Školy dostaly jasnější pravidla, jak pomáhat žákům se zdravotním postižením
Školy dostaly v polovině září jasnější pravidla, jakou pomoc a podporu mohou jejich pracovníci poskytovat žákům se zdravotním postižením a k jakým úkonům a situacím mají přivolat zdravotníky. Detailně se společné sdělení ministerstev školství a zdravotnictví, které v Senátu představili jejich zástupci, zatím věnuje pomoci dětem s diabetem. Podle vládní zmocněnkyně pro lidská práva Kláry Šimáčkové Laurenčíkové by do budoucna mělo být rozšířeno na děti s epilepsií nebo s psychickými potížemi. Metodika má podle místopředsedy senátního výboru pro zdravotnictví Lumíra Kantora (KDU-ČSL) přinést jistotu školským pracovníkům, jakou péči a v jakém rozsahu mohou dětem poskytnout. "Našli jsme model, který není příliš direktivní. Nepřikazuje pedagogům, co musí udělat, naopak jim ukazuje, co je možné udělat, jak se dá dětem pomoct," uvedl Kantor, který se na vzniku dokumentu podílel. Přístup k žákům, kteří s ohledem na své zdraví potřebují dohled či podporu, se podle výzkumu ombudsmana či zkušeností pacientských sdružení dosud různí. Někde vyučující vcelku běžně dohlížejí, aby si žáci pravidelně brali předepsané léky nebo hlídají dietní opatření. Jinde naopak takovou odpovědnost odmítají kvůli obavám z možného postihu.