Zahraniční investice v Česku vzrostou o dvacet procent

r_2100x1400_radio_praha.png

Objem zahraničních investic do České republiky meziročně vzroste o dvacet procent. Po pondělním jednání to konstatovali premiér Miloš Zeman a generální ředitel agentury Czech Invest Martin Jahn. Podrobnosti má Josef Kubeczka.

Zatímco loni investovali zahraniční podnikatelé v Česku přibližně pět miliard dolarů, letos se očekává asi šestimiliardový příliv kapitálu. Ke dvacetiprocentnímu růstu přílivu kapitálu podle ředitele Jahna výrazně přispěl systém investičních pobídek, který vůči investorům český stát uplatňuje:

"Czech Invest do současné doby dokončil přibližně sto projektů v hodnotě přes 3 miliardy dolarů. Tyto projekty vytvořily něco přes 30 tisíc pracovních míst. Systém investičních pobídek bychom chtěli rozšířit o investiční pobídky pro strategické služby a také bychom chtěli dále rozvíjet systém zainvestování průmyslových zón na nájemní objekty a na revitalizace stávajících průmyslových prostor. Česká republika má šanci i nadále být vedoucí zemí v regionu a získávat na hlavu nejvíce přímých zahraničních investic tak, jako tomu bylo v minulém roce."

Největšími investory v České republice byli v posledním období Američané, Němci a Britové. Také podíl japonských investic se zvýšil. Agentura Czech Invest dokončila kolem sta projektů. Podle jejího ředitele Martina Jahna se největší zájem investorů zaměřuje na automobilový průmysl, elektroniku a také sektor strategických služeb, tedy telekomunikační centra, software atd. Na posledně jmenovaný obor se ale zatím nevztahují investiční pobídky, což by se podle Martina Jahna mělo změnit:

"Czech Invest v rámci ministerstva průmyslu a obchodu právě připravuje materiál, který by investiční pobídky rozšířil i na sektor strategických služeb a připravujeme s MPO přibližně čtyři až pět pilotních projektů v rámci těchto strategických služeb, které by mohly investiční pobídky získat."

Premiér Miloš Zeman zdůraznil, že Česká republika má zájem především o dlouhodobý, nespekulativní kapitál a jednou z takových investic by mohl být i záměr společnosti BMW vybudovat v Česku montážní závod velikostí srovnatelný s mladoboleslavskou škodovkou:

"Zabývali jsme se i možnostmi alokace této konkrétní investice do konkrétních možných regionů. Jistě pochopíte, že v této fázi není dobré dávat přesné odpovědi, protože to závisí na jednání s naším potenciálním partnerem."

Podle předběžných informací má o tento závod zájem sedm lokalit jenom v České republice. Automobilka si ale bude vybírat mezi 53 zájemci z celé Evropy.