Segregace Romů ve školství se často děje skrytě, tvrdí expertka

Oddělování Romů ve výuce je stále běžná praxe v českých základních školách a často se děje skrytě a za spolupráce sociálně slabých romských rodin. ČTK to řekla socioložka a odbornice na Romy Kateřina Sidiropulu Janků z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Reagovala tak na zprávu Amnesty International o přetrvávající segregaci Romů v českých školách. Skrytá praxe podle ní spočívá ve snižování požadavků na žáky, přičemž tyto snížené požadavky se nijak neprojevují v oficiálním profilu školy. Samotné romské rodiny pak školy se sníženými požadavky preferují, často proto, aby mohly všechny děti z rodiny navštěvovat jednu školu.

Snad ještě závažnější, avšak skrytější problém podle ní představuje neúspěch romských studentů středních škol. Studenti často nenacházejí oporu mezi novými spolužáky ani ve vlastní rodině. Pro ni středoškolské vzdělávání představuje nesrozumitelnou a složitou praxi, která již navíc není vymáhána jako podmínka poskytování sociální podpory. Mnozí romští středoškoláci tak navzdory talentu a inteligenci střední školy opouští již v prvním pololetí prvního ročníku, shrnula expertka poznatky ze současně konaného celoevropského výzkumu segregace ve školách.