Přes posun v jednání hrozba dopravní stávky trvá

Praze stále hrozí velká stávka v dopravě. Odbory Dopravního podniku se s vedením hlavního města sice zatím nedohodly, nicméně po deseti dnech vzájemného osočování se přece jen rýsuje kompromis.

Jiří Obitko z Odborové organizace Dopravního podniku - Metro (vlevo) a generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Martin Dvořák, foto: ČTK
Vleklá psychologická válka - požadavky na odvolání ředitelů, hlasité hádky i demonstrativní opouštění jednání - to jsou kulisy, ve kterých se zúčastněné strany dohadují, za jakých okolností hlavní město Praha odvrátí nebo alespoň oddálí hrozbu stávky ve veřejné hromadné dopravě. Odboráři DP vyrukovali se sedmi následujícími požadavky: předložení plánu dofinancování Prokazatelné ztráty roku 2009, ukončení činnosti společnosti BNV Consulting, která má na starosti organizační audity a zajištění práce externími firmami, ukončení spolupráce s ředitelem projektu transformace Radkem Novotným, ukončení všech projektů směřujících k privatizaci nebo prodeji, které mají pro chod podniku strategický význam, zastavení všech projektů směřujících k outsourcingu, ukončení snižování počtu pracovních míst z důvodu nedodržení slibů primátora, který zněl: Úspory vyplývající z transformace DP budou využity pro zlepšení poskytované služby cestujícím a v neposlední řadě nastavení standardu kvality při přepravě cestujících pro všechny dopravce na území hlavního města Prahy. Splněním všech těchto podmínek původně do středeční půlnoci, lhůta poté byla prodloužena i na čtvrteční jednání, podmínili odboráři odvolání stávkové pohotovosti. Jenomže magistrát hlavního města Prahy označil dva z těchto požadavků za nesplnitelné a to konkrétně konec outsourcingu, neboť převod některých dep metra již nelze zastavit a také konec propouštění. DP totiž dostane nové vozy a tak např. nebude potřebovat tolik opravářů. V dalších bodech sice byl ochoten vyjít odborářům vstříc, ale ne stoprocentně. Jednání tak po středečním odchodu odborářů z jednacího sálu uvízlo na mrtvém bodě. Za těchto okolností se optimismus ředitele pražského DP Martina Dvořáka před čtvrteční schůzkou zdál téměř nepochopitelný:

Pražský primátor Pavel Bém (vlevo) a generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Martin Dvořák, foto: ČTK
"Pořád jsem přesvědčen a naplněn vírou v to, že se vrátíme do normálního pracovního módu. Pevně doufám, že toto jednání se povede ve věcném duchu, kdy budeme procházet bod po bodu, říkat si vzájemná stanoviska a pokoušet se o dohodu."

Ale Dvořák se ukázal býti dobrým prorokem. Čtvrteční jednání totiž bezprostřední hrozbu stávky minimálně oddálilo. Schůzka, které se zúčastnil i pražský primátor Pavel Bém se narozdíl od předchozích nesla v klidném a věcném duchu. Odboráři a krizový štáb magistrátu hlavního města se nakonec shodli na splnění dvou ze sedmi požadovaných bodů. Další společné jednání by mělo proběhnout v nejbližších dnech. A tak Dvořák mohl v závěru vystoupit s optimistickým prohlášením, že cituji: "Kompromis je blíže než vyhlášení stávky". Mírněji optimističtí byli i samotní odboráři. Jeden z jejich zástupců Jiří Obitko si pochvaloval, že jednání bylo z obou stran vedeno konstruktivně a odprezentováno bylo všech sedm sporných otázek, u všech bodů navíc došlo k posunu. Nejlepší náladu měl zástupce magistrátu Radovan Šteiner z ODS, podle kterého bylo 90 až 95 procent problematiky vyřešeno. Zda se tyto pozitivní prognózy nakonec vyplní nebo se přece jen soupravy metra, tramvaje a městské autobusy zastaví, ukáží nejbližší dny.