Sázavafest navštívilo 10 tisíc diváků
Léto a festivaly - tyto dva pojmy patří k sobě. Mezi největší kulturní akce se v posledních letech zařadil Sázavafest. Od roku 2001, kdy se konal poprvé, je jeho program vždy o něco objemnější a letos přilákal 10 tisíc mladých návštěvníků. Setkání pod širým nebem na břehu řeky Sázavy se koná za podpory stejnojmenné středočeské obce. O zhodnocení letošního 4. ročníku Sázavafestu jsme požádali dramaturga a producenta celé akce Pavla Kloupara:
Jaké je základní zaměření vašeho festivalu?
"Základním zaměřením je multikulturnost a multižánrovost. To znamená, že se snažíme dávat návštěvníkům to největší množství žánrů a snažíme se přilákat vždycky ty špičky, ať už se jedná o world music, pop, rock, dokonce i jazz, hip hop a další žánry. A letos se podařila i ta multikulturnost, že jsme tady měli autorská čtení, divadla, nějaké ty filmy atd."
Když jsem se díval na diskusi na síti, našel jsem tam i výhrady, že se akce postupně komercionalizuje, od jedné návštěvnice tam byly kritické poznámky, že jde stále více o vydělávání peněz, někteří byli i kritičtí k tomu, že tam letos vystopupili superstar... Jak vy se na to díváte? Jaký je váš základní cíl při organizování Sázavafestu?"Tak pokud se bavíme o příspěvcích do webové diskuse, tak opravdu tam se vyhrocuje ta špička, tam píšou akorát ti vrcholně nespokojení, kteří samozřejmě každoročně se najdou a ti se snaží vždycky něco zkritizovat, ať už to je šířka lávky nebo počet mobilních záchodků..."
Tyhle poznámky záměrně vynechávám, protože se netýkají obsahu a je to dílčí kritika.
"Co se týká nějaké komercionalizace, tak si rozhodně myslím, že neustále mám svůj vlastní rámec, který dodržuju. Rozhodně by tam nehrály nějaké pop... řekl bych primitivní věci, které existují v komerčních médiích. Co se týká těch superstar, tak to rozhodně si myslím, že se dá docela dobře obhájit. Já naopak razím jakoukoliv formu hledačství a když se objeví nějaký nový talent, tak proč mu nedat prostor? To že vzniknul zrovna ze soutěže, která se konala na nějaké komerční televizní stanici, tak to si myslím už jsou ti lidi zaujatí. Myslím, že ti tři, kteří tady byli, mají kvalitní hlasy, mají za sebou už i léta vystupování v jiných kapelách. Rozhodně žádný komerční záměr já s festivalem nemám."A to postupné rozšiřování programu?
"Jak už jsem říkal, ta multikulturnost a multižánrovost, ta by měla festival provázet i do budoucna. To je ten cíl, jak se vymanit ze změti těch sto padesáti festivalů, které tady jsou a které jsou všechny stejné, hrají tam všude stejné kapely. Moje touha je vždycky přinášet lidem něco zajímavého, speciálního nového, a to hledačství nových prvků, které jsou a reagovat na aktuální situaci která v kultuře vzniká, tak samozřejmě to je můj cíl."
U telefonu Radia Praha byl dramaturg a hlavní producent Sázavafestu Pavel Kloupar.