Soukromí železničáři kritizují zákon o transformaci Českých drah
Majitelé a provozovatelé malých soukromých železnic kritizují nedávno přijatý zákon o transformaci Českých drah. Ten předpokládá rozdělení státního podniku na dvě společnosti, státní firma bude spravovat koleje a akciová společnost, rovněž kontrolovaná státem bude vlastnit budovy a vlaky. Sdružení železničních společností tvrdí, že zákon je dikriminační a omezuje vstup soukromých podnikatelů do železniční dopravy. Více Jaromír Marek.
Akciová společnost České dráhy získá nejen vagóny a lokomotivy, ale rovněž většinu nádraží. A ta jsou pro provozování zejména osobní dopravy nezbytná. Soukromí dopravci se však obávají, že právě zde by mohly nastat komplikace. Více předseda Sdružení železničních společností Jiří Mužík.
"Protože například cena za průchod nádražní budovou není regulována, máme obavy, že pokud se s dominantním dopravcem dostaneme do konkurenčníáo sporu, mohou tyto "přístavné" poplatky za použití nádraží růst nad všechny meze a naše podnikání bude znemožněno."
Dráhy rovněž získají rozsáhlé atraktivní plochy v blízkosti nádraží. Právě převodem pozemků a budov na akciovou společnost ani nebude možné v budoucnu privatizovat ztrátové regionální tratě, které bez těchto nemovitostí samozřejmě nelze provozovat. Komplikace mohou nastat u nákladní dopravy, kde už teď podniká řada soukromých firem.
"Tito dopravci jezdí po cizích tratích, tyto tratě spravují České dráhy a tento podnik dostane i všechna seřazovací nádraží a sklady, prostě všechno, co je potřeba pro realizaci dopravníhi procesu. Tam nás ČD nemusí vůbec pustit a když tak za horentní ceny."
Už dnes platí soukromá dopravci na české železnici extrémně vysoké ceny za použití kolejí. Například v nákladní. dopravě je to 220 korun za kilometr jízdy, což je třikrát vyšší cena než na německé železnici.
V České republice je v současnosti pouze jedna privátní trať, úzkokolejka u Jindřichova Hradce, soukromé firmy mají navíc dalších pět tratí v pronájmu.