Přehled tisku
"Požadujeme, nepodpoříme a odmítáme. To jsou nejčastější výrazy, které jsme v uplynulých týdnech slýchali od Jiřího Paroubka. Nakonec zazněly i v pondělí, s jedinou změnou. Poprvé od voleb zjevně zaskočený jejich 'druhý' vítěz, který měl od své strany mandát k vyjednání čehokoli, se včera schoval za stranické grémium," tak vidí reakci Jiřího Paroubka na nabídku ke koalici s ODS Martin Zvěřina ve sloupku Lidových novin.
Mirek Topolánek pak v rozhovoru pro Lidové noviny vysvětluje koncept tzv. duhové koalice: "Toto je přeci jenom širší projekt. Já neumím říct, jestli to dopadne, nebo ne. Ale musel jsem s něčím přijít...Teď se ukáže, jak dalece jsou ochotni o něčem jednat. Anebo jim jde opravdu jen o ten pokus, tedy zablokovat všechny vlády ODS a pak to postavit s komunisty a já nevím s kým," konstatuje Topolánek v Lidových novinách.
Mladá fronta Dnes se na svých stránkách věnuje fungování nového silničního zákona. Ten sice viditelně snížil počty mrtvých při dopravních nehodách, ale po deseti dnech jeho praktického používání už policisté, úředníci i řidiči přišli na to, že má i své mouchy. Nový zákon měl především donutit řidiče zpomalit. Kvůli vysoké rychlosti totiž umírá na českých silnicích nejvíce lidí. Ukazuje se však, že na řidiče, kteří holdují rychlé jízdě, je zákon krátký. Rychlost totiž paradoxně může v některých případech "závodníkům" za volantem zachránit řidičský průkaz. A to když se dotyčný pokusí riskovat a ujede od silniční kontroly. Alespoň částečně by se měl tento problém vyřešit už na podzim, kdy chtějí policisté nakoupit nová, silnější auta a motorky. Druhá nedokonalost silničního zákona se týká všech řidičů. Městští strážníci totiž přestali dodržovat nepsané pravidlo o prominutí přestupků řidičům, kteří překročí rychlost jen minimálně, informuje úterní Mladá fronta.
Deník Právo poukazuje na to, že některá vlaková nádraží ve středočeských městech by se měla proměnit v kultivovaný prostor. Jejich obraz je zatím často žalostný. Lidé na nich vídají bezdomovce, cítí zápach linoucí se z toalet, bojí se sednout na špinavé lavičky. Tento obraz se chystají České dráhy změnit. A to díky projektu Živá nádraží, do něhož je zahrnuto i několik středočeských měst (např. Český Brod, Kladno, Kolín, Kralupy nad Vltavou aj). Projekt je ovšem rozložen na několik let. Není totiž investicí drah. "Hledáme investory, kteří by si objekty dlouhodobě pronajali a investované peníze by se jim vracely z podnikání v nich," vysvětlil Právu Karel Otava z odboru strategie a informatiky Českých drah. Podle něj ale projekt mnoho investorů zatím nezaujal.
Ruch velkoměsta podle nich nevadí například poštolkám. Čas od času se ale stane menší nehoda: to když dravci narazí třeba do skla na autobusové zastávce nebo do antény na střeše. Z dravých ptáků v Praze žijí také krahujci. Ornitologové jejich populaci odhadují asi na stovku párů, takže je jejich přítomnost ve městě nijak nevyvádí z míry. Zhruba před deseti lety je ale překvapil párek sokolů, který se uhnízdil přímo na Staroměstském náměstí. V okolí Vltavy se také před nedávnem zabydleli kormoráni, velcí dravci, kteří se živí lovem ryb. Draví ptáci kromě hrabošů či drobných ptáků občas ve městě uloví i to, co jim lidé připraví na balkon, konstatují Lidové noviny.
Hospodářské noviny informují o cenách benzínu. Ten je nyní u českých čerpacích stanic nejdražší od začátku roku. Jeho cena se začíná blížit hodnotám z krize po hurikánu Katrina na pobřeží USA. Nejprodávanější benzín Natural atakuje hranici 32 Kč za litr. Za uplynulý víkend tak benzín podražil skoro o 70 haléřů. Za zdražováním paliv stojí nečekaně rychle rostoucí světové ceny ropy, na něž přehnaně reaguje nervózní trh. Autobusoví ani letečtí dopravci se zdražením ale zatím nepočítají, uvádějí Hospodářské noviny.