Valtr Komárek: ČSSD uškodil Jiří Paroubek a marketingový charakter strany

Sociální demokracii podle doyena strany Valtra Komárka ve volbách bezprostředně poškodil její předseda Jiří Paroubek, který se stal všeobecně negativní postavou. Hlubší příčinu neúspěchu ČSSD však vidí jeden z mužů sametové revoluce, který se letos v srpnu dožívá 80 let, v tom, že ČSSD degenerovala v tuhý direktivní manažerský aparát, který dává hlavní důraz na marketing a všechno podřizuje volebnímu vítězství a uchopení moci. Protože takto degenerovaly i ostatní politické strany, je možné hovořit o soumraku politiky. Komárek je přesvědčen, že Paroubek ubral ČSSD deset procent hlasů. "Ohromná masa voličů říkala: My bychom vám ten hlas dali, ale kdybyste neměli toho Paroubka," uvedl. Dalších téměř pět procent voličů podle Komárka odlákal někdejší premiér a předseda ČSSD Miloš Zeman se svou stranou. Kontraproduktivní bylo podle Komárka marketingové vedení kampaně, kterou organizovali američtí poradci. Nabádali k sebevědomému vystupování, k agresivnímu napadání protivníků, k chvastounství. Za fatální označil Komárek odvolání podzimních předčasných voleb do sněmovny Jiřím Paroubkem navzdory dohodě s ostatními stranami, přestože měla ČSSD vysoké preference. Chybou bylo i zrušení mítinků po inzultaci místopředsedy Bohuslava Sobotky. Posledních čtrnáct dní kampaně, její finále, které je nejdůležitější, sociální demokraté odtroubili, poznamenal Valtr Komárek.