Zemřel bubeník Katapultu Tolja Kohout
Český bigbít v těchto dnech místo rock´n´rollu hraje blues. Jeho řady opustil obyvatel Beatové síně slávy: známý, snad už legendární bubeník Anatoli Kohout.
Kritiky zatracované a publikem milované kapele prý stačily tři akordy, dvě barevné žárovky a jeden půllitr, aby nažhavila sál "do běla". Podle hudebního publicisty a rozhlasového manažera Josefa Vlčka bychom se ale neměli dívat na Tolju Kohouta jen přes jeho působení v Katapultu: "Každý výkon muzikanta je prostě buď dobrý nebo špatný. Zbytek je na koncepci kapely a ne na jeho muzikantském výkonu."
V Katapultu zažil Tolja Kohout v 80. letech šílenství plných sálů a čtvrtmilionových nákladů LP desek. Jeho působnost byla ovšem širší, než možná davy vědí: "To hraní s Katapultem je asi nejdůležitější fáze, nebo jeho nejmilejší fáze v tom jednašedesátiletém životě. Nicméně samozřejmě v těch 60. letech hrál se spoustou kapel, já si pamatuji, že jsem ho vídával i s Primitives Group a to byla přece jenom kapela, která opravdu měnila historii českého rocku," dodává Vlček.
Anatoli Kohout byl už totiž opravdu legendou českého bigbítu. Z Primitives Group, kteří přinesli na českou scénu skladby Franka Zappy, odešel k The Rebels. V Blues Company nehrál s nikým menším, než s kytaristou Lubošem Andrštem, se kterým se pak znovu setkal v sestavě Energit, kde zase klávesy patřily Emilu Viklickému. Mezitím třeba kotvil v Semaforu, a to za doby Návštěvních dnů Šimka a Grossmana. Hrál u Františka Ringo Čecha. U slávy českého heavy metalu zase později stál v kapele Citron. Na své album si ale Kohouta pozval třeba Ota Petřina a Vladimíra Mišíka zase Tolja doprovázel třeba v Obelisku, zhudebněné básni Josefa Kainara.
A mezitím vším si stačil téměř na 15 let odskočit do Velké Británie. "Jinak samozřejmě on byl hrozně důležitý i v tom období, kdy vlastně tady v Čechách nebyl, kdy fungoval jako obchodník s hudebními nástroji ve Velké Británii a kdy tedy spoustě kapel dodával nástroje, které tady byly nedostupné. Pokud vím, tak i Plastici hráli na části aparatury, která pocházela z nějakých jeho obchodních jednání,"říká Josef Vlček a uzavírá: "Každý z těch lidí, který kdysi v těch 70. letech dělal muziku a dělal ji s tou oddaností, která je té muzice vlastní, tak každý z nich je velká ztráta, když odejde. Včetně Tolji Kohouta."