Přehled tisku

facebook.jpg
0:00
/
0:00

Data milionů uživatelů sociálních sítí za méně než sto korun sehnal na internetu bulharský blogger žijící v Praze, píší Hospodářské noviny. Konkrétně šlo o kontaktní údaje uživatelů facebooku.

Data milionů uživatelů sociálních sítí za méně než sto korun sehnal na internetu bulharský blogger žijící v Praze, píší Hospodářské noviny. Konkrétně šlo o kontaktní údaje uživatelů facebooku. A obdobně získala přes internet osobní údaje stovek tisíc lidí i reportérka listu. Právě takové kontakty jsou přitom ideálním zdrojem pro cílenou reklamu nebo i rozesílání spamů a počítačových virů. Provozovatelé, ale i úřady reagovali na obchodování s osobními daty na internetu poměrně laxně. Facebook se únikem dat ze svého portálu začal zabývat až poté, co se o něj ve velkém začala zajímat světová média. Český provozovatel emailové domény Seznam, ze které pocházely další nabízené údaje, pak nad případem mávl ruku s tím, že nepochybil jejich systém, ale sami uživatelé tím, že svá data poskytli neprověřeným subjektům, píší Hospodářské noviny.


Repro Mladá fronta Dnes
Italská automobilka Fiat výrazně zredukuje své české zastoupení a přesune ho do Maďarska, uvádí Mladá fronta Dnes. V České republice import Fiatu zaměstnává kolem 50 lidí. Fiat podle deníku vysvětluje přesun do Maďarska hlavně nižšími náklady - třeba daněmi nebo cenami nájmů či hotelů. Nové organizační schéma už podle listu zaměstnancům Fiatu v Česku představil jejich regionální šéf Laszlo Stekl. Firma oznámila, že středoevropská centrála bude v Budapešti. Znamená to, že příkazům z Maďarska budou podléhat i české autosalony Fiatu. V Praze podle deníku zůstane jen marketing a mluvčí. Podle Fiatu by mohlo zhruba 70 procent českých zaměstnanců přejít do Budapešti, mezi Čechy však velký zájem nejspíše nebude, uvádí Mladá fronta Dnes. Opatření se týká i dalších značek, které pod automobilku Fiat patří, například Lancia a Alfa Romeo, dodává list.


Foto: Archiv ČRo 7 - Radia Praha
Pivovary Staropramen skončily loni kvůli odpisu v souvislosti se změnou majitele ve ztrátě 542 milionů korun. To je o 70 milionů meziročně více. Provozní zisk stoupl téměř dvojnásobně na 154 milionů korun a tržby pivovaru vzrostly o osm procent na 3,96 miliardy korun. Informuje to tom deník E15. Podle mluvčího Staropramenu Pavla Barvíka vznikla pivovaru povinnost nechat ocenit jmění v souvislosti se změnou majitele v roce 2009 a následnou restrukturalizací. Pivovar a celou skupinu StarBev koupila v uvedeném roce investiční skupina CVC Capital Partners, která již však dnes Pivovary Staropramen nevlastní. "Výsledkem je nový kladný oceňovací rozdíl vyjadřující vysokou hodnotu naší firmy. Ten však musíme dle platné účetní legislativy odepisovat, a opticky se tedy projevil na poklesu účetního výsledku hospodaření. Podobný dopad pak mají také úroky z úvěrů souvisejících s nákupem naší společnosti,"řekl deníku E15 Pavel Barvík. Prodej piva Pivovarům Staropramen, tuzemské pivovarské dvojce, meziročně loni vzrostl o osm procent na 3,03 milionu hektolitrů.


Foto: Archiv ČRo 7 - Radia Praha
Pomáhají likvidovat následky ropných havárií. A jak píší Lidové noviny, teď možná pomohou zachránit vzácné i podlahy na zámku v Lednici na Břeclavsku. Řeč je o speciálních bakteriích, které požírají ropné látky. Vzácné barokní podlahy totiž v minulosti natřeli dělníci olejem. Cihlovou krytinu přitom vyprojektoval jeden z nejvýznamnějších barokních architektů Jan Bernard Fischer z Erlachu. Bakterie pro takovéto účely použijí vůbec poprvé. Dosud se využívají hlavně pro čištění ropou kontaminované půdy. Ropné látky prosákly do barokních podlah hluboko a páchly, což nahrávalo původnímu plánu jejich odstranění. Památkáři však trvají na tom, že původní podlahy je jako součást památky UNESCO potřeba zachovat, případně alespoň zakonzervovat. Vědci potvrzují, že pro památky je podobný postup, tedy použití bakterií jako při ropných haváriích, možný, píší Lidové noviny.


Foto: Archiv ČRo 7 - Radia Praha
Území České republiky přelétlo v hlavní letové sezóně od začátku května do konce září 341 tisíc letadel, což bylo o necelá dvě procenta meziročně méně. Letošní letní sezóna se tak v historických tabulkách hustoty provozu řadí za tu loňskou, uvedlo pondělní vydání deníku E15. Řízení letového provozu je vzhledem k prognózám Evropské agentury pro bezpečnost letového provozu (Eurocontrol) s výsledkem spokojeno. Eurocontrol predikuje průměrný pokles provozu v evropském vzdušném prostoru pro letošní rok o čtyři procenta. "Optimistické prognózy pro Evropu hovoří o nárůstu provozu až v roce 2014,"řekl listu ředitel Řízení letového provozu Jan Klas. I přes pokles provozu očekává, že letošní výsledek hospodaření jeho firmy bude odpovídat loňskému nebo bude spíše překročen. Řízení letového provozu zvýšilo loni hrubý zisk meziročně o 38,1 procenta na 280 milionů korun. Za celý loňský rok využilo vzdušný prostor nad Českem rekordní množství letadel. Letečtí dispečeři na nebi zaznamenali celkem 714.279 letů, což proti roku 2010 byl nárůst o 4,6 procenta, uvádí deník E15.


Foto: Archiv ČRo 7 - Radia Praha
Měl to být bič na neplatiče alimentů, nakonec se ale ztrátě řidičského průkazu může spousta dlužníků výživného vyhnout. Vysvětlení přináší na titulní straně deník Právo. Exekuci řidičáku se totiž mohou vyhnout lidé, pro které je řízení auta hlavní obživou, tedy třeba taxikáři nebo řidiči kamionů. Podle zákona totiž není možné exekučně zabavit věc, kterou dlužník nutně potřebuje ke své obživě. V praxi tak bude záležet hlavně na tom, jak důležitost řidičáku pro dlužníka vyhodnotí úřady nebo exekutor. Se žádostí o zastavení exekuce na řidičák by tedy neměl uspět podnikatel jezdící autem do kanceláře. Může totiž jinak jezdit hromadnou dopravou nebo si najmout řidiče. Ale šofér jeho dodávky, rozvážející zboží, už bude nejspíš z obliga, píše deník Právo.


Foto: Archiv ČRo 7 - Radia Praha
Proti pirátům za volantem by v budoucnu už nemuseli bojovat jen policisté, ale prý také samotné silnice. O inteligentních silnicích, které samy poznají, že po nich jede agresivní řidič, píší Hospodářské noviny. Na převratné novince pracují vědci z pražského ČVUT. Nebezpečného piráta by přitom měla speciální vozovka umět nejen odhalit, ale dokonce na něj i zavolat policejní hlídku nebo mu na semaforech nastavit červenou. Skutečnost, že po ní jede pirát, silnice pozná hned podle několika znaků. Například časté přejíždění z pruhu do pruhu, předjíždění zprava nebo příliš rychlá jízda. To všechno má odhalit speciální systém umístěný pod silnicí. Pokud by systém čidel rozeznal nepřiměřenou jízdu, může za řidičem vyslat hlídku nebo jej díky identifikaci předvolat na policii. Dopravní policie sice záměr vědců vítá, ale zůstává při zemi. "Musíme počkat, do jaké míry to bude funkční,"řekl Hospodářským novinámředitel dopravní policie Leoš Tržil.


Repro Mladá fronta Dnes
Felix Baumgartner, parašutista, který před dvěma týdny úspěšně skočil z výšky téměř čtyřiceti kilometrů, poskytl rozhovor mimo jiné Mladé frontě Dnes. Potvrdil v něm, že s extrémními sporty nadobro končí. V budoucnu už se prý chce jako pilot vrtulníků věnovat jen záchraně lidí v horách. Odvaha sportovce, který má na svém kontě mnoho světových rekordů, má ale zároveň dál inspirovat hlavně mladé lidi. Felixe Baumgartnera totiž oslovil sám generální tajemník OSN Pan Ki-mun a nabídl mu práci velvyslance spojených národů, píše Mladá fronta Dnes.