Automobilový závodník Tomáš Enge pořád "v jednom kole"

Tomáš Enge, foto: BPA, CC BY-SA 3.0

Tomáš Enge má za sebou premiérovou sezónu ve formulovém seriálu A1 Grand prix. Díky českému jezdci v něm náš tým obsadil konečnou 12. příčku.

Tomáš Enge,  foto: BPA,  CC BY-SA 3.0
Tomáš Enge nebyl ani přes vítězství v závěrečném závodu v čínské Shanghaii se sezónou spokojen.

"Letošní sezóna nebyla taková, jak jsme chtěli. Nevedlo se nám hlavně v kvalifikacích, vždy jsme měli auto rychlejší až v závodech. Když v kvalifikaci nezajedete dobrý čas, tak startujete ze středu startovního pole a tím pádem už potom nemáte tak velkou šanci bojovaz o přední příčky."

Miliardy jistého arabského šejka udělaly ze seriálu A1 Grand prix prestižní záležitost s atraktivním tv ztvárněním.

"Z hlediska diváku to je dobré, protože se často přepínají kamery do vozů. Když jsou na trati nějaké havárie, jako např. teď v Číně, kdy šlo irské auto několikrát přes střechu a ještě v době, kdy bylo ve vzduchu se přepla kamera ve voze. Takže bylo vidět, jak se v něm jezdec hýbe a auto dělá kotrmelce."

Letos v říjnu by se měl jet jeden ze závodů i v Brně. Kromě toho se Enge představí minimálně ve dvou kláních zámořské formulové série Indy Racing League včetně slavných 500 mil v Indianapolisu. Hned v premiérovém závodu této sezóny postihla seriál těžká tragédie, když se zabil americký pilot Paul Dana. Okolnosti havárie jsou pro Tomáše dodnes záhadou.

"Viděl jsem to ze záznamu z více pohledů. Je to samozřejmě obrovská škoda pro celý svět motorismu. Ta havárie se stala zhruba pět vteřin po tom, co Ed Carpenter sám narazil do zdi, takže v tu chvíli si myslím byla dost dlouhá doba na to, aby mohl zpomalit. Samozřejmě tyto závody jsou hodně nebezpečné, díky rychlostem 350 km/hod a víc, žádným únikovým zónám - ihned náraz do zdi, ale na druhé straně ten adrenalin je tak obrovský, že když to jednou zažijete, tak potom už málo co vás tak uspokojí, jako závody IRL."

Největším snem drtivé většiny jezdců stále zůstává F-1. Tomáš Enge není v tomto ohledu výjimkou.

"Samozřejmě každý, ať už mu je 20 nebo 30, chce jezdit F-1 a kdyby ta šance přišla, tak bychom se museli podívat, jak hodně zajímavá ta nabídka je, ale vždycky bych chtěl jet F-1."

Autor: Jan Hloch
klíčové slovo:
spustit audio