Přehled tisku

David Rath, foto: ČTK
0:00
/
0:00

Bude to v úterý ve sněmovně jistě velké a velmi dlouhé představení s předem jistým výsledkem. Přesto by to nemusel být úplně ztracený čas, píše autor jednoho z komentářů Hospodářských novin a pokračuje: A to v případě, kdybychom se pak začali úplně vážně bavit o tom, zda s případem Rath konečně nenadešla ona chvíle, kdy si i čeští zákonodárci konečně zruší úplně celou svou imunitu.

David Rath,  foto: ČTK
Bude to v úterý ve sněmovně jistě velké a velmi dlouhé představení s předem jistým výsledkem. Přesto by to nemusel být úplně ztracený čas, píše autor jednoho z komentářů Hospodářských novin a pokračuje: A to v případě, kdybychom se pak začali úplně vážně bavit o tom, zda s případem Rath konečně nenadešla ona chvíle, kdy si i čeští zákonodárci konečně zruší úplně celou svou imunitu. (Výjimkou může být snad beztrestnost při projevech v parlamentní komoře, o když proč vlastně?) Možná, že to ve světle - nejen - opozičních pochybností o celém případu a zejména míře ochoty policie věnovat stejné úsilí i případům vládních politiků vypadá trochu jako zcela bláznivý nápad, ovšem zkusme to obrátit: kdy, ne-li teď? Autor komentáře pak v závěru píše: Nejdůležitější by byl totiž vzkaz, že po třiadvaceti letech svobodného vývoje už i volení zástupci věří, že politická perzekuce, tento jediný historický důvod imunity, není možná, neboť se o to silami společnými zasloužili. A pokud tomu tak stále není, že jsou ochotni nést úplně stejné riziko jako jejich voliči, které žádná imunita nechrání, uzavírá autor komentáře Hospodářských novin.


Část firem v Česku líčí pasti na zaměstnance - nechává je podepsat rozhodčí doložky, informují Lidové noviny. Celá věc funguje tak, že se obě strany podpisem smlouvy dohodnou, že případný spor nebude rozhodovat soud, ale soukromý rozhodce. Ten se nemusí při rozhodování řídit zákony, ale takzvaným principem spravedlnosti. Spor tak často vyřeší ve prospěch toho, kdo si ho najal, tedy zaměstnavatele. Podle zjištění Lidových novin ročně takovéto řízení podstoupí až 300 tisíc zaměstnanců. Většinou jde o spory o vyplácení mzdy, odpovědnost zaměstnavatele za pracovní úraz nebo za nemoc z povolání. Proti rozhodčímu nálezu navíc většinou neexistuje možný soudní přezkum a je exekučně vykonatelný, píše list. Situaci s rozhodčími doložkami částečně vyřešila novela zákona o rozhodčím řízení, která začala platit v dubnu. Ta se ale zaměřila jen na oblast spotřebitelských úvěrů a na pracovněprávní vztahy zapomněla, píše se v Lidových novinách.


Viktor Orbán,  foto: Evropská komise
Maďarský premiér Viktor Orbán, který má s Bruselem napjaté vztahy, připravuje pro státy visegrádské čtyřky balík opatření pro případ, že Řecko opustí eurozónu a unie se bude potýkat s dopady tohoto kroku, píše deník E15. Podle maďarských serverů chce Orbán na nadcházejícím summitu na konci měsíce prosadit, aby banky v Maďarsku, Polsku, Slovensku a Česku měly přístup k půjčkám od Evropské centrální banky, a to především v eurech. Zároveň by rád zastavil odliv prostředků ze středoevropských bank do zahraničních matek a zpružnil systém odvodů z DPH do unijního rozpočtu. Česká strana však s touto iniciativou nesouhlasí. "Pokud jde o návrhy maďarského předsedy vlády..., nepovažujeme je s ohledem na dobrou kondici českého bankovního sektoru a aktuální ekonomickou situaci v unii za nezbytné," uvedl pro deník E15 premiér Petr Nečas. "V rámci Visegrádu se nebudeme bránit diskuzi o opatřeních, která by pomohla zvýšit hospodářský růst," dodal předseda české vlády.


Majitel Student Agency a RegioJetu Radim Jančura neuspěl u Evropské komise se stížností proti Českým drahám. Evropská komise neměla dost informací, aby pokračovala v šetření, potvrdila Hospodářským novinám mluvčí Generálního ředitelství pro hospodářskou soutěž Evropské komise Olga Leszczynska-Varginová. Stížnost se týkala údajné nedovolené podpory státem vlastněných Českých drah (ČD). Radim Jančura podal do Bruselu podnět k prošetření dvou případů souvisejících s Českými drahami před dvěma lety. První se týkal převodu majetku ČD na Správu železniční dopravní cesty, za který dráhy v roce 2008 inkasovaly od ministerstva dopravy 12 miliard korun. Druhá stížnost se týkala regionální železniční dopravy, na kterou v roce 2009 podepsaly kraje na deset let smlouvu s ČD bez výběrového řízení. Oba případy považuje Radim Jančura za nedovolenou státní podporu, jelikož si ČD mohou ze státních peněz financovat osobní dopravu. České dráhy obě obvinění odmítají, uvádějí Hospodářské noviny.


Do center Prahy, Ostravy, Plzně a Karlových Varů se už brzy nedostanou auta s příliš vysokými emisemi, píše Mladá fronta Dnes. Celá věc je inspirována nízkoemisními zónami v Německu. Do center desítek tamních měst mohou vjíždět jen auta, která k tomu opravňují barevné nálepky na čelních sklech. Nejvíce emisí vypouštějí vozy s černou barvou, nejekologičtější jsou ty se zelenou nálepkou. A kdy by nový systém mohl fungovat i v českých městech? Podle Mladé fronty Dnes je nejdále s přípravou nízkoemisní zóny Ostrava. Podle návrhu by měla vzniknout ve dvou částech města, pokud se najdou vhodné objízdné trasy. Do podzimu by mohlo být jasno i ve zbylých metropolích, uvádí Mladá fronta Dnes.


"Přišli o peníze na dovolenou, teď by se mohli hojit na státu" - varuje už v titulku na úvodní straně deník Právo. List píše, že stát může čekat nečekaná právní bitva s lidmi, kteří přišli o peníze ve zkrachovalých cestovních kancelářích. Ti by, pokud neuspěli v pojišťovně, mohli začít nárokovat odškodnění po státu. Deník totiž zjistil, že precedens existuje. Už v roce 1999 rakouský stát prohrál soud kvůli špatnému zákonu o cestovním ruchu a musel platit odškodnění. Argumentaci žalobců tehdy uznal i evropský soud a jeho judikatura je směrodatná i pro české soudy. Pokud se tady tohoto a dalších obdobných případů v Evropské unii chytí i okradení Češi, může se stát, že se ministerstvo pro místní rozvoj prohne, byť početně není těchto kauz mnoho. Jenže se jedná o stovky lidí, upozorňuje deník Právo.


Foto: ČTK
"Přijeli dobýt Wroclaw!" - stojí na první straně deníku Sport. V článku se pak píše: Čeští fotbalisté už jsou na místě činu. V neděli před šestou doputovali po sedmihodinové jízdě vlakem z Prahy přes Ostravu až do Wroclawi. Do místa, kde odehrají všechny tři zápasy. A když vše skončí, jak si přejí, budou tam 16. června slavit postup do čtvrtfinále. Na nádraží i před hotelem Monopol Rosického a spol. vítal zástup fanoušků. "Takový zájem jsme ani nečekali," usmíval se manažer týmu Vladimír Šmicer. Hotel leží v centru Wroclawi, a když ho poprvé uviděl reportér Sportu Pavel Hartman, na Twitter napsal: "Kdyby hotel viděl Karel Brückner, vypadaly by mu hrůzou vlasy na hlavě. Rušnější místo by se ve Wroclawi hledalo stěží." Snad českému týmu wroclawský "Václavák" přinese štěstí, uzavírá deník Sport.