Středočeši si za nákup kutnohorského fragmentu v Londýně vysloužili uznání i kritiku

Středočeský hejtman David Rath, foto: autorka

Jak jsme už informovali v našem vysílání, v úterý vydražila kutnohorská Galerie Středočeského kraje v londýnské aukční síni Sotheby´s unikátní středověký fragment rukopisu z konce 15. století, který zobrazuje těžbu a zpracování stříbra v Kutné Hoře. Středočeský kraj za tento fragment zaplatí i s poplatky přes sedmnáct milionů korun. Ačkoliv jde o mimořádně významnou památku, ozvaly se hlasy, které postup Středočechů kritizují. Podrobnosti uslyšíte v dnešní kulturní rubrice Mileny Štráfeldové:

- kladívko solicitátora v londýnské Sotheby´s přikleplo středověkou iluminaci zástupcům kutnohorské galerie krátce po úterním poledni. Za cenu 510 tisíc liber. I podle Tima Boltona z aukční síně je tato cena vysoká:

"Jsem z toho bez sebe, cena ale na druhé straně odráží to, o jak úžasnou věc tu jde. To je největší sekulární miniatura, kterou jsme prodali za téměř tři století naší existence. Úplně bere dech a jen díky bohatství Kutné Hory mohlo vzniknout něco tak úžasného a krásného."

Jan Třeštík s Davidem Rathem,  foto: autorka
Vyvolávací cena se přitom pohybovala od dvou set do tří set tisíc liber.

"My jsme předpokládali, že cena určitě nemůže skončit kolem odhadu. Je to ta horní hrana, kam jsme byli ochotni jít,"

řekl k tomu ředitel Galerie Středočeského kraje Jan Třeštík:

"Já jsem absolutně přesvědčen, že bylo dobře, že jsme ji koupili. Je nejenom dobrou investicí, ale víc než gestem, kdy se do Čech vrací něco, co má celonárodní hodnotu a význam. Není to záležitost jenom naší galerie, Kutné Hory nebo Středočeského kraje, to je prostě věc, která má národní přesah."

Postup Středočechů, kteří o svém záměru dali vědět předem, ale kritizuje významný český exilový kunsthistorik Jiří Fajt z Berlína:

"Takováto záležitost se projednává za přísně utajených podmínek. Většina světových muzeí v těchto situacích vydává přísné embargo. Jakékoli zveřejnění zájmu notabene státní instituce o nějaké umělecké dílo vede samozřejmě k veliké pozornosti. To může vést ke konkurenčnímu boji v rámci aukce a samozřejmě k velikému zvýšení ceny, která by mohla být podstatně nižší."

Středočeský hejtman David Rath,  foto: autorka
Kritiku za nákup fragmentu si hned v úterý vysloužil i středočeský hejtman David Rath, který se dražby v Londýně osobně zúčastnil. Podle opozice měl tak vysokou částku z krajského rozpočtu využít účelněji. Rath ale oponuje:

"Tyto věci se neprodávají každý den. to je naprosto světová rarita, světový unikát, který nikde jinde neexistuje. Byl o něj enormní zájem z celého světa, tudíž se to musí kupovat tehdy, kdy je to k dostání."

Odborníci se shodují, že jde o mimořádně významnou středověkou památku:

"Je to samozřejmě nesmírně vzácná miniatura. Je na ní zobrazena těžba a zpracování stříbra v Kutné Hoře, je na ní vidět přímo Vlašský dvůr, který dodnes v Kutné Hoře stojí, s těmi známými mincířskými dílnami,"

říká Jiří Fajt. A šéfkurátor kutnohorské galerie Ondřej Chrobák k tomu hned po úspěšné aukci dodal:

"Ta iluminace pochází patrně z konce 15. století. Byla patrně dílem některé z pražských dílen, které byly specializovány na knižní malbu. Tato iluminace byla patrně určena pro chrám sv. Jakuba v Kutné Hoře, objednatelem byl zřejmě nějaký velmi bohatý člen měšťanstva, popřípadě představený kutnohorského cechu."

Středověký fragment má podle něj poměrně pohnutou historii:

"Tato miniatura byla známa odborníkům z černobílé reprodukce, která byla vydaná v německé odborné literatuře v r. 1929. Od té doby o ní existuje jakési povědomí. Nikdo z českých odborníků ji ale neměl příležitost vidět. Nebyla patrně od středověku vůbec vystavována. Její osudy jsou poněkud zahaleny, naposled byla doložena až začátkem 20. století v soukromé sbírce ve Vídni. Od té doby až do senzačního objevení v aukční síni Sotheby´s byla široké odborné veřejnosti vlastně nezvěstná."

Podle Jiřího Fajta ale odborníci ve světě o miniatuře věděli:

"Byl ve vídeňské soukromé sbírce, jenom ten sběratel ho jaksi neposkytoval badatelům volně k dispozici. Teď, pravděpodobně i díky hospodářské situaci, se řada velmi významných uměleckých děl dostává znovu na trh."

Kunsthistorik Fajt také kritizuje původní záměr galerie fragment vystavit:

"Jde o pergamenovou miniaturu, to znamená temperovou malbu na pergamentu, což je samozřejmě velmi citlivý materiál. Neumožňuje vůbec exponování té věci na světle, takže úvahy, že se tento obraz dostane do stálé sbírky středočeské galerie, která má být v Jezuitské koleji v Kutné Hoře, je poměrně naivní. Tady ten předmět, který je nesmírně vzácný, nesmí být vystaven v podstatě déle než tři měsíce."

Ředitel galerie Jan Třeštík ale vzápětí opravil zjednodušené informace, které se objevily v médiích v pondělí. Podle něj záleží i na stavu této výjimečné památky:

"To bude otázkou celé strategie prezentace této vzácné památky, zda ji vystavíme jenom na nějakou omezenou dobu, aby to nebylo poškozeno z hlediska světla a jiných parametrů, a pak bude vystavena třeba kopie. Nebo zda to bude uloženo po celou dobu v Národní knihovně a od začátku vystavíme jenom kopii. Vyhodnocení té situace může nastat až v momentě, kdy budeme přesně vědět, v jakém to je stavu, to znamená, až se s tím seznámí restaurátoři a konzervátoři, a pak jakou strategii prezentace přesně zvolíme."

V krátké době je to už druhý velký úspěch České republiky při zahraničních aukcích uměleckých děl. V r. 2005 se do Prahy vrátila památka svým významem srovnatelná s manuskriptem z Kutné Hory, a to fragment Dalimilovy kroniky z 15. století. Národní knihovna ji tehdy v Paříži koupila za zhruba deset milionů korun.