Přehled tisku

0:00
/
0:00

Lidové noviny přinášejí na titulní straně svědectví bývalého partyzána Radomíra Luži, který tvrdí, že francouzská rozvědka a někteří čeští exulanti, mezi něž patřil, po únoru 1948 připravovali útěk prezidenta Beneše z Československa.

Luža, který podle svých slov s plánem přišel, měl také zajistit spojení s prezidentem. Z akce však sešlo kvůli Benešově nemoci. Lidové noviny připomínají, že Francouzi měli s podobnými akcemi z války zkušenost, šance na úspěch v případě Benešova útěku byly ale nejisté vzhledem k tomu, jak byl střežen Státní bezpečností. A to mnohem pečlivěji, než například národněsocialistický poslanec Hubert Ripka, který se podle stejného plánu za hranice dostal. Lidové noviny dále připomínají, že sám Beneš krátce před smrtí o exilu velmi vážně uvažoval. Podle knihy Karla Pacnera Československo ve zvláštních službách plánoval získat souhlas vlády s odjezdem na léčení do Švýcarska, kde hodlal zůstat a postavit se do čela třetího odboje.


Václav Klaus
Je dost dobře možné, že se chvástání metropolitního primátora Pavla Béma ukáže jako realistický odhad situace a Václav Klaus bude zvolen prezidentem už v prvním kole, píší ve svém komentáři Hospodářské noviny. Podle nich to umožní komunisté, které ODS koupila na poslední sněmovní schůzi. S poukazem na analýzu serveru Aktuálně.cz deník připomíná, že při dělení rozpočtu získaly komunisty ovládané obce šedesát milionů dotací. Tyto návrhy schvalovali poslanci ODS - tedy strany, která i na posledním sněmu brojila proti těm ze svých sdružení, která na komunální úrovni spolupracují v obecních radách s KSČM. "Zvláštní ideový obrat? Nikoli. Jen podařený obchod," píší noviny.


Zloději od začátku roku do konce října vyloupili 3650 bytů a kriminalistům se podařilo objasnit jen necelou třetinu případů, sumarizuje


Rodiče si musí zajistit hlídání, stravování a náhradní program pro děti, upozorňuje deník Právo před úterní stávkou školských odborů, která by podle odborářů v některých krajích mohla zasáhnout 80 až 90 procent škol. Školy musí oznámit rodičům, že stávkují a vyvěsit toto sdělení na vstupu do školní budovy, připomíná dále deník.

Jako pouhou hru glosují stávku Lidové noviny. "Kdyby byla stávka před druhým čtením rozpočtu, dalo by se pochopit, že učitelé a pracovníci ve školství, kterých je zhruba čtvrt milionu a jejichž protest pocítí každý zaměstnavatel v zemi, chtějí pro sebe urvat něco navíc. Jenže druhé čtení už ve sněmovně bylo a po zítřku nemůže nikdo žádné nové návrhy do rozpočtu dostat," píše deník. Podle něj totiž i odboroví předáci musejí vykazovat nějakou činnost, a tak budou učitelé zítra stávkovat "do foroty".


"Důrazně říkám, že jsme změnili styl. Zrušili jsme nejen akce typu Kryštof, ale snažíme se také, abychom nestáli stále na stejných stanovištích," tvrdí v rozhovoru pro deník Právoředitel dopravní policie Martin Červíček. Na otázku, proč mu vadí akce Kryštof, při kterých skutečně ubylo dopravních nehod i přestupků, Červíček odpovídá, že nechce, aby patnáctkrát v roce celá Česká republika dodržovala pravidla silničního provozu: "Akce typu Kryštof měly perfektní medializaci. Každý o nich věděl, dodržoval pravidla silničního provozu. Dnes chceme tyhle akce specializovat. Zaměřit na konkrétní problémy a konkrétní lokality," odpovídá ředitel dopravní policie. Podle něj za poslední tři měsíce všechny lokální akce měly ohromný efekt co do počtu odhalených řidičů bez oprávnění, jízdy pod vlivem alkoholu nebo návykových látek.


Čeští autodopravci mají za sebou jeden z nejlepších roků ve své historii. Očekávají rekordní tržby a letos navíc na trhu začaly probíhat obrovské přesuny majetku: firmy vlastněné většinou jedním majitelem končí v rukou nadnárodních korporací, informuje Mladá fronta Dnes. Sami čeští dopravci podle ní míří čím dál častěji na východ. Řada z nich má pobočky na Slovensku, Ukrajině nebo v Rumunsku.

Deník zároveň upozorňuje, že rekordní tržby neznamenají rekordní zisky, protože nyní rostou ceny vstupů. A letos na dopravce kromě rostoucích cen nafty čeká i problém s nedostatkem řidičů a dokonce i kamionů. "Dodací doba na nové auto je běžně jeden rok," cituje deník představitele sdružení autodopravců. Přes rostoucí tržby se tak nakonec největším autodopravcům jejich hospodaření zřejmě příliš nezlepší. Podle Mladé fronty Dnes se přepravní firmy navíc bojí omezení, které zvažuje stát - zákazu jízdy od pátečních 14 hodin. Pro firmy by to znamenalo, že by na přepravu stejného množství zboží měly méně času a potřebovaly by tak více aut i řidičů. "Konkurenční autodopravci se shodují v jedné věci: přesunout více dopravy na železnici je nereálné. Podle nich jde sice o pěkné plány, ale v Česku pro něco takového zcela chybí infrastruktura," uzavírá k tématu Mladá fronta Dnes.


Foto: Evropská komise
Česko dostane pod stromeček šek na 550 miliard korun, informují ve své ekonomické části Lidové noviny. Evropská komise podle nich právě dokončuje schvalování operačních programů - návodů, na jejichž základě potečou do jednotlivých států eurodotace -a v případě Česka ještě před Vánocemi orazítkuje plány na zmíněných 550 miliard. Částka by mohla být ještě o šedesát miliard vyšší, zelená pro peníze vysokým školám a výzkumným ústavům se ale nestihne. Program Výzkum a vývoj pro inovace, který zlomil vaz bývalé ministryni školství Daně Kuchtové, bude jediný, jenž Brusel schválí až v příštím roce, dodává deník. Podle něj nejnovější bilance příprav na čerpání unijních dotací - ačkoli Česko mělo skluz hned v několika programech - hovoří o překvapivě kladném skóre. To se vysvětluje intenzivní prací na straně Prahy a Bruselu v posledních týdnech. V kontextu ostatních států ale podle Lidových novin vavříny blednou. Česko je jedinou novou zemí, která nestihne uzavřít debatu o svých operačních programech ještě letos a celkově patří k pouhým třem státům s nedodělkem, který přepadne do příštího roku. Spolu s Českem budou hledat dohodu s Bruselem ještě Francie a Itálie.