Přehled tisku

Ministryně zdravotnictví Marie Součková a ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach, foto: ČTK

Kritickou situací ve zdravotnictví se i v úterý zabývají komentáře hlavních deníků. Tisk si také v ekonomických komentářích všímá změn, které vláda schválila v zákoně o dani z přidané hodnoty.

Ministryně zdravotnictví Marie Součková a ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach,  foto: ČTK
Petr Holub v Hospodářských novinách konstatuje, že v současné době je opět v krizi celý finanční systém zdravotnictví. "Stát zdravotnické dluhy snižoval několikamiliardovými dotacemi, naposled v roce 2001... Letos se ale štědrá ruka státu zavřela - to je jádro všech sporů. Ministři, kteří seškrtali rozpočet armády a zmrazili platy úředníků, už nechtějí přidávat ani do zdravotnictví," připomíná deník.Vzhledem k tomu, že vláda Vladimíra Špidly chce podle svého tvrzení šetřit, nemělo by smysl, aby dnes odvolávala ministryni Marii Součkovou, která dosud blokuje žádosti o další zdravotnické výdaje, domnívají se HN. Součková však bude muset své představy obhájit před vládou i koaličními partnery. "Nedávat zdravotníkům peníze bez kontroly a omezit péči i výdaje tam, kde nejsou efektivní. Takový je smysl reformy, kterou v hrubých rysech navrhuje Součková a se kterou se už nedá dlouho čekat," uzavírá v úterních Hospodářských novinách Petr Holub.

Miloš Čermák v Lidových novinách se naopak domnívá, že úterní koaliční jednání o budoucnosti zdravotnictví by mělo mít jediný bod: odvolání stávající ministryně. Marie Součková prokázala, že na svůj post nestačí ani odborně ani politicky, píše deník. Ministryně podle něj v kritické situaci neumí přijít s žádným řešením, a pokud přišla se zajímavými návrhy, například spoluúčastí pacientů, předkládala je chaoticky a nebyla schopná pro ně získat podporu. Čermák považuje za paradox, že nyní drží Součkovou ve funkci právě politické důvody. "Ne že by Vladimír Špidla ministryni beze zbytku podporoval...Jenže Marie Součková kandiduje v listopadových doplňovacích volbách do Senátu a Vladimír Špidla je nejen premiér, ale také předseda ČSSD," poznamenává autor. Kdyby podle něj teď ministryni premiér odvolal, pohřbil by tak šance kandidátky své strany. V tomto smyslu nemají malé koaliční strany šanci nic prosadit, protože samy kandidují své lidi, dodávají Lidové noviny.


Zmatky nad zmatky vznikají podle Lidových novin v souvislosti se změnami daně z přidané hodnoty. První zdražení čeká české domácnosti v lednu, druhé po vstupu do EU. Podle deníku si ale vláda dělá zjevně legraci z uživatelů kabelových televizí. Kabelovky kvůli lednovým změnám zvýší cenu, neboť přejdou z pěti- do dvaadvacetiprocentní sazby. V květnu cenu zřejmě opět sníží, protože po čtyřech měsících se vrátí zpět do sazby pětiprocentní. "Koho by práce předních šimlů rozčílila, nechť se zklidní levnými čokoládovými bonbony," připojují komentátorka Lidových novin Michaela Rulíšková radu na závěr.

Podle komentátora Hospodářských novin Martina Denemarka jsou již podnikatelé zvyklí na chaos v daňových předpisech. To, co letos vláda provádí s daní z přidané hodnoty, ovšem podle deníku nemá obdoby. Jedna novela zákona ještě nevstoupila v platnost a vláda už navrhuje novou, zdůrazňuje Denemark. Podnikatelé, kteří nejsou hazardéři jako stát, už mají podle deníku rozpočty na příští rok schválené. Nedávné změny, které vstoupí v platnost od ledna, nejednoho podnikatele donutily znovu kalkulovat ceny. Nyní kabinet chystá novinky platné od května, což znamená zase počítat, upravovat a přizpůsobovat se, podotýká deník. Leckomu to zkomplikuje život, a to vše kvůli špatné koordinaci legislativní práce, píše deník v závěru.


Hospodářské noviny se zabývají také povinným ručením na příští rok. Podle Michala Fialky pojišťovna Allianz hodně zariskovala, když se rozhodla na české poměry dramaticky změnit systém sazeb. Allianz přitom nedělá nic jiného, než na co jsou zvyklí motoristé v celé Evropě. Nové ceny sice odrážejí rizikovost jednotlivých skupin řidičů, ale ti na takovou argumentaci nemusejí slyšet. "Určitá skupina mladých pražských motoristů auto přehlásí na tetičku z Kolína, aby ušetřila tisícovku ročně," míní Michal Fialka v Hospodářských novinách.


Ministr pro místní rozvoj Pavel Němec chce odstranit dvojí nájemné. V Mladé frontě Dnes uvedl, že s regulovaným nájemným bydlí i lidé, kteří k tomu nemají sociální důvod a že regulace zvyšuje ceny tržní. Na to doplácejí nejvíc lidé, kteří si chtějí zakládat rodiny, ukončili vysokou či střední školu a jdou do zaměstnání. Ministr je rozhodnutý hledat oporu i u opoziční ODS, pokud se mu nepodaří přesvědčit koalici. Sjednocení cenové hladiny nájmů například v Praze si Němec dokáže představit do šesti let. Do té doby by se regulované a tržní nájmy musely sbližovat tempem o 15 procent ročně. Zatím je poměr regulované ceny a tržního nájemného jedna ku čtyřem.


Na jiném místě Mladá fronta Dnes radí, jak lehce získat byt - musíte se stát politikem. Politici a lidé blízcí vedení radnic totiž mají výhody, o kterých se může jiným lidem jen zdát. Pro ně se hezký byt o nadstandardní velikosti v krátkém čase bez čekání vždy najde. Deník jako příklad uvádí dva zastupitele Prahy 1 a Prahy 7, kteří získali nadstandardní byty mimo pořadník sociálně potřebnějších.


Aero Vodochody
Aero Vodochody do konce roku propustí 200 lidí. Hospodářské noviny zjistily, že půjde především o administrativní pracovníky. Jednání o dalším zeštíhlení firmy urychlila skutečnost, že Aero nemá po posledních dodávkách bitevníků L-159 pro českou armádu další zakázku. Zahájení výroby malého dopravního letounu Ae270 se kvůli problémům s jeho certifikací od Úřadu pro civilní letectví odsouvá na příští rok.


Ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach v deníku Právo tvrdí, že v roce 2005 dostanou důchodci přidáno výrazně víc než teď. Vysvětlil to tím, že bude o něco vyšší inflace a že chce vláda udržet poměr důchodu k průměrnému výdělku na minimálně 40-ti procentech. Na otázku, jaké dopady bude mít zdražení daně z přidané hodnoty a následné zdražení služeb na životní úroveň důchodců, ministr uvádí, že důchody se valorizují zpětně, nikoli dopředu. Když tedy pro letošní rok vláda přidala 200 korun, a přitom byla nulová inflace, bylo navýšení vyšší než bylo nutné.


Český podnikatel František Příplata byl v Rumunsku odsouzen na dvaadvacet let. Hospodářské noviny připomínají, že Příplata byl odsouzen už loni na šest let za účast na vraždě odborového předáka tamních železáren. Tehdejší odvolání nyní podnikateli přineslo zpřísnění trestu na 22 let. Soud totiž přidal další obvinění - nabádání k fyzickému napadání a šizení Rumunska, které měl připravit při privatizaci železáren o tři miliony dolarů. To Příplata odmítá jako absurdní. Ihned po vynesení rozsudku se Čech znovu odvolal, a to k Vrchnímu soudu. Další možností je předat případ Evropskému soudu ve Štrasburku. Zatím český podnikatel musí v domácím vězení v Rumunsku čekat na výsledek odvolání.


Mladá fronta Dnes se zamýšlí nad novou knihou, která se objevila v českých školách. Je to překlad díla holandského psychologa van der Aardwega, který srovnává homosexualitu s bulimií a navrhuje gaye a lesbičky léčit. Knihu vydalo občanské sdružení Exodus, které tím údajně chtělo pomoci všem, které homosexualita "postihla". Autor zcela opomíjí všechny moderní a ověřené studie, i fakt, že homosexualita je už od třetího měsíce prenatálního vývoje vrozená a nedá se vyléčit. Školy ke knize zaujaly rozdílné postoje - někde ji rovnou vyhodili do koše, z obav, že je z pera nějaké sekty. Ale například církevní základní škola sester voršilek v Praze ji zařadí do školní knihovny.



Zastupitelstvo obce Jánská na Děčínsku odmítlo výstavbu skládky nebezpečného odpadu v tamní bývalé podzemní nacistické továrně. Proti se před hlasováním zastupitelů postavili podepsáním petice i obyvatelé obce, napsalo úterní severočeské vydání Mladé fronty Dnes (MfD). Po bouřlivé debatě, při níž zastupitelé přihlédli i k petici občanů, byl záměr na vybudování skládky podle listu jednohlasně zamítnut. Zdeněk Otradovský, představitel firmy 1. Česká olejářská, která část podzemního tunelu vlastní, už dříve podle deníku ujišťoval, že jeho firma od skládky ustoupí, pokud budou lidi ve vsi proti. V pondělí se deníku nepodařilo Otradovského zastihnout.


Česká a polská města, která jsou členy Euregionu Glacensis, by měla v příštích letech propojit nová dopravní síť. Tu chce v roce 2006 začít budovat Euroregion Glacensis, který věří, že na stavbu získá potřebné prostředky. Informují o tom úterní Noviny Rychnovska. "Záměrem projektu je vytvoření moderního dopravního systému osobní dopravy, který bude alternativou individuální automobilové dopravy. Mělo by jít o jakési metro pohybující se po železničních kolejích a ve městech po tramvajových tratích," popsal projekt sekretář euroregionu Helmut Dohnálek. Dodal, že podobný dopravní systém funguje v mnoha západních zemích. Podle zástupců euroregionu by výstavba dopravní sítě, která spojí například Chrudim, Týniště nad Orlicí, Českou Skalici či Hradec Králové a Pardubice s několika polskými městy, měla stát zhruba dvacet miliard korun.