení, že na místě je poslouchat nejen sbor vlastních právních poradců, ale také senátory, míní autor komentáře v Hospodářských novinách.

K podobnému závěru dospěl i komentátor deníku Právo. Domnívá se, že zúčastněné strany spolu měly nominace na ústavní soudce víc konzultovat. Jinými slovy: kdyby se prezident sešel s předsedy senátních výborů a klubů a při dobré kávě s nimi dal dohromady seznam uchazečů, kteří nejen že se mu zamlouvají, nejen že jsou - jak také jinak - odborně zdatní, ale kteří jsou také ctihodnou horní komorou parlamentu průchodní, napsal autor. Hovoří v této souvislosti o špatně připraveném výběru kandidátů. Podle něj ukázal, že prezident Klaus dělá v poslední době neuvěřitelné chyby, a to nejen na poli zahraniční politiky.

Komentátor Mladé fronty Dnes se zamýšlí nad jmenováním bývalého ministra spravedlnosti Pavla Rychetského předsedou Ústavního soudu. Bude se kombinovat, jak velká je Rychetského nezávislost, nakolik je spojen se svými socialisty a se svým právnickým dílem, které v sociální demokracii tolik let spoluvytvářel, předpovídá komentátor. Míní však, že předchozí politická kariéra Rychetského není na škodu. Politické šarvátky všedních dnů jsou dobrým výcvikem pro strážce ústavnosti. Kdo v nich obstojí se ctí, může šilhat po vysoké metě. Rychetský obstál. Není žádný důvod domnívat se, že se nyní změní v loutku kočírovanou z Lidového domu, poznamenává mimo jiné komentátor Mladé fronty Dnes.

Autor sloupku v Lidových novinách pod titulkem "Vládní potrat" kritizuje záporný postoj kabinetu k lidoveckému návrhu umožnit utajené porody a urychlit adopci novorozenců. Komentátor připomíná, že tato iniciativa měla omezit riziko tragických případů, kdy matky své dítě po porodu opustí, v nejhorším zabijí. Legislativní nedostatky poslanecké předlohy se podle něj jistě daly napravit, vláda ale dala přednost "okamžitému utracení celého návrhu". Pokud by byly pravdou kuloární informace, že návrh neprošel kvůli stranické žárlivosti na lidoveckou iniciativu, pak by to vypovídalo mnohé i o síle vládní koalice, dodává autor sloupku v Lidových novinách.

Středeční zasedání vlády, na němž rozšířila platové tarify pro státní zaměstnance, zároveň ale odložila rozhodnutí, zda a v jaké výši budou pobírat třináctý a čtrnáctý plat, a souhlasila s postupným snižováním jejich stavů, komentuje tisk. Podle Hospodářských novin jde o šalamounské rozhodnutí a lidé placení státem mohou být po včerejšku značně zmateni. Budou se mít lépe nebo hůř? Vláda sice odsouhlasila rozšíření platových tříd, které by mělo teoreticky znamenat vyšší měsíční příjmy státních zaměstnanců, zároveň ale ministři odklepli citelné propouštění a potichu odsunuli rozhodnutí, zda zachovat zavedený stereotyp vyplácení třináctých a čtrnáctých platů, připomínají Hospodářské noviny s tím, že na první pohled to nevypadá na zásadní problém, může se jím ale brzy stát. Jde o peníze. Zvýšení měsíčního platu přeřazením do vyšší platové třídy totiž nemusí státním zaměstnancům nahradit roční čistý příjem dosavadního "dehonestujícího" ohodnocení, ovšem zatím oslazeného dvojitým (letním a předvánočním) přídavkem. Vláda se v tomto případě nevyhne podezření, že si snaží nechat otevřená zadní vrátka - platy se sice tabulkově zvýší, odbory a revoltující učitelé budou načas umlčeni. Třeba ani nebudou počátkem školního roku stávkovat. Při možném zrušení třináctých a čtrnáctých platů ale reálně státní pokladna nakonec nebude muset vyplatit ani o korunu víc než dosud. Je to šalamounské rozhodnutí, píšou Hospodářské noviny.

Přestože podnikatel Václav Fischer má i přes středeční dohodu Komerční banky, která je jeho největším věřitelem, o odkoupení dluhů jeho firem u banky podnikatelem Karlem Komárkem stále ještě finanční problémy, k tlaku jeho dalších věřitelů se chtějí přidat i někteří jeho vlastní lidé. Jde o zaměstnance Fischer Air, vyplývá z informací Hospodářských novin. Důvodem je podle deníku nejen nestabilní situace ve Fischerově finanční skupině, ale i nižší platy u některých profesí ve srovnání s ostatními leteckými společnostmi v České republice. Specializovaní pracovníci Fischer Air chtějí podle listu požádat majitele firmy, aby jim platy zvednul. "Pokud se tak nestane, je pravděpodobné, že velká část zaměstnanců letecké společnosti bude chtít přejít ke konkurenci," citují nejmenovaný zdroj z Fischer Air. Nejméně pět lidí je už podle Hospodářských novin rozhodnuto dát svému zaměstnavateli výpověď. Přejít by chtěli přejít k Českým aeroliniím, případně ke společnosti Travel Service. Majiteli největší cestovní kanceláře v zemi Václavu Fischerovi svitla ve středu na záchranu jeho impéria, když se Komerční banka, jíž Fischerovy firmy dluží přes 400 milionů korun, rozhodla prodat své pohledávky u jeho firem společnosti Atlantik FT. Dohoda mezi KB a Atlantik FT však ještě neznamená vyřešení všech Fischerových problémů. Atlantik FT se totiž zatím nedohodl s dalšími dlužníky, kteří podali návrh na exekuce jeho majetku. Fischerovy firmy dluží České správě letišť ještě 18 milionů a ČSA 22 milionů korun, připomínají Hospodářské noviny. Jednání s ČSL i ČSA však budou podle tiskové mluvčí společnosti Fischer Věry Kudynové pokračovat.

To potvrzuje i Mladá fronta Dnes. Podle jejích informací se i na ně má Komárkova skupina obrátit s novou nabídkou. Tu společnost Atlantik FT podle listu učinila i Komerční bance, když se její původní nabídka, která údajně činila zhruba padesát procent z hodnoty pohledávek, nesetkala s úspěchem. Účastníci středeční dohody však finální cenu nezveřejnili.

Odborníci na geofyziku v těchto dnech zahájili první průzkumy lokality Lubenec-Blatno na Lounsku. Mají ověřit, zda je území vhodné pro ukládání radioaktivního odpadu. Zjištěné údaje však pravděpodobně ještě nebudou definitivními podklady pro rozhodnutí, zda vyhořelé palivo z jaderných elektráren skončí právě na Lounsku, napsaly čtvrteční Deníky Bohemia. Vedle Lubence-Blatna Správa úložišť radioaktivního odpadu totiž vytipovala dalších pět lokalit, kde by bylo možné vyhořelé palivo skladovat. "Ve druhém či třetím zářijovém týdnu se uskuteční letecký průzkum pomocí vrtulníku. Bude létat nad polygonem o rozloze 40 čtverečních kilometrů," uvedl manažer geofyzikálního projektu Jiří Slovák. Obyvatelé všech šesti zvažovaných lokalit budoucího úložiště jaderného odpadu vyjadřují podle ředitele správy Vítězslava Dudy především negativní stanoviska. Správního řízení pro schválení průzkumného území se zúčastní i obce. "Ty samozřejmě mohou být i proti," uvedl. Upozornil však, že odmítavé stanovisko nemusí být v celém projektu rozhodující. "Věřím, že někde se přeci jen domluvíme. Bude-li to ale potřeba, bude se postupovat i přes odpor obcí. Jde totiž o stavbu ve veřejném zájmu," dodal ředitel Duda pro Deníky Bohemia.

Vlastní horská kola začíná v těchto dnech prodávat mladoboleslavská automobilka Škoda Auto. Škodovka tak rozšiřuje nabídku originálního příslušenství a kopíruje celosvětový trend. Informují o tom Lidové noviny. "Jízdní kola se v poslední době objevila v nabídce řady renomovaných automobilek, jako jsou například Audi či BMW. My jsme rozhodně nechtěli zůstat pozadu a reagovali jsme na tento celosvětový trend," cituje deník tiskového mluvčí Škody Evžena Krauskopfa. Kolo značky Škoda je výsledkem spolupráce automobilky s renomovaným českým výrobcem horských kol Author. "Konstrukční oddělení Škodovky se podílelo na vývoji duralového rámu a na celkovém designu kola. Zbytek komponentů dodali renomovaní výrobci," doplnil Krauskopf.