Zdeněk Mácal jako šéfdirigent České filharmonie končí

Zdeněk Mácal, foto: ČTK

Šéfdirigent Zdeněk Mácal ve své funkci u České filharmonie končí. Své rozhodnutí oznámil orchestru v sobotu na festivalovém zájezdu v Rakousku. Vyvrcholily tak dlouhodobé kompetenční spory, které údajně měl s vedením našeho prvního symfonického tělesa, nebo je za jeho náhlým odchodem nepříznivá kritika v tisku? To se pokusila zjistit Milena Štráfeldová.

Zdeněk Mácal, foto: ČTK
Jednasedmdesátiletý Mácal stál v čele České filharmonie od roku 2003. Do Česka se tak v podstatě vrátil z dlouholetého exilu, kam odešel v roce 1968. Nejprve působil v Nizozemsku a Švýcarsku a od roku 1982 především ve Spojených státech. V uplynulých desetiletích řídil špičkové orchestry po celém světě. Ještě v loňském roce hodnotil své působení v České filharmonii jako vrchol své dosavadní kariéry:

"Já jsem dirigoval 170 orchestrů po světě. Když si vezmete jakýkoliv orchestr, tak je na světě málo významných orchestrů, které jsem nedirigoval. Samozřejmě dnes jsem to všechno limitoval, mám v České filharmonii v Praze překrásný orchestr. Jsme doma, tam, kde jsem před kolika lety začal. V roce 1966 jsem poprvé dirigoval Českou filharmonii tady v Praze. Čili ten kruh se uzavírá,"

řekl Zdeněk Mácal v roce 2006 Rádiu Praha. S filharmonií se soustředil především na nastudování děl z českého repertoáru, byl zastáncem velmi důkladné, pečlivé přípravy, kterou oceňovali i zahraniční posluchači a kritici. V sobotu však vyznavače vážné hudby zaskočila zpráva, že v čele našeho nejvýznamnějšího symfonického orchestru končí. Zdeněk Mácal to oznámil na festivalu v rakouském Grafeneggu. Potvrdil to i ředitel České filhamonie Václav Riedelbauch. Současně připustil, že další spolupráce s Mácalem není vyloučená:

"Je pravda, že pan šéfdirigent po několik měsíců cítí jakousi křivdu na své osobě. Ty útoky se v jeho očích stupňují. Je člověk velmi emotivní, tak prostě zareagoval tak, jak zareagoval. Na druhou stranu jsou tu určité závazky a ty by byla velká škoda totálně zničit. Takže jsme našli nějaký modus vivendi pro další období. On si trošku uvolní ruce, ale bude pracovat s orchestrem při nahrávacích projektech, při turné v zahraničí. Určitě ho publikum, které ho má rádo, uvidí."

Zdeněk Mácal se k důvodům svého náhlého odchodu z České filharmonie nevyjádřil. Podle zdrojů v orchestru se ho však dotkly kritiky jeho koncertů, zejména jeho provedení Sukova Zrání při zahajovacím koncertu 112. sezóny filharmonie. Recenzent Lidových novin napsal, že Mácal by dílo s filharmoniky měl nastudovat lépe, nebo je neuvádět vůbec. Podle hudebního publicisty Petra Vebera však jedna kritika nemohla vést k tak nečekanému a i ve světovém kontextu nebývalému rozhodnutí špičkového dirigenta:

"Já si myslím, že to může být trošku výmluva, zároveň tam jistě existuje nějaké napětí mezi ředitelem a šéfdirigentem. Druhá věc je ta, že už loni Česká filharmonie vyhlásila, že hledá nějakého nástupce. Možná se ho to trošku dotklo. A třetí poloha jsou ty kritiky. Nejsou zdaleka všechny špatné v poslední době, možná zareagoval na jeden článek a zareagoval podle mého názoru asi přehnaně."

Další koncert s Českou filhamonií by měl Zdeněk Mácal podle původního programu dirigovat už 11. října.