Proletářská bibliofílie Relace Rádia Hitů

Ilustrace z knihy Relace rádia hitů

Knihy vznikají nejen jako zboží, mohou být vytvářeny i jako dárek, jako osobní vizitka, jako potěšení pro autora i přátele. Knihy v malém nákladu, s pečlivě vypravenou grafickou podobou. Takzvané bibliofílie. Jednu z nich dnes bereme do ruky. Jejím autorem je ostravský výtvarník, básník a performer Marek Pražák.

Kniha Relace rádia hitů je tvůrčím portrétem čtyřicetiletého ostravského umělce Marka Pražáka. Jeho talent se realizuje především ve výtvarné oblasti (je absolventem designu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze). Kniha odráží jeho aktivity literární a hudebně divadelní.

"Kniha, kterou máme před sebou, se jmenuje Relace Rádia Hitů, autor je Marek Pražák a vznikla úsilím Galerie Langův dům a autora. Ta galerie má vizi vydávat proletářské bibliofílie, které by byly čistě autorské a které by dělali autoři, kteří se zabývají prací s více médii, s textem, s hudbou..., a celou tu knihu uhnětou sami, od designu až po obsah,"říká o knize autor. "Vize byla ta, abychom dostali tenhle knižní formát blíž k lidem, aby se žánr bibliofílie nestal jenom úzce vyhraněným zbožím za horentní částky, abychom navázali na prvorepublikovou bibliofilní činnost, kdy Čapkové a jiní progresivní umělci vydávali velmi jednoduché, obsahem hodnotné knihy, které mají hodnotu dodnes, přestože nebyly na speciálním papíře a v kůži."

Součástí Pražákovy knihy je i kompaktní disk s nahrávkou autorových veřejných vystoupení. Doplněna šumy a ruchy z rozhlasového přijímače je jakousi autorovou představou ideální zvukové realizace. Spojení šumu a praskání s neobvyklými, drsnými texty a nelíbivou hudbou vytváří výrazný posluchačský zážitek.

"Ta kniha je vlastně zpěvníkem, rádiovou relací. Střídají se v ní minuty ticha (volných stran) rytmicky se stranami, kdy na levé straně je obraz a napravo text. Jsou v harmonické poloze, vzájemně se doplňují a vzájemně tvoří ten obsah."

Kdy vznikla, pane Pražáku, ta poezie obsažená v knize?

"Já se produkováním textů zabývám od možná 15ti let, některé z těch textů jsou staré dvacet roků. Když jsem byl osloven, abych udělal tuto bibliofílii, uvažoval jsem, jestli mám udělat věc, která je úplně čistě aktuální, bylo to taky možné, ale přiklonil jsem se k tomu, že jsem udělal textově i obrazově pestrou formu, která je ale uhnětena mojí současnou energií. Jak hudebně, tak po stránce textové a obrazové."

Pražákova všestrannost má kořeny, či projevuje se účastí v řadě uměleckých sdružení, za všechny jmenujme vokální trio Švédská trojka, které se zabývá zhudebňováním poezie, nebo hudební uskupení Svoz řepy.

"Svoz řepy vznikl na VŠUP. Všichni byli totální diletanti v oblasti hudby, takže to byla energetická ventilace skrz rockové i vyrobené nástroje, někdy byla opravdu velmi hlasitá. Používaly se filmové projekce, tance, hrálo se obvykle po tmě. Funguje vlastně dodnes, ale dnes už vydává jen dalo by se říct studiové platně."

Pražák je rovněž členem volného uskupení kabaretních umělců Návrat mistrů zábavy vedeného výtvarníkem Jiřím Surůvkou. Základní ingrediencí kabaretních čísel je sebeironie tvůrců.

"Jsou to čísla od soutěží, přes písně, verše, až k summo, kdy se objeví stodvacetikilový Jiří Surůvka jen s plentičkou okolo pasu a stopadesátikilový Miroslav Chudej, elektrikář, taky s plentičkou a začnou spolu zápasit. Takže v tom kabaretu je přítomno literárno, výtvarno..., určitě ne divadelno. Někteří lidé tomu říkají underground, ale to žádný underground není, jenom ještě nejsme oficiálně v médiích, nejsme v Bravu na první stránce. Tak proto ten underground."

V posledních osmi letech je Pražák také dvorním výtvarníkem ostravského Národního divadla moravskoslezského. Svým výtvarným viděním dal programům a plakátům divadla výrazný rukopis.