Stávka v dopravě vyhlášena na 1. března

ČR stojí na prahu další stávky. V pondělí 1. března ve čtyři hodiny ráno by se měla v celé zemi na pět hodin zastavit doprava. Odboráři vyhlásili protest především kvůli vyššímu zdanění zaměstnaneckých benefitů.

Datum a čas dopravní stávky rozhodně nebyl odboráři vybrán náhodně. V pondělí ráno je totiž pravidelně dopravní špička a tak hrozí ochromení celé země. Na celém území nepojedou vlaky ani autobusy a ve větších městech také veřejná doprava včetně tramvají, trolejbusů a pravděpodobně i pražského metra. To by v české metropoli znamenalo jediné, již tak neúnosně dlouhé kolony aut by se natáhly až do obřích rozměrů. Celorepublikovou stávku samozřejmě obhajuje prezident federace strojvůdců Jindřich Hlas, podle něhož měli politici na řešení problému dost času, ale jednání o změnách v novém zdanění zaměstnaneckých benefitů nikam nevedla.

Jindřich Hlas,  foto: AŽD Praha
"Na tripartitě 2. února nám premiér jménem vlády slíbil podporu a nic se nestalo. Parlament nepracuje, takže jestli si někdo myslí, že odboráři jsou tady pro legraci, tak nejsou. Budeme jim to muset ukázat. Stávka není našim cílem, ale prostředkem. My to neděláme, abychom si zastávkovali, ale protože už jinou možnost nemáme."

Benefity, které zaměstnanci mají, jsou kvůli změně zákona o DPH od Nového roku méně výhodné. Kvůli vyššímu zdanění platí více peněz například za režijní jízdenky, nocování na ubytovnách nebo za stravování ve firemních jídelnách. Podle náměstka ministra financí Petera Chrenka ale cílem novely je, aby zaměstnavatelé nemohli krátit daně. Chrenko vysvětluje, že dříve na benefity pro zaměstnance dopláceli všichni daňoví poplatníci.

Peter Chrenko
"Pokud by někdo platil vyšší daně, tak by to samozřejmě byli zaměstnavatelé za předpokladu, že neodvádí DPH z ceny obvyklé. Cílem toho opatření je, aby nedocházelo ke krácení DPH."

Odboráři se vyššímu zdanění zaměstnaneckých výhod sveřepě brání a žádají návrat k původnímu stavu. Předseda Odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša tvrdí, že by mohla odvrátit stávku už jen mimořádná schůze poslanecké sněmovny.

"Nám nestačí přísliby, ale záruky. Už třikrát byly na jednání sněmovny zařazeny body, ve kterých se tento problém měl řešit a třikrát na něj nedošlo, protože to skončilo obstrukcemi. Ty zákony, které se nestihnou v parlamentu schválit do 21. března, nemají šanci stihnout celé legislativní kolečko a mohou spadnout pod stůl."

Martin Dvořák
Premiér Jan Fischer nepovažuje stávku za odpovídající krok k prosazení požadavků odborů. V písemném stanovisku uvedl, že řešení je v rukách zákonodárců. Ke stávce se naopak připojily všechny odborové organizace. Podle ředitele odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka ochromí i pražské tramvaje a autobusy, strojvedoucí metra svůj postoj ale zatím tají. Ředitel pražského dopravního podniku Martin Dvořák věří, že se hromadná doprava v hlavním městě nakonec přeci jen rozjede.

"Pevně doufám, že stejně jako před dvěma lety nebudou odboráři protestovat způsobem, že by zastavili dopravu a poškodili by tím cestující."

Zda se opravdu doprava v celé zemi 1. března mezi 4. a 9. hod ranní zastaví, ukáží až následující dny a hodiny.