Rekonstrukce Karlova mostu

Karlův most

Příští rok by měla začít dlouho připravovaná rekonstrukce Karlova mostu. Na financování nákladné opravy byla dokonce vypsána národní sbírka. Více reportáž Jaromíra Marka.

Karlův most
Pět set dvacet metrů dlouhý Karlův most je bezesporu jednou z nejvýznamnějších českých gotických památek. Na podnět Karla IV. a podle projektu Petra Parléře jej začali stavět v roce 1357! V současné době je národní kulturní památkou zařazenou i na prestižní seznam UNESCO. O jeho opravě se mluví už dvacet let. Diskuse začaly krátce po poslední rekonstrukci z let 1965-1978. Ačkoli bylo od té doby vypracováno už šest desítek posudků, jednotného závěru, zda a v jakém rozsahu tuto památku opravovat, se experti nedobrali. Most dal mezitím o sobě vědět - začátkem devadesátých let se začalo odtrhávat neogotické schodiště vedoucí na Kampu. Při jeho opravě vyšlo najevo, že se most uvnitř pohybuje.

Co Karlovu mostu škodí nejvíc? Především je to prosakující voda z Vltavy a stálá vlhkost, dále znečištěné ovzduší, které vede k praskání kamenných kvádrů a svůj díl nesou i výkyvy teplot, které napomáhají pohybům uvnitř most. "Jestli necháme Karlův most dál se takhle rozpadat, nevyhneme se jednou radikálnímu zásahu. A ten může být takový, že naruší autentický vzhled mostu," varoval rektor ČVUT Jiří Witzany. Tým odborníků provedl loni pod jeho vedením průzkumné sondy, aby zjistil, jak na tom most je. Závěr byl jednoznačný: špatně. Hlavní příčinou je podle expertů déšť, který proniká do útrob mostu. Horní izolační vrstva je totiž už téměř zničena. Více primátor hlavního města Prahy Jan Kasl.

Rekonstrukce mostu by neměla nijak ovlivnit turistický ruch. Vždyť právě Karlův most je jedním z největších lákadel Prahy. Více primátor Jan Kasl. Celkové náklady na opravu se odhadují na 400 až 500 milionů korun. Přestože přispěje i stát a někteří domácí sponzoři, rozhodující část nákladů ponese město Praha. I proto se radní rozhodli vypsat na opravu mostu veřejnou sbírku. Ne všichni odborníci však s generální rekonstrukcí Karlova mostu souhlasí. Část odborníků se ptá, zda za voláním po rozsáhlých opravách nejsou především zájmy stavebních firem. Na každý pád Rada hlavního města Prahy o koncem července o zahájení rekonstrukcí rozhodla. První etapa oprav příjde na 128 milionů. Jak velký díl se podaří pokrýt z veřejné sbírky, ukáže čas. Už teď prý jistý český podnikatel přislíbil 8 milionů korun! Vlastní sbírka začne v září a trvat bude až do 30. června roku 2004. Vybírat se bude také do pokladniček, které se objeví například na obou koncích Karlova mostu.