Tmavomodrý svět stále v čele aktuálního žebříčku nejúspěšnějších filmů českých kin

Z filmu Tmavomodrý svět

Svěrákův Tmavomodrý svět je stále v čele aktuálního žebříčku nejúspěšnějších filmů českých kin. O víkendu opět porazil americkou hororovou komedii Mumie se vrací. Na kontě Tmavomodrého světa je už přes půl miliónu diváků a celkové tržby přesahují pětačtyřicet miliónů korun. Další informace připravil Vilém Faltýnek.

Z filmu Tmavomodrý svět
Půlmilióntým divákem Svěrákova Tmavomodrého světa se v neděli vpodvečer v pražském kině Mat stala studentka gymnázia, která od režiséra převzala kolekci všech jeho filmů na videokazetách. Šéfa distribuční společnosti Cinemart Jana Jíry jsem se zeptal, jak se počítá, který z diváků je právě tím půlmiliontým:

To se nepočítaj samozřejmě vstupenky, to nejde, protože to se hraje v šestadvaceti kinech, ale víme období, v kterém ten půlmiliontý divák přijde. Tak jsme v pátek věděli, že zbývá asi dvacet tisíc diváků, a víme, kolik je průměrná návštěva za den, tak jsme usoudili, že to v tu neděli bude a rozhodli jsme se pro kino MAT, kde je takové intimní prostředí a kde to šlo dobře vylosovat. Tam vlastně vítězové byli všichni, kdo tam v tu neděli byli. Pak dostali všichni tričko a to jedno tričko mělo označení a to byl ten půlmiliontý divák. je to takový víceméně náhodný výběr, ale v pravou dobu.

Jubilejního pětisettisícího návštěvníka přivítal Tmavomodrý svět pět týdnů od premiéry, což je novodobý rekord domácí filmové distribuce. Režisér Jan Svěrák prozradil, že s vysokou návštěvností tak trochu počítal.

"Upřímně řečeno já jsem čekal, že na to přijde hodně lidí, protože jednak se všude psalo, jak je nejdražší, a taky byl dlouho očekáván. Přece jenom po Koljovi, kterej měl poměrně vysokou návštěvnost, asi milion tři sta tisíc lidí na něho přišlo, tak jsem si říkal, že aspoň polovina těch lidí, co přišli na Kolju, by se mohla přijít podívat na Tmavomodrý svět. Ale netušil jsem, že přijdou během pěti týdnů."

Z filmu Tmavomodrý svět
Podobné akce, jak Jan Jíra dodal, pomáhají dále zvyšovat popularitu filmu. Podle Jana Svěráka mohutnou návštěvnost filmu ovlivnila jednak reklama, ale taky zvědavost lidí, kteří viděli jeho předchozí film Kolja a kteří nechodí pravidelně do kina.

"No tak jednak je to publikum, které vidělo Kolju, to bylo taky publikum, které dlouho nechodilo do kina. To bylo v roce devadesát pět a tam stáli lidi u pokladny a ptali se, jaký běží týdeník, a přitom Týdeník už pět let v kinech neběžel. Tak dneska mi zase vyprávěl jeden majitel kina, že se mu lidi řadili u pokladny, která už tam pět let není. Druhý důvod je asi ta masivní reklama, to je trošku, jak se říká zmasírovalo."

Pro srovnání uveďme, že z dalších dvou úspěšných českých filmů, které Cinemart distribuuje, vidělo Návrat Idiota za dva roky dvěstě osmdesát tisíc diváků, Samotáři dosáhli půl milionu diváků přesně za rok.