Týden v ČR

Foto: ČTK
0:00
/
0:00

Nadávání dřevorubců, křik ekologických aktivistů a rázné policejní pokyny se od pondělí ozývají z Ptačího potoka na Šumavě. Už od 15. července se tam ekologičtí aktivisté snaží bránit kácení dřeva napadeného kůrovcem. Těžbu považují za ilegální.

Foto: ČTK
Nadávání dřevorubců, křik ekologických aktivistů a rázné policejní pokyny se od pondělí ozývají z Ptačího potoka na Šumavě. Už od 15. července se tam ekologičtí aktivisté snaží bránit kácení dřeva napadeného kůrovcem. Těžbu považují za ilegální. Došlo k několika slovním i fyzickým potyčkám. Těžaře si objednala správa Národního parku, která se tak snaží zabránit kůrovcové kalamitě. Celkem by mělo padnout asi 3 tisíce stromů, které chce vedení parku odstranit nejpozději do dvou týdnů. Jinak prý kůrovec napadne další lesy v okolí. Podle ekologů ale kácení stromů šíření kůrovce nedokáže zastavit. Zásahy v okolí Ptačího potoka odmítá i bývalý ministr životního prostředí Martin Bursík:

"Já už vůbec nevidím logiku v tom, že co tam vlastně ředitel Stráský provádí. Už se zdá, že je to nějaký boj s nepřítelem a že oni vůbec nepochopili, o co se v národním parku jedná. Že tam jde o ochranu přirozených ekosystémů a že to je to kouzlo a krása. Vlastně je to základní důvod existence národního parku."

Právě Martin Bursík před čtyřmi lety prohlásil napadené území Ptačího potoka za prales, a tím znemožnil kácení.

Celá pře nenechává chladnými ani starosty tamních obcí. První muž Modravy Antonín Schubert nechápe, proč se do sporu ještě nevložil ministr životního prostředí:

"Je tady zhruba na jednoho obyvatele jeden policista, ale nevidím tady ani pana ministra, ani jednoho náměstka. Zřejmě asi problémy Šumavy a jejího Národního parku vlastně není až takovým problémem, jak to podle zájmu médií tady vypadá."


Piloti národního dopravce ČSA chystají od pondělí protesty, které povedou ke zpožďování letů. Více tak začnou využívat všech práv, které jim dává zákoník práce. Například se už nebudou vzdávat během směn přestávek na jídlo. Vadí jim plánované propouštění leteckého personálu, které jde údajně nad rámec vládou schválené restrukturalizace společnosti. Potvrdil to šéf asociace pilotů Filip Gaspar:

"Pro cestující to pravděpodobně bude znamenat zpoždění, a není jisté, jestli všechny linky budou během dne vypraveny. Bude to znamenat, že budeme striktně dodržovat předpisy a povinnosti, které máme, ale pouze v dobu určenou. Budeme využívat možnosti, které nám dává zákoník práce, a které dnes většinou využívány nejsou."

Aerolinky podle své mluvčí Hany Hejskové jakýkoliv protest odborářů odmítají:

"Podle Českých aerolinií rozhodně není žádný objektivní důvod k jakémukoliv protestu, právě naopak. Zadání restrukturalizačního plánu se nezměnilo, vše běží v intencích vládou schváleného plánu."

Ministr financí Miroslav Kalousek odmítá nátlak odborové organizace pilotů na vedení Českých aerolinií. Jak řekl Lidovým novinám, pokud by odborářské tlaky vyvolaly ekonomicky neřešitelnou situaci, pak raději pošle firmu do konkursu než aby do něj padla neřízeně.


Foto: Stock.XCHNG
Dorovnávání slovenských důchodů skončí. Slovenskou penzi pobírají Češi, kteří v době federace pracovali na Slovensku. Stát dosud těmto lidem důchody dorovnával, protože slovenské penze nedosahují výše těch českých. Jiří Král ze sekce sociálně pojistných systémů na ministerstvu práce a sociálních věcí v pondělí vysvětlil, že ukončením této praxe stát reaguje na výrok Evropského soudního dvora:

"Je to první z našich odpovědí v komplexu složitých rozhodnutí, která budou muset být činěna. Evropský soudní dvůr jasně řekl, český stát samozřejmě může poskytovat, když to řeknu zjednodušeně, důchody ve výši, v jaké uzná za vhodné, ale nemůže být kritériem pro to, komu dá nějaký důchod a komu nedá, nebo nějaké dorovnání, občanství."

Podle Jiřího Krále se bude ministerstvo snažit, aby penzisté, jichž se opatření týká, nedostali najednou o několik tisíc korun méně.


Zemědělci zatím letos sklidili desetinu ploch obilí a 23 procent řepky. Výnosy jsou mírně vyšší než v loňském roce, vyplývá z úterních údajů Agrární komory. Nejdále žně pokročily u ozimého ječmene, který je pod střechou z 82 procent ploch. Kvalitu pšenice či řepky ale ohrožuje současné proměnlivé počasí.

Letos bude historicky nejnižší sklizeň ovoce. Sady poničily dlouhé a silné mrazy na začátku května. Ovocnáři přirovnávají situaci k živelní katastrofě. Proti mrazu se nemohli pojistit a nemají tak nárok na pomoc ze státního garančního rolnického fondu. Proto žádají o pomoc ministerstvo zemědělství. Jakou konkrétně, popsal předseda Ovocnářské unie Martin Ludvík:

"Zásadní pomoc, kterou očekáváme, do té chvíle není ze strany ministerstva zemědělství zúřadována. Jde především o vytvoření programu na úvěry pro to, aby ti lidé tento rok zkrátka přežili. Náš požadavek byl, aby to byla zhruba v duchu těch povodňových úvěrů tak, jako byly například v roce 2010."

Ministerstvo zemědělství však další pomoc sadařům nechystá, potvrdil zástupce tohoto rezortu Radek Ležatka:

"Ministerstvo zemědělství navýšilo kvůli mrazům dotace na dva programy: na restrukturalizace ovocných sadů o 20 milionů a vybudování kapkové závlahy o 10 milionů korun. Tudíž ta podpora byla navýšená o 30 milionů korun. Je také potřeba vnímat realitu státního rozpočtu. Ve veřejných výdajích státu dochází k velkým úsporám, a navýšení dotací o 30 milionů korun je v kontextu úsporných opatření relativně značná podpora."

Sklizeň ovoce bude nejnižší od roku 1984, odkdy se sklizně sledují, a zřejmě nejnižší za posledních 50 let.


Foto: Czechtourism
V pondělí tomu bylo přesně 120 let, co na pražský Petřín vyjela lanovka. Dráha, která byla vybudována při příležitosti Jubilejní výstavy v roce 1891, slouží dodnes. Mezi Pražany a turisty je velmi oblíbenou atrakcí. Jen vloni se s ní svezly téměř dva miliony lidí. Odhaduje se, že za svou existenci lanovka přepravila 56 milionů cestujících. Požitek z jízdy popsal Milan Pokorný, ředitel Muzea Městské hromadné dopravy v Praze:

"Lanová dráha na Petřín jako jediná pražská lanovka je především atrakcí. Dodává a zvýrazňuje kolorit Prahy. Cesta z dolní a horní stanici Petřínem je naprosto jedinečná, s takovými slavíčkovskými pohledy na Hradčany a celé město."