Češi mění cíle letních dovolených, v následující sezóně preferují spíše evropské destinace
Oblíbené cíle letních dovolených se mění. Zatímco v minulých letech mířili Češi do zemí na severu Afriky, dnes jsou opatrnější a volí raději známé a bezpečné evropské destinace. O tom, kam se Češi letos chystají na dovolenou a zda vůbec chtějí vyrazit do zahraničí, bude dnešní cestovatelská rubrika.
"My jsme velmi obezřetní k tomu, jak se bude vyvíjet situace v Turecku, které v minulosti nahrazovalo Egypt a Tunisko především díky tomu, že tam existuje infrastruktura hotelů v systému All inclusive, která je u české klientely velmi populární. V tuto chvíli nemůžeme říct, že by se v Turecku dělo něco dramatického, ale jsme vůči této zemi velmi obezřetní, protože ani po konzultacích s ministerstvem zahraničí nejsme schopni předvídat, jak se bude vyvíjet situace mezi Sýrií a Tureckem."
Důsledek velkého zájmu o Španělsko nebo Řecko je prostý, už teď prý někteří tamní hoteliéři hlásí stop stav. Vliv na volbu, kde strávit letošní dovolenou, by mohlo jít také loňské nezvykle horké a suché počasí, které v Česku o prázdninách panovalo. Češi si totiž uvědomili, že ne vždy je nutné za teplem a koupáním jezdit či létat, a je tedy možné, že se jich více rozhodne strávit dovolenou v tuzemsku nebo alespoň s volnou místa dovolené vyčkávat, jak to s počasím bude letos.Svou dovolenou v Česku stráví samozřejmě i řada zahraničních klientů, kterých v loňském roce přijelo 8,7 milionu. Přes čtvrt milionu návštěvníků přiletělo z Číny, průměrně tady ale nestrávili ani celé dva dny. A jejich pobyt má i svá úskalí, upozorňuje předseda asociace Viliam Sivek:
"Jsme přesvědčeni o tom, že jak cestovní kanceláře, tak hotelový segment u nás není připraven na čínskou turistiku. Máme sice kvalitní cestovní kanceláře i hotely, ale my o těch Číňanech v podstatě moc nevíme. My nevíme, kdo tam vybírá dovolenou. Žena nebo muž? Jestli sledujete katalogy českých cestovních kanceláří, tak z nich zmizely modely u moře a objevují se tam rodiny. Ale to, kdo vybere dovolenou Číňana je pro nás velká neznámá. Nevíme, čím platí, jaké používá platební brány, jakou má platební disciplínu. Neznáme jejich gastronomii, tady si myslím, že by měla velkou úlohu sehrán Národní asociace Kuchařů a cukrářů, která by měla proškolit hoteliéry, jakou vůbec snídani jí Číňan apod.." Mezery má cestovní ruch v Česku nejen vůči čínské klientele. Podle asociace cestovních kanceláří v republice stále často chybějí třeba možnosti agroturistiky, v jiných evropských zemích velmi nabízené a žádané.Chuť cestovat nechybí
Češi s oblibou nakupují zájezdy na poslední chvíli, velká skupina ale i letos volí opačnou variantu, tedy nákup na tzv. first minute. Jan Papež k tomu říká:
"Asi 30 procent lidí využívá tu formu first minute. Letos je to trochu problematičtější, je to od destinace k destinaci. Do těch klasických destinací jako je Chorvatsko, Řecko nebo Španělsko je to přes 30 procent lidí, kteří takto nakupují. Tato forma prodeje zájezdů končí někdy v březnu, máme tedy ještě na vyhodnocování čas. Předpokládáme, že to bude nakonec okolo 35 procent lidí, kteří si takto dovolenou koupí."Když jsem vybírala dovolenou, měla jsem pocit, že se mi svět smršťuje...Nevzalo to Čechům trochu chuť cestovat?
"Smršťuje se, to máte 100 procentní pravdu, ale chuť cestovat mají Češi pořád stejnou. Jen s cestovními kancelářemi jich cestuje až 2,2 milionu. To je číslo, které se nemění, ale nervozita z toho, že jakoby nemáte kam jet na dovolenou, poroste s přibližujícími se prázdninami a svět, ačkoliv se zdá být velký, tak opravdu velký není."Pokud chtějí Češi strávit dovolenou v tuzemsku, jaké aktivity vyhledávají?
"Vyhledávají především sportovní aktivity, kola apod. Vyhledávají také jednotlivé atrakce, jednou třeba na Lipno kvůli tomu, že je tam procházka v korunách stromů. Nebo jednou někam, kde je bobová dráha, protože si to sami zjistili. Je to nahodilé a chybí konsolidace lidí, kteří cestovní ruch dělají. Dneska je to tak, že ani hoteliéři z lokality nejsou v úplně jasné spolupráci s provozovateli místních atrakcí. Je to na vás jako na klientovi, abyste si to všechno vyhledala, a není dokonce ani jedno místo, kde to všechno z jedné lokality najít."
Hovořili jste o tom, že v Česku chybějí možnosti agroturistiky. Kdyby tady ve větší míře, než jsou dnes, byly, měli by Češi o agroturistiku větší zájem?"Určitě. To ukazuje úspěch těch, kteří se už agroturistikou zaobírají. Ty farmy, které se na turistiku napojily a začaly ji nabízet, jsou velice úspěšné. Zájem mají především rodiny s dětmi, kde jsou rodiče třicátníci, pětatřicátníci. Bývají to velmi moderní lidé, kteří chtějí své děti vychovat k tomu, aby se ve světě vyznaly a dát jim zážitky z venkova, které jim obyčejně chybějí," uvádí mluvčí Asociace cestovních kanceláří České republiky Jan Papež.