Přehled týdeníků

r_2100x1400_radio_praha.png

Výběr z českých týdeníků připravila Eva Petržílková. Vybírala z Respektu, který píše o situaci v armádě a na ministerstvu obrany a z Týdne, který rozebírá skandál kolem inscenace Národního divadla Dalibor.

Premiér odvolal ministra obrany Vladimíra Vetchého, který má být zodpovědný za to, že nedokázal zlepšit finanční stav armády. Jeho nástupce Jaroslav Tvrdík, který se během pěti měsíců z vyššího úředníka stal nejprve ekonomickým náměstkem a teď členem vlády, slibuje změnu. Od počátku roku totiž vysvětluje daňovým poplatníkům, že peníze, které dosud dávali do armády, končí ve špatných a nefungujících projektech a že za to někdo musí nést odpovědnost - píše časopis Respekt a dodává:

Přesto se daňový poplatník nemá nač těšit. Razantní vstup spořivého úředníka je zřejmě jenom úhybným manévrem, který má odvést pozornost od daleko většího plýtvání. Tvrdík stojí v čele výběrové komise, která má za 100 miliard korun obstarat českým letcům stíhačky, a tuto vládní zakázku také se vší rozhodností prosazuje. Proto si jej Miloš Zeman, horlivý stoupenec nákupu stíhaček, vybral jako náhradu za Vetchého.

Ministerstvo obrany utratilo od chvíle rozpadu Československa zhruba sto miliard korun za zbraně, vojenskou techniku a opravy budov, připomíná dále týdeník. Armádní peníze často mizí v podezřelých projektech. Ať už záměrně nebo tupostí dosavadních ministrů. Systém nákupu vojenského materiálu ke korupci přímo vybízí - o zakázkách rozhodují ministerští úředníci, přidělují je spřáteleným soukromým firmám a jejich plnění ani nekontrolují. O účelu takového postupu politici veřejně pochybují osm let. Ale nikdo s tím nic nedělá. Mnoho s tím nepořídil rovněž Vladimír Vetchý. Bohužel ani jeho nástupce Tvrdík není tím, kdo zachraňuje armádě finance před korupcí, ale člověkem, který z ní v zájmu obchodníků se zbraněmi usiluje vyždímat dosud rekordní částku: sto miliard zamýšlí utratit za jediný, ostatně rovněž podezřelý obchod. Vláda si navíc bude muset na stíhačky půjčit a dluhem zamýšlí obtížit dnes už dokonale prázdnou erární pokladnu. Je pravda, že armáda slušné stíhací letouny nemá, s nákupem ale může bez vážných obav z prodlení také počkat a nerozvracet kvůli zbytečnému luxusu národní finance, míní týdeník. Nápad utratit desítky miliard za zbytečné stíhačky (a zbytek armády nechat živořit) kritizoval loni na podzim americký Pentagon a letos generální tajemník NATO George Robertson. Doporučili investovat do řady jiných, důležitějších projektů armády. Proti stíhačkám se postavili i pravicoví poslanci českého parlamentu, vláda ale tvrdošíjně lpí na svém a přitom nevysvětluje, proč to vlastně dělá, konstatuje v závěru týdeník.


Rozzlobená diva Eva Urbanová, bučení v Národním divadle, referáty o opeře na prvních stránkách novin. To vše způsobila nová inscenace Smetanovy opery Dalibor v Národním divadle v podání režiséra Jana Antonína Pitínského. Za prvními zprávami o skandálu, který začal premiérou 29. dubna, se ale vynořuje další téma: Co vlastně znamená úcta k národním klasikům? Kde jsou její meze? - ptá se časopis Týden a pokračuje:

S trochou nadsázky řečeno, díky Daliborovi se o opeře bavili i lidé v tramvaji cestou do práce. Snad několik desetiletí nebyl kolem opery takový rozruch. Podle šéfa Národního divadla Jiřího Srstky je to největší vzrušení za sedm let, co je ve funkci. Co vlastně Pitínský provedl? - ptá se dále časopis. Operu, která patří vedle Rusalky, Prodané nevěsty a Libuše ke Smetanovu "národnímu odkazu", představil v netradičním scénickém pojetí. Děj středověké pověsti přenesl do padesátých let 20. století. Na scénu dal donést počítače, žalářníkovi vězně Dalibora přisoudil ledničku a tranzistor, naznačil homosexuální vztah mezi Daliborem a přítelem Zdeňkem.

Diskuse o kvalitě a přínosu díla by sama o sobě stěží vyvolala takový ohlas nebýt prudké reakce sopranistky Evy Urbanové, která vytvořila hlavní ženskou postavu Milady. Diva po premiéře, kde se mezi potleskem ozvalo i nesouhlasné bučení a výkřiky "Fuj!" a "Hanba!", oznámila, že odstupuje z představení. Jak uvedla, zklamalo ji, že pan Pitínský zbaběle utekl z děkovačky. Podle ní tím dal najevo, že si za svým dílem nestojí. Hrozba "studené války" mezi Evou Urbanovou a vedením Národního divadla opadla až následující čtvrtek. Její nové CD se křtilo v historické budově divadla. Skutečnost, že kmotrem se vedle Michaela Kocába stal i ředitel Srstka, symbolizovala smír, poznamenává dále týdeník. Přestože si zpěvačka stále stojí za svým, snažila se skandálu ulomit hrot. Uvedla, že si může s režisérem Pitínským sednout a vše si vyjasnit. Ředitel Srstka hájil navíc režiséra připomínkou jeho introvertní povahy a také tím, že se nechodí moc klanět ani po činoherních inscenacích, dodává časopis Týden.

Autor: Eva Petržílková
spustit audio