Přehled tisku

Radek John, foto: ČTK
0:00
/
0:00

Ministr vnitra Radek John (VV) Hospodářským novinám, Právu a Mladé frontě Dnes řekl, že premiér Petr Nečas (ODS) požaduje 11 změn v protikorupčním balíčku. Nečasovi se například nelíbí, že by policie mohla snáze nahlížet do daňových přiznání podezřelých lidí. John se změnami nesouhlasí.

Radek John,  foto: ČTK
Ministr vnitra Radek John (VV) Hospodářským novinám, Právu a Mladé frontě Dnesřekl, že premiér Petr Nečas (ODS) požaduje 11 změn v protikorupčním balíčku. Nečasovi se například nelíbí, že by policie mohla snáze nahlížet do daňových přiznání podezřelých lidí. John se změnami nesouhlasí. Protikorupční balík, který čítá přes 50 návrhů, představil veřejnosti před Vánoci. Rozčílilo ho, že premiér námitky odeslal až dva dny poté, co Věci veřejné premiéra podpořily při hlasování o nedůvěře. Nečas před Vánocemi slíbil, že vláda hned na počátku ledna strategii schválí, ale o výhradách nemluvil. Úřad vlády má například podle Práva námitky k tomu, že by se mohli začít odposlouchávat účastníci všech kauz s trestní sazbou nad osm let. Hranici pro zvlášť závažné zločiny, u nichž lze nasadit odposlechy, totiž novela zákona zvedla z osmi na deset let, a tím z něj vypadly některé hospodářské činy či korupce, kde je horní sazba osm let. Podle Mladé fronty Dnesúřad zpochybňuje také rozšíření takzvaného institutu spolupracujícího obviněného, podle něhož by státní zástupce mohl ve výjimečných případech nabídnout svědkovi beztrestnost za usvědčující výpověď.


Foto: Evropská komise
Podle Mladé fronty Dnes (MfD) začala česká vláda vážně rozjíždět zatím nejambicióznější plán na středoevropské železnici. Do jedné firmy chce spojit dvě zatím ztrátové státní firmy - české ČD Cargo a polské PKP Cargo. Plán už dostává konkrétní obrysy, nejde už jen o úvahy. "Na české i polské straně vznikla pracovní skupina, která se možným spojením zabývá,"řekl listu náměstek ministra dopravy Jakub Hodinář. Během ledna by měl do Česka přijet polský ministr dopravy a řešit podobnosti. Podle ministra dopravy Víta Bárty (VV) není současná velikost ČD Cargo na evropském železničním nákladním trhu dostatečná, aby mohla konkurovat největším železničním dopravcům. Už v minulosti stát přemýšlel o spojení se slovenským Cargem, Slováci však nakonec ztratili zájem. "Celý projekt má spousty otázek, třeba jak budou řešené rozhodovací pravomoci. Polské Cargo je několikanásobně větší než české,"řekl železniční expert Emanuel Šíp.


Advokáti si už objednali taláry, píší Lidové noviny. Několik stovek českých právníků a koncipientů ale termín nestihlo a vystavují se tak riziku, že k prvnímu červnu, kdy už musí do soudní síně v taláru, jej nebudou mít. Jediná možnost je zaplatit jeho expresní výrobu. Osloveným právníkům vadí, že na taláry, jejichž luxusnější varianta stojí devět tisíc korun, nezískají žádný příspěvek. Firma, která vyhrála výběrové řízení, zatím s šitím ještě nezačala, je ve fázi objednávání materiálu do výroby. Povinnost mít talár se vztahuje jen na trestní řízení a jednání u nejvyšších soudních orgánů. Podle odhadů je v Česku čtyři tisíce takových specialistů a nyní tedy nových potenciálních zákazníků. Nosit talár přikázali poslanci v zákonu z roku 2009. Advokáti se tak přidají k soudcům a státním zástupcům.


Od Nového roku platí kamiony na dálnicích o čtvrtinu vyšší poplatky. Za jeden kilometr i devět korun. Policie se nyní zaměřila na kontrolu nákladních aut, která dálnice objíždějí přes vesnice. Jak píše Mladá fronta Dnes, nikdo jim nemůže zakázat jezdit mimo dálnice, ale policisté jim mohou cestu 'znepříjemnit'. V okolí Prahy policie obsadila silnice a kontrolovala na nákladních vozech vše - technický stav, povinné přestávky řidičů nebo zda před jízdou nepopíjeli alkohol. Obce také sestavily interaktivní mapu Česka, v níž jsou vyznačeny největší problémy spojené s kamiony. Například v Zubrnicích nedaleko Ústí nad Labem si stěžují na to, že jim otřesy ničí skanzen. Ministerstvo dopravy s rozšířením mýta i mimo dálnice počítá, ale ještě to potrvá.


Malé obce se bojí, že přijdou o poštu, píše deník Právo. Například starosta jihočeského Radenína Jaroslav Kraus se s Českou poštou původně dohodl, že poštovní služby převezme obec za měsíční úhradu 10 tisíc korun. Dnes je ale pošta ochotná dát jen symbolických 2000. Zrušeno už bylo několik malých pošt. Teď musejí občané složitě dojíždět nebo čekat na vytíženou doručovatelku. V celém Česku má pošta zhruba 3400 poboček. Generální ředitelka Marcela Hrdá očekává, že vzhledem k zájmu, který mají o zřízení pošty obchodní centra, obslužných míst České pošty dokonce ještě přibude. Sdružení místních samospráv, které zastupuje přes tisícovku obcí z celé republiky, se ovšem obává pravého opaku.


Rakousko patrně nevydá zpět vzácné historické dopisy s královskými pečetěmi, které byly před mnoha lety ukradeny ze státního archivu v Chebu a nyní se objevily v nabídce vídeňské aukční síně Öphila. Na žádost české policie Rakušané odpověděli, že tyto relikvie se dostaly do rukou rakouských soukromých sběratelů legální cestou. Uvádí to deník Právo. Vídeňský státní zástupce napsal českým kriminalistům, že chebský archiv, kde byly uloženy historické dopisy, byl s vědomím tehdejších komunistických vládců vyplundrován, a větší část těchto dopisů byla v 70. letech dokonce prodána přes státní filatelistickou společnost Pofis Praha soukromým sběratelům. Jako nesmyl, výmluvu a účelovou legendu označil toto tvrzení ředitel Poštovního muzea v Praze Jan Galuška. Uvedl, že nákupčí v Pofisu velice důkladně dbali na to, aby nekoupili něco, co by pocházelo z trestné činnosti. Ředitel chebského archivu Karel Halla Právuřekl, že dopisy byly zřejmě ukradeny hned po revoluci v 90. letech, kdy po těchto věcech začala být větší poptávka a nebyl problém je dostat za hranice. Podle Hally v té době panoval také chaos v kontrole lidí, kteří v archivu dokumenty studovali. Z chebského archivu se ztratily stovky královských písemností významných panovníků od Karla IV. až po Marii Terezii. Chybějící památky odhalili pracovníci archivu při inventuře, která trvala deset let.


Národní technické muzeum
Archiv Národního technického muzea přišel o více než stovku unikátních historických snímků. Jak píší Hospodářské noviny, všechny se tematicky vztahují k letectví a době Rakousko-Uherska. Na černém trhu mají hodnotu statisíců korun, ale historickou škodu lze podle odborníků vyčíslit jen těžko. Originály snímků se ztrácely nepozorovaně během posledních let. Čeští badatelé tak přišli o jedinečnou možnost vidět původní snímky, na nich byl vyobrazen například Rudolf Holeka, první vojenský pilot českého původu v rakousko-uherské armádě nebo Godwin Brumowski, nejúspěšnější letecké eso monarchie. Řada snímků byla o to cennější, že na nich bylo osobní věnování. Na to, že jsou v archivech místo originálů uloženy kopie, přišli sami pracovníci muzea. A to při digitalizaci archivu letos na podzim.