Přehled tisku

r_2100x1400_radio_praha.png
0:00
/
0:00

Chybělo jen málo a Milada Horáková, zavražděná v 50. letech komunistickou justicí, mohla žít. Jak píše Mladá fronta Dnes, když pět dní před začátkem procesu psali soudci se žalobci její rozsudek, napsali psacím strojem: Absolutní trest". To znamenalo smrt. Jenže pak kdosi vzal obyčejnou tužku a připsal 'zmírnit na doživotí'.

Milada Horáková
Chybělo jen málo a Milada Horáková, zavražděná v 50. letech komunistickou justicí, mohla žít. Jak píše Mladá fronta Dnes, když pět dní před začátkem procesu psali soudci se žalobci její rozsudek, napsali psacím strojem: Absolutní trest". To znamenalo smrt. Jenže pak kdosi vzal obyčejnou tužku a připsal 'zmírnit na doživotí'. O tom, že Horáková nakonec přece jen skončí na popravišti, rozhodlo další slovo, které se v rozsudku objevilo. Bylo připsáno perem a znělo 'výkon'. Vztahovalo se k trestu smrti. Ukazuje to třístránková listina, která byla přes půl století v Národním archivu. Obsahuje rozsudky napsané pět dní před tím, než proces vůbec začal. Teď zřejmě bude klíčovým důkazem v chystaném procesu s poslední žijící prokurátorku z případu Ludmilou Brožovou - Polednovou.


Foto: Evropská komise
Rozšíření schengenského prostoru si musejí pohlídat noví členové Evropské unie. Čeští politici by se tedy měli ozvat, nicméně hysterická ublíženost nad tím, že u zrušení kontrol na českých hranicích zřejmě dojde ke zpoždění, není na místě. Píše to komentátor Lidových novin. Členové unie neplní své závazky nijak náruživě, proto však ještě není nutné někoho podezírat, že zpoždění vyvolal se zlým úmyslem, míní komentátor. "Občané starých členských zemí do nových necestují tak často. Takže starým zemím záleží na rozšíření Schengenu asi tak jako nám na posílení partnerství s Brazílií, což je priorita portugalského předsednictví," dodávají Lidové noviny.


Komentář Práva glosuje výroky senátorky Liany Janáčkové na adresu Romů. Všímá si jisté podobnosti mezi Janáčkovou a vicepremiérem Jiřím Čunkem. Zatímco senátorka zřejmě nedávno prohlásila, že je rasistka a nesouhlasí s integrací Romů, Čunek "vypaloval vřed" vystěhováním několika romských rodin mimo Vsetín. "V Senátu by si pomalu mohli založit speciální klub. Že jsou jen dva? Projdou-li paní Janáčkové její rasistická extempore, je dobrá naděje, že po příštích senátních volbách přijdou další borci," píše Právo.


Práce načerno, za kterou v současné době hrozí jen pokuty nebo odebrání sociálních dávek, by se mohla stát trestným činem. Součástí návrhu nového trestního zákoníku totiž bude i paragraf o nelegálním zaměstnávání. Mladé frontě Dnes to řekl ministr práce a sociálních věcí Petr Nečas. Podle oficiálních odhadů pracuje v České republice nelegálně až čtvrt milionu lidí, často jde o cizince. Trest by podle nového paragrafu čekal je i jejich zaměstnavatele a to vyšší. Ministr vnitra Ivan Langer věří, že trestání práce načerno může zabránit i nelegální migraci cizinců do Česka. Maximální pokuta pro firmy za zaměstnávání načerno je v současné době dva miliony korun, většina postihů se však pohybuje jen v řádech desítek tisíc korun. Ty firma ušetří na daních a pojištěních, které za nelegálně zaměstnaného člověka neodvede. Práce načerno je trestná v sedmnácti zemích Evropské unie, někde za ni hrozí i trest vězení.


Velitel hlídky dopravní policie, která koncem června vyšetřovala nehodu místopředsedy Českomoravského fotbalového svazu Vlastimila Košťála, protokol o nehodě zfalšoval. Košťálovi neudělal zkoušku na alkohol, ale do protokolu uvedl, že jeho dechová zkouška byla negativní, napsaly Lidové noviny. Už byl propuštěn od policie. Podle některých právníků by měl být stíhán za porušení pravomoci veřejného činitele. Inspekce ministra vnitra se ale případem nezabývá. Košťál, který v den nehody slavil 50. narozeniny, pil podle televizních záběrů na odpolední tiskové konferenci alkohol. Médiím však řekl, že si sklenkou jen přiťukával. Policisté po nehodě nedali Košťálovi "dýchnout", aby zjistili, zda před nehodou pil alkohol. Policejní prezidium pak potvrdilo, že existuje závazný pokyn policejního prezidenta, podle kterého musí být dechová zkouška provedena při každé dopravní nehodě.


Počet zaregistrovaných automobilů v České republice podle Lidových novin závratně roste. Za posledních sedm let se zvýšil počet osobních automobilů v Česku o 700.000 na více než 4 milióny a republika se tak rychle blíží průměru EU. V unii dnes připadá na tisíc obyvatel průměrně 467 osobních aut, v České republice je to už 401, píše deník s odvoláním na dopravní ročenku, kterou pro ministerstvo dopravy zpracovalo Centrum dopravních výzkumů. Počet automobilů ve vlastnictví Čechů přitom roste i nadále. I když Česká republika stále v počtu aut na obyvatele pokulhává za většinou západních států Evropy, ve světovém měřítku patří do absolutní světové špičky.


Některé potraviny by mohly zdražit. Podle Mladé fronty Dnes se snaží prosadit vyšší ceny na pultech obchodů například výrobci tavených sýrů, sunaru či pečiva. "Rozeslali jsme do obchodních řetězců nové ceníky a teď čekáme, co se stane," cituje list například šéfa Bel Sýrů Bedřicha Štechera. Nutnost zdražit výrobci vysvětlují tím, že poskočily ceny surovin, a to zejména ty světové. V případě sýrařů jde o ementálové a čedarové hmoty, u sunaru o sušené mléko. Jeho cena se za poslední rok zvedla na světových trzích o čtvrtinu. Některé výrobky už přitom podle Mladé fronty Dnes podražily. Krabicové mléko se podle výrobců zvedlo za poslední dva měsíce o dvě koruny, i když v číslech statistiků to tolik vidět není. O pár korun šly nahoru i ceny másla. Celkově potraviny zdražují od poloviny loňského roku, do té doby se po dva roky takřka nepohnuly. Podle Tomáše Holuba, šéfa měnové politiky České národní banky, která ceny hlídá, je popohnala jak horší loňská úroda, tak zdražování ropy, energií a zvyšování mezd.


Mladá fronta Dnes komentuje také závažné nedostatky při prodeji masa v prodejnách obchodních řetězců. Vysoké pokuty ze zkaženého masa čerstvé neudělají a pokud chceme zůstat zdraví, měli bychom chodit nakupovat ke skutečným řezníkům. Ti, kdo na to už přišli, vědí, že je to vyjde i levněji. Podstata problému je podle komentátora listu v celkovém přístupu obchodních řetězců ke spotřebitelům v Česku. "Nezlomná víra těchto obchodníků, že nízká cena vítězí a přináší zisk, má prostě a jednoduše tuto odvrácenou tvář. A nejde vůbec o to, že obchodní řetězce objednávají a nakupují výrobky, a to nejen masné, za extrémně stlačené ceny a zcela vědomě a na vlastní objednávku akceptují kvalitu na hranici poživatelnosti. Stejně se totiž chovají ve své zaměstnanecké politice. S masem často pracují lidé bez kvalifikace, po prostém a jednoduchém zaučení," konstatuje Mladá fronta Dnes.


Stačily jen dva týdny prázdnin a už dva české autobusy měly velké problémy v Německu, píše Mladá fronta Dnes. Policie děti vysadila a autobusům nedovolila jet dál kvůli velice špatnému technickému stavu. S podobnými potížemi se v Německu setkávají i řidiči českých osobních aut. Kontrolor jednoho z českých autobusů prohlásil: ti lidé jeli v časované bombě. Dělám u technické kontroly už 28 let a něco takového jsem ještě neviděl. Z technické prohlídky pak vyplynulo, že autobus měl 25 vážných vad.


Stát chystá zbraň proti agresivním a nezodpovědným opilcům. Soudci totiž zřejmě získají novou pravomoc: zakázat lidem, kteří v opilosti vyvolali rvačku nebo způsobili dopravní nehodu, chodit do hospody a mít doma alkohol. Porušení zákazu by mohlo znamenat dokonce vězení, píšíLidové noviny. Toto ustanovení by měl obsahovat připravovaný trestní řád, který se na podzim bude zabývat vláda.