Auta starší než 15 let tvoří dvě pětiny českého vozového parku

auto_vrak1.jpg

Asi dvě pětiny tuzemského vozového parku tvoří osobní vozy staré patnáct a více let. Během posledních let se podíl aut na celkovém počtu příliš nezměnil, jejich počet se ale zvýšil na 1 milion 585 tisíc. O starší vozech na českých silnicích si Martina Lustigová povídala s ředitelem Sdružení automobilového průmyslu Antonínem Šípkem.

Kde hledat příčiny toho, že automobily starší patnácti let tvoří dvě pětiny tuzemského vozového parku?

"Jsou tady dva faktory, které to ovlivňují. První je samozřejmě stále velký počet starých vozidel Škoda 105, 120, starých žigulíků, případně i trabantů. Ale druhý moment, který to v poslední době ovlivňuje, je nárůst ojetých vozidel zahraničních, tedy dovážených ojetých. Jejich podíl za posledních pět let vzrostl již na větší polovinu z těch dvou pětin."

Proč si podle vás Češi vybírají starší vozidla?

"Neřekl bych, že si je vybírají. Myslím si, že každý si chce pořídit nové vozidlo. Tato vozidla prostě přežívají v rodinách a na nové vozidlo vzhledem k ekonomické situaci řady občanů prostě není."

Jak jsme na tom ve srovnání s ostatními zeměmi Evropské unie?

"Co se týká stupně motorizace, tam už jsme na srovnatelné úrovni - je to kolem dvou obyvatel na jeden osobní automobil, nebo něco málo přes dvě, což je srovnatelné se zeměmi Evropské unie. Ovšem z hlediska stáří vozového parku jsme na tom poněkud hůře. V Evropské unii se tento podíl vyjadřuje počtem vozidel starších deseti let - ten je u nás na hodnotě kolem 50 procent, kdežto v Evropské unii je to v některých zemích pod 40 procent a v některých dokonce pod 30 procent. To znamená, že vozový park v zemích Evropské unie je výrazně mladší."

Jaké dopady má používání starších aut? Kde jsou úskalí pohybu starších automobilů na českých silnicích?

"Ta úskalí jsou, řekl bych, dvě. První je samozřejmě množství vypouštěných emisí, protože je logické, že čím starší vozidlo, tím větší množství emisí během provozu vypouští, i když můžeme říci, že starší vozidla jezdí méně než vozidla nová. Přesto ten podíl na emisích například benzínových vozidel bez katalyzátoru tvoří v současné době více než 75 procent všech emisí daných provozem osobních automobilů. A druhý moment je vliv na bezpečnost - čím starší vozidlo, tím nižší prvky pasivní bezpečnosti, čili nižší ochrana cestujících. A to samozřejmě nepočítám další faktory, které mohou být, protože vlivem stárnutí vozidla samozřejmě dochází k jeho, řekl bych, nižší bezpečnosti při případných haváriích."

Jaké modely mezi staršími vozy převládají? Už jste něco naznačil...

"Mezi vozidly starými patnáct a více let převažují samozřejmě staré škodovky - Škoda Favorit, Forman, 105, 120. Ale znovu říkám, tato vozidla již tvoří polovinu starších vozidel, druhou polovinu tvoří vozidla, která sem byla od roku 1993 dovezena."