Přehled tisku

Andrej Babiš, photo: CT24
0:00
/
0:00

Já vím všechno. Já nevím, co chcete slyšet. Tato slova Andreje Babiše asi nejúplněji vystihují směr jeho politické iniciativy. Naštvanost velkopodnikatelova, který už nesnese poměry, jež sám spoluvytvářel, spojená se slovníkem a formulační vytříbeností hokyně, dává destrukci jeho počínání potenciál, píše autor Sloupku Lidových novin na základě ostré kritiky politické scény, se kterou vystoupil podnikatel Babiš.

Andrej Babiš
Já vím všechno. Já nevím, co chcete slyšet. Tato slova Andreje Babiše asi nejúplněji vystihují směr jeho politické iniciativy. Naštvanost velkopodnikatelova, který už nesnese poměry, jež sám spoluvytvářel, spojená se slovníkem a formulační vytříbeností hokyně, dává destrukci jeho počínání potenciál, píše autor Sloupku Lidových novin na základě ostré kritiky politické scény, se kterou vystoupil podnikatel Babiš. O kousek dál se autor ptá: Když pan Babiš suverénně tvrdil na kameru "Superguru řídí všechno", neměli bychom to číst spíš jako: pro příště chci vše řídit já? Pan Babiš nenabyl svého majetku celoživotním altruismem, proč bychom si tedy měli myslet, že jeho iniciativa je nezištná? Tvrdí-li, že nic neukradl a nic "na něho nemají", můžeme to též brát jako ilustraci nefunkčnosti justičního systému při vyšetřování privatizačních kauz. Způsoby páně Babišovy nás k takovým úvahám opravňují. Ani obrovská míra korupce v téhle zemi neospravedlní paušální obviňování všech okolo, tím méně nabízí cestu k pozitivní změně, uzavírá autor Sloupku Lidových novin.


Člen Legislativní rady vlády, poslanec Pavel Staněk z ODS, který působil v představenstvu hradeckého letiště, si do svého osobního automobilu postupně načerpal 469 litrů nafty, za kterou nezaplatil. Podle Mladé fronty Dnes na to upozornil audit, který zkoumal hospodaření na městském letišti v Hradci Králové. Radnice před několika týdny kvůli katastrofálnímu stavu hospodaření vedení letiště odvolala, avšak aniž padlo jediné konkrétní jméno. Pavel Staněk za naftu zaplatil až krátce poté, kdy vedení radnice poslalo do firmy kontrolu hospodaření. V rozhovoru pro Mladou frontu Dnes uznal, že naftu na letišti, na jehož provoz měl dozírat, tankovat neměl. "Racionálně vám teď nevysvětlím, proč jsem tak dlouho čekal na fakturu, takže to může vypadat opravdu podivně. Mrzí mě, jak to teď budou lidé vnímat,"řekl deníku poslanec Pavel Staněk.


Edward Fagan
Americký právník Edward Fagan, který chce na Česku vysoudit 10 miliard za karlovarské dluhopisy z první republiky, potěšil sběratele dluhopisů, informují Lidové noviny. Zatímco odborníci dávají Faganově snaze malé šance, jeho úsilí zaujalo sběratele dluhopisů. Cena karlovarských cenných papírů, vydaných v roce 1924, totiž stoupla více než desetinásobně. Podle Rudolfa Píši z Muzea cenných papírů ale nejde o to, že by chtěli sběratelé využít případného Faganova vítězství. Spíše chce každý vlastnit něco, o čem se zrovna mluví. "Jde čistě o sběratelskou záležitost, tedy o vlastnictví historického cenného papíru, o kterém se nyní hodně mluví. Až se mluvit přestane, cena půjde zřejmě zase dolů,"řekl listu Rudolf Píša. Edward Fagan je stále přesvědčen, že ve sporu uspěje, i když ministerstvo financí tvrdí, že se Československo s věřiteli definitivně vypořádalo v roce 1984. "Se žalobou, pokud se nedohodnu, se nejspíš obrátím na soudy v USA. Tam byly dluhopisy vydané," uvedl podle Lidových novin americký právník Edward Fagan.


Správce autorských práv Intergram chce poplatky za hudbu ve služebních autech. Podle něj je produkce rádia ve firemním autě veřejná, a tak by měly podniky, kterým auta patří, platit poplatky za její šíření, píší Hospodářské noviny. Firmy ani právníci však s Intergramem nesouhlasí, podniky proto odmítají tyto poplatky platit. Podle Petra Chmelíčka z Intergramu se autorský zákon totiž vztahuje na všechnu produkci mimo produkci pro osobní potřebu. Deník uvedl, že Intergram již začal rozesílat dopisy žádající vedle poplatků za televizní vysílání i takzvanou autorskou odměnu například právě za autorádia ve služebních vozech. Pro firmy jde o dodatečný náklad v řádech tisíců korun ročně, Intergram však může vybrat miliony, píše list. Intergram svůj nárok opírá o posudek Ústavu práva autorského Právnické fakulty Univerzity Karlovy, z něhož údajně vyplývá, že veřejností je prakticky kdokoliv kromě samotného vlastníka rádia. Klíčový je totiž výklad pojmu "sdělování veřejnosti". Pokud je produkce z rádia veřejná, je z něj povinnost platit i autorský poplatek, uvádějí Hospodářské noviny.


Až 30 tisíc korun měsíčně si může vydělat drogový dealer ve věznici. Dokládá to svědectví bývalého vězně pro deník Právo. Jedná se o muže, který byl letos v říjnu propuštěn z věznice ve Stráži pod Ralskem na Liberecku a svou drogovou praxi listu popsal. Podle něj si zakázané látky i přes snahu dozorců najdou cestu za mříže docela snadno. Nejčastěji je tam pronášejí samotní vězni nebo lidé, kteří je navštěvují. Způsobů přenášení je hned několik. Kromě tělních dutin se využívají také podrážky bot, podšívky kabátů, nebo se droga zamíchá do kávy či cukru. Přenášeči pak za to dostanou třeba karton cigaret. Hlavními dealery jsou vězni, kteří si odpykávají delší tresty a kvůli přísnějšímu režimu nemohou pracovat mimo zdi věznice. Vězni však nemohou mít u sebe žádné peníze, a tak se drogy prodávají za kartony cigaret nebo telefonní karty s kreditem. Zájemce o drogy také může během návštěvy požádat své příbuzné, aby peníze zaplatili blízkým dealera na předem domluvené adrese, řekl deníku Právo bývalý vězeň.


Foto: NASA
"Čeští vědci učí chodit roboty na Marsu," hlásá titulek na úvodní straně Hospodářských novin. List uvádí, že až se budou roboti NASA na Marsu za pár let sami rozhodovat, jestli při své jízdě projedou kráterem, nebo se mu radši vyhnou, budou na tom mít zásluhu čeští vědci. Pro americkou vesmírnou agenturu NASA totiž pracují experti z katedry kybernetiky na pražském ČVUT. Snaží se vymyslet, jak pohyb robotů zrychlit a zefektivnit. Jde o to, že komunikační kanály ze Zemí jsou teď vytíženy předáváním pokynů z Houstonu. Zbývá tak jen minimum kapacity na odesílání fotografií nebo informací o počasí. A právě Češi teď zkouší vymyslet, jak to udělat, aby se robot pohyboval a rozhodoval sám. Řeší hlavně to, jak se mají roboti v terénu pohybovat podle snímků z kamer, kterými vnímají své okolí. Výzkumný projekt by měl být hotový do tří let, píší Hospodářské noviny, které dodávají, že kromě toho vědci z ČVUT vymýšlejí pro automobilky systémy, které by pomáhaly řidičům rozeznávat v dešti dopravní značky nebo je varovaly před srážkou.


Úspěšný český pavilon ze světové výstavy EXPO 2010 v Šanghaji byl v sobotu znovu otevřen. Ale už ne v největším čínském městě, ale na Farmě čínsko-československého přátelství v Čung-ťie v pobřežní oblasti Pochajského zálivu, informuje deník Právo. A farma - bývalý státní statek založený v 50. letech díky dodávce 670 moderních zemědělských strojů a vyslání expertů z tehdejšího Československa - si na ceremonii dala záležet. Přijeli místní hodnostáři, zazpívala česká sopranistka Markéta Mátlová, nechyběly ohňostroj ani dračí tance s bubny, uvádí deník Právo.