Přehled tisku

0:00
/
0:00

Odborník na extremismus Michal Mazel, který mimo jiné pomáhal usvědčit žháře z Vítkova, se rozhodl ukončit svou činnost soudního znalce. Jako důvod uvedl stupňující se tlak, který na něj vyvíjejí příznivci krajní pravice, píše deník Právo.

Odborník na extremismus Michal Mazel, který mimo jiné pomáhal usvědčit žháře z Vítkova, se rozhodl ukončit svou činnost soudního znalce. Jako důvod uvedl stupňující se tlak, který na něj vyvíjejí příznivci krajní pravice, píše deník Právo. Nedávno proti němu například podal námitku podjatosti advokát členky Dělnické strany sociální spravedlnosti, který znalce napadl kvůli jeho údajnému židovskému původu. Kvůli pohrůžkám neonacistů skončil v roce 2008 i znalec Miroslav Mareš. "Tohle rozhodnutí ve mně zrálo už delší dobu, ale ty poslední věci způsobily, že do budoucna bych asi svou funkci už dál nezvládl,"řekl listu Michal Mazel. Se znalectvím končí po třech letech. Michal Mazel kromě kauzy vítkovských žhářů pomohl svou výpovědí k rozpuštění Dělnické strany a na základě jeho posudků byli naposledy potrestáni podmínkou předáci Dělnické strany sociální spravedlnosti v čele s Tomášem Vandasem, připomíná deník Právo. K rozhodnutí znalce přispěl zejména případ členky republikové smírčí a rozhodčí komise DSSS Lucie Šlégrová, která prostřednictvím svého advokáta na adresu Michala Mazla napsala do stížnosti o podjatosti, že znalec je židovského původu. To prý způsobilo jeho zvláštní poměr k případu, kde je souzena za to, že při demonstraci v roce 2010 řečnila o národním socialismu. Michal Mazel její řeč vyhodnotil jako propagaci nacismu a antisemitismu. Lucie Šlégrová si vyvodila údajný židovský původ znalce z jeho jména. "Toto příjmení, často se vyskytující rovněž ve variantní podobě Maazel, pochází z hebrejského Moše, tzn. Mojžíš. Další podobně vzniklou variantou je například Maisel," uvedla Lucie Šlégrová. Mostecký soud o námitce rozhodne tento týden, podle Lidových novin však vedení soudu uvedlo, že původ člověka nebrání tomu, aby mohl vykonávat práci znalce. Také vedení advokátní komory považuje námitku za přehnanou, předseda Ústavního soudu Pavel Rychetský by za to obhájce Lucie Šlégrové dokonce doživotně vyškrtl ze seznamu advokátů.


Za 150 milionů lidem řeknou: "Neberte drogy!" To je jeden z titulků v Mladé frontě Dnes. List v něm uvádí, ministerstvo školství, kritizované kvůli čerpání eurodotací, rozjíždí nové evropské projekty za čtyři miliardy. O smyslu některých z nich však panují pochybnosti. Čím nesrozumitelnější název projekt má, tím víc peněz chce. Společné mají nápadně vysoké výdaje na reklamu a marketing. Už zmíněný projekt za 150 milionů korun se jmenuje vzletně Projekt 3D - Zdravý a bezpečný občan: Zvyšování protidrogové gramotnosti. O co půjde? Lékaři budou lidem vštěpovat, že nemají brát drogy. Zvláštní je už to, že na státní protidrogovou prevenci mají jít peníze z programu Vzdělání pro konkurenceschopnost, protože jde o dvě různé věci. Osvětová reklama v médiích má spolknout 60 milionů. "Vzdělávací aktivity pro ohrožené jedince" budou stát 70 milionů. Nikdo na vládě ani na ministerstvu však nedokáže úplně jasně odpovědět na otázky, jak bude obojí vypadat, zdůrazňuje Mladá fronta Dnes.


Potravinářská společnost PepsiCo se stala dalším z velkých dodavatelů, kteří se vzbouřili proti cenové politice obchodních řetězců v Česku a vypověděla poslušnost řetězci Tesco. Nápoje Pepsi, Mirinda, ledové čaje Lipton či brambůrky Lays firma nechce dodávat na protest proti nízkým výkupním cenám, uvádějí Lidové noviny. Již dříve své výrobky začaly odmítat dodávat řetězci Kaufland společnosti Danone a Ferrero Rocher. "S Teskem jsme ukončili spolupráci, nedohodli jsme se na obchodních podmínkách,"řekla deníku Olga Tóthová ze společnosti PepsiCo. Konkrétní výši cen, o které se firmy přou, neupřesnila. Podmínky Teska ale označila za vydírání. PepsiCo zastavila dodávky již loni v září, smlouvu s Teskem ale oficiálně nevypověděla. "Řeší se to telefonicky. Nyní probíhají jednání, doufáme, že se brzy dohodneme," uvedla Olga Tóthová. Mluvčí Teska Eva Karasová potvrdila, že firma s PepsiCo o obnovení dodávek jedná. Spor firem v Česku se prý dostal do agendy jejich zahraničních mateřských společností, píší Lidové noviny.


Foto: SOR Libchavy
Pražský dopravní podnik kupoval nové autobusy od společnosti SOR Libchavy zbytečně draho. Nevýhodná je i smlouva na dodávku nových tramvají od Škody Transportation a podnik by se měl se společností dohodnout na lepších podmínkách. Podle Hospodářských novin to tvrdí analýza společnosti Boston Venture Central Europe (BVCE), kterou si nechal vypracovat pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS). Podle listu město nyní uvažuje o přehodnocení miliardových investic do obnovy vozového parku Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP). Vyloučeno není ani zrušení zakázky na dodávku autobusů. "Pokud se městu nepodaří vyřešit tíživou finanční situaci dopravního podniku, budeme rozhodně uvažovat i o zrušení tohoto výběrového řízení a přípravě zcela nového," cituje deník primátora Svobodu. Společnost SOR Libchavy podle Hospodářských novin odmítla na vyjádření města reagovat. Analýza BVCE upozorňuje na to, že DPP odebírá autobusy za vyšší cenu než plzeňský dopravní podnik. U dvanáctimetrového autobusu je podle Hospodářských novin rozdíl asi půl milionu korun. DPP cenu zdůvodňoval delší zárukou a uzavřením smlouvy v jiné době. Analýza ale tuto argumentaci zpochybňuje.


Česká pobočka rakouské společnosti Kapsch ve finančním roce 2010/2011 zvýšila zisk na 363,6 milionu korun z 140,2 milionu korun v předchozím období. Mimořádně ziskový je provoz českého mýta. Z každé koruny, kterou loni Kapsch Telematic Services utržil, měl 19 haléřů čistého zisku, informuje Mladá fronta Dnes. Takové vysoké marže nejsou zcela obvyklé, i když pro ministerstvo dopravy nemusí být překvapivé, píše deník. Podobnou ziskovost například vykazuje Škoda Transportation, která je zakázkově závislá hlavně na státních Českých drahách. Společnost Kapsch Telematic Services vede sdružení na provoz českého mýtného systému společně s dalšími firmami Kapsche a společností Asseco. Smlouva na provoz mýtného systému platí do roku 2016. Kapsch má každoročně jistou částku za provoz mýtného systému a další peníze mu přichází, pokud překročí 96procentní hranici úspěšnosti výběru mýta. Autodopravci, kteří musí mýto platit, dlouhodobě český systém jeho výběru kritizují. Objem vybraného mýta v Česku i úspěšnost výběru stále stoupá, doposud se ho vybralo už přes 30 miliard korun a úspěšnost výběru přesahuje 99 procent. Výběr mýta loni přesáhl osm miliard korun, připomíná Mladá fronta Dnes.


Extrémní sucha, prudké lokální lijáky, sníh jen na hřebenech hor. To není popis tropického klimatu rovníkové Afriky, ale možný scénář toho, jak by to u nás mohlo s podnebím vypadat už koncem 21. století, píší Hospodářské noviny. List má k dispozici výsledky dosud nejrozsáhlejší studie o vývoji klimatu v Česku. Podle ní bude našim dětem a vnoučatům v Česku zřejmě docela horko. Uvádí se v ní mimo jiné, že s tím, jak porostou teploty, bude se také vypařovat více vody ze země, z řek a přehrad, ale také například z rostlin. Na konci století už nestačí napršet tolik, kolik se bude vypařovat. Spolehlivost této studie je však pochybná. S jejími závěry totiž ostře polemizuje například ředitel Geologického ústavu Akademie věd a popularizátor vědy Václav Cílek. Ten naopak tvrdí, že v příštích několika dekádách Česko čeká spíše ochlazování, než výrazné oteplování, píší Hospodářské noviny.