Bude Česko nadále rájem zlodějů aut?

Značka Peugeot je čtvrtá nejkradenější v ČR

Dvoudenní seminář Mezinárodní asociace vyšetřovatelů krádeží motorových vozidel (IAATI) a Interpolu probíhal od začátku týdne v Průhonicích u Prahy. Zajímavé údaje, týkající se v této souvislosti České republiky, na semináři uvedl ředitel pořádající společnosti Cebia Martin Pajer. Telefonicky s ním hovořil Josef Kubeczka.

Značka Peugeot je čtvrtá nejkradenější v ČR
Vy jste na semináři prohlásil, že v České republice se v důsledku krádeže ztratí osmkrát více aut než ve většině evropských zemí. Čím to je dáno? Máme tak šikovné zloděje?

"Je to dáno v prvé řadě tím, že v České republice je velmi malý problém zlegalizovat odcizené vozidlo. Jestliže chceme v nějaké zemi krást auta, musíme si vždy položit otázku, co s nimi ti zloději budou dělat. Pokud v té zemi není problém takové vozidlo zlegalizovat, pak se nám krade."

Dá se s tím něco dělat?

"Určitě. Jestliže stát zavede v rámci nějaké země systémové prověřování původnosti identifikátorů vozidel, přestanou se vozidla krást. V Maďarsku v roce 1997 se kradlo ještě více než v Čechách. Ročně se tam ukradlo dokonce 30 tisíc vozidel. Za tři roky po tom, co zavedli kontrolovat povinně původnost identifikátorů při každé změně majitele, tak během tří let klesl počet odcizených vozidel zhruba dvakrát, dokonce v loňském roce se tam odcizilo pouze 8 a půl tisíce vozidel. U nás se krade pořád těch 25 tisíc."

Kolik aut se musí prodat, aby se mohlo ukrást 25 tisíc vozidel?

"V Čechách se ročně prodá 150 tisíc nových vozidel, k tomu se individuálně doveze zhruba dalších 150 tisíc vozidel, a na to se nám těch asi 25 tisíc odcizí. Abychom si to mohli srovnat, tak například v Německu se ročně prodá 3 a půl milionů nových vozidel, ale odcizí se jich jenom 80 tisíc ročně. Zhruba devětkrát až desetkrát více se krade v České republice než v Německu."

Myslíte si, že skutečně zavedení systému prověřování původu všech dovážených ojetých automobilů vyřeší celou situaci?

"Nemyslím si. Samozřejmě je potřeba vždy kontrolovat jak původ těch vozidel, to znamená, že jestliže se k nám například individuálně doveze vozidlo z Německa, je potřeba ověřit, jestli opravdu to vozidlo pochází z Německa, ale ve druhé řadě je potřeba prověřit, jestli je to opravdu to vozidlo, které popisují jeho doklady. Nebo-li prověřit původnost jeho identifikátorů. V praxi to znamená zkontrolovat, že jeho štítky, nálepky a další jeho identifikátory jsou opravdu původní."

Existuje už nějaká mezinárodní, alespoň evropská spolupráce v tomto směru?

"Ano, samozřejmě. Právě o ní se na tomto semináři nejvíce hovoří, o mezinárodní výměně dat. V tuto chvíli se projednávají systému, které takové věci pomohou řešit a stanovuje se tu strategie s výhledem dalších pěti let, jelikož se ukazuje, že postkomunistické země se stávají prostorem, kde se už vozidla nejen transferují, ale začíná se tu výrazně více krást než v celé západní Evropě. Ten problém se vlastně posunul ze západní do střední Evropy."

Doufejme, že i u nás se tento problém vyřeší zdárně.

"Já tomu pevně věřím a myslím si, že v dalších třech letech dojde k výraznému poklesu krádeží motorových vozidel. Nezáleží to ale jenom na privátních subjektech, ale i na státních. Myslím si, že ministerstvo dopravy určitě během dalších dvou let připraví takové normy, zákony a vyhlášky, aby to bylo možné."

Sám bych tomu byl rád, abych i já o svého miláčka nepřišel.

"Určitě."

Na telefonní lince Radia Praha byl ředitel společnosti Cebia Martin Pajer.