Trojský most: architektonický skvost, který se Praze prodražil
Nový Trojský most slouží chodcům, cyklistům, tramvajím a autům už deset let. Podle architektů patří mezi nejkrásnější novodobé stavby v Česku.
V roce 2015 udělilo Evropské sdružení ocelových konstrukcí této mostní stavbě cenu AWARD OF EXCELLENCE v kategorii Mosty v rámci soutěže The European Steel Design Awards 2015. Cena za most navazující na tunel Blanka se ale řádně prodražila.
Hlavní město totiž muselo zaplatit jedenáctimilionovou pokutu za to, že jako součást tunelového komplexu nechalo postavit jiný most, než který původně vysoutěžil Metrostav. Výrazně se prodražila i samotná stavba. Most podle návrhu Metrostavu měl stát necelou půlmiliardu korun. Město návrh Metrostavu shodilo ze stolu a vypsalo na podobu Trojského mostu architektonickou soutěž, kterou pak vyhrála Architektonická kancelář Romana Kouckého spolu s projekční firmou Mott McDonald. Stavba nakonec vyšla na 1,3 miliardy korun, tedy trojnásobek.
Praha a její mosty
V Praze je přes 30 mostů, můstků či lávek, které vedou přes Vltavu nebo její část, 18 mostů vede přes celou řeku. Z nich je 13 silničních, osm tramvajových a čtyři železniční. Nejstarší je Karlův most, nejnověji se staví Dvorecký most, který spojí Hlubočepy a Smíchov s Podolím.
Předchůdci nového Trojského mostu se lidově říkalo „rámusák“. Šlo totiž o provizorní most fungující od roku 1981 jen pro tramvaje a pěší. Jeho průjezd byl velmi hlučný, proto ta přezdívka.
Související
-
Hlavní město Praha
Hlavní město. Sem se sbíhají všechny cesty, sem míří milióny návštěvníků ze celého světa. Město bohaté historie, nádherné architektury a skvělého kulturního života.