Tabakovovo divadlo v Praze měsíc předem vyprodáno
V Praze zahájilo ve čtvrtek své pětidenní hostování moskevské divadlo Olega Tabakova. Ruský herec a režisér je s Čechami spojen osobními vazbami od 60. let. Po Juriji Ljubimovovi je teprve druhým významným ruským divadelníkem, který v porevolučních letech příjíždí do Prahy s profilovým programem.
Do dějin Činoherního klubu vešlo hostování Olega Tabakova v roli Chlestakova v Gogolově Revizorovi z roku 1968. Česky mluvící herci hráli ustrašené úředníčky proti falešnému ruskému revizorovi.
"Jarda Vostrý a Honza Kačer, jak vidět, četli v novinách, že jsem v Praze. Jejich představitel Chlestakova zůstal v Anglii, tak roli nabídli mě. Já jsem ji nikdy nehrál a měl jsem na přípravu málo času. Nakonec jsem ji hrál celý měsíc. To byla tehdy v Československu pozoruhodná doba..."
Později v 80. letech hrál Tabakov ve filmu Antonína Moskalyka Kukačka v temném lese. Nyní přijel na pozvání Dejvického divadla. Zahraniční vývoz divadla je velmi drahý. Jak vznikla myšlenka na hostování, vysvětlila ředitelka této úspěšné pražské scény Eva Měřičková:
"Ten nápad vznikl skoro náhodou, protože pan Tabakov byl v Praze v rámci svých aktivit a jeho přátelé nám zavolali, jestli by se večer mohl přijít podívat na představení Oblomova. To vzbudilo v souboru trošku rozruch, protože samozřejmě hrát Oblomova před panem Tabakovem je velké sousto, ale on byl představením nadšen. ten večer tady seděl s herci, povídalo se a on přišel s myšlenkou, že by bylo příjemné, kdyby se uskutečnilo výměnné hostování. My s Oblomovem a ještě s nějakým dalším představením /volba nakonec padla na Zelenkova Teremina, pozn red./ do Moskvy a on že by přivezl představení, které hraje ve svém moskevském divadle tabakerka."
"Přivezeme Ostrovského, Gorkého, Leonida Andrejeva, určitě Čechova, jednu italskou komedii... Bude toho hodně!" plánoval Tabakov letos v létě.
Do programu se nakonec řada titulů nevešla, protože pro ně Dejvické divadlo nemohlo zajistit technické podmínky. Tabakerka v Praze představí Bernhardova Divadelníka, Zpověď hochštaplera Felixe Krulla od Thomasse Manna, Gorkého Na dně, Andrejevovu Povídku o sedmi oběšených a komedii Alda de Benedettiho Sublimace lásky.
"Nastal velký problém. Jak uspořádá Dejvické divadlo přehlídku, když se sem vejde jen jedna z jejich inscenací. V tom nám velmi vyšla vstříc Vinohradské divadlo a Švandovo divadlo, která poskytla prostor."
Jsou si vaše divadlo a divadlo Olega Tabakova v něčem podobné?
"Já myslím, že ano, protože kdyby tomu tak nebylo, asi by náš Oblomov pana Tabakova neoslovil. Musím říct, že při tom hostování v Moskvě byly velmi zvláštní reakce, ruským divákům se Oblomov líbil, ale nesmáli se. Protože Oblomov je v očích Rusa tragický hrdina a není důvod se tomu smát. Zatímco ten náš Oblomov je udělán na té hranici smíchu a slz. Proto si myslím nás vybral, že mu to právě je blízké. V podstatě největší zpětné vazby se nám dostalo až teď v Praze. Když byl Tabakov dotázán, jak se díval na hostování Dejvického divadla u sebe doma, tak řekl, že od roku 1992, kdy začla jezdit česká divadla opět do Ruska na různé hostování, tak že toto povvažuje za největší úspěch českého divadla v Moskvě. myslím že tohohle názoru si musíme velmi považovat."
Zájem diváků o hostování moskevského souboru byl enormní a měsíc předem byly vyprodány všechny vstupenky. Měřičková tvrdí, že tento zájem chápe jako příslib do budoucna, kdy by se chtěla pokusit uspořádat větší festival ruského divadla v Praze.