České automobilky většinou kvůli světové krizi upravují výrobní plány

Skoda Auto Kvasiny

Světová finanční krize už má viditelný dopad na Česko. Zasáhla totiž tuzemský automobilový průmysl. A ten se podílí asi 20 procenty na hrubém domácím produktu. Odborníci ale nepředpokládají nějaký dramatický vývoj. Blíže k tomu Zdeněk Vališ.

Česko se v posledních letech stalo automobilovou velmocí. Letos se ale asi nevyrobí rekordních více než milion automobilů, jak ještě nedávno prorokovalo Sdružení automobilového průmyslu. Důvod ke zřejmý. Kromě silné koruny je automobilový průmysl výrazně zasažen poklesem poptávky zejména v západní Evropě, což je důsledek současné americké finanční krize. České automobilky tedy musí redukovat své výrobní plány. Není to ale nic drastického, jak naznačuje mluvčí Škody Auto Jaroslav Černý.

„V první polovině roku jsme vykázali nárůst prodejů oproti loňskému roku v dvouciferných číslech. Teď to pomalu klesá, takže bdueme sice v nárůstu, ale pouze v jednociferném čísle.“

Odborníci ale vesměs nepokládají oznámení Škody Auto o částečném omezení výroby za nic vážného. To potvrdil i Antonín Šípek, ředitel Sdružení automobilového průmyslu.

„To snížení výroby se týká snížení oproti plánu. A Škoda měla na počátku roku velice ambiciózní plány.“

Aleš Michl
Analytik Raiffeisenbank Aleš Michl soudí, že v případě mladoboleslavské automobilky jde v podstatě o návrat k normálu.

„Byli jsme zvyklí na to, že škodovka měla enormní zisky. Teď vidíme na Západě pokles odbytu, tedy je to přirozená reakce. Nemyslím si, že to bude mít nějaké zásadnější dopady.“

Snížení výroby už ohlásila i Tatra. Naproti tomu kolínská automobilka TPCA se podle Antonína Šípka k něčemu takovému zatím nechystá.

„Mluvil jsem s výrobním ředitelem. Tak v kategorii minivozů zatím pokles nebo odříkání zakázek nepocítili.“

Odborníci také poukazují na fakt, že zatímco v západní Evropě začíná poptávka po autech váznout, tak střední a východní Evropy se zatím tento problém týká jen okrajově.

„Situace v motorizaci, tedy v počtu vozů na obyvatele, je stále ve střední a východní Evropě nižší než v zemích staré evropské patnáctky. Obměna vozového parku je nízká, takže je tady stále ještě prostor pro obnovu vozového parku místo dovozu ojetých automobilů. Právě to, že se snižují ceny nových automobilů a přibližují se ojetým vozům, vytváří prostor pro zvýšení prodejů nových vozů.“

Připomíná Antonín Šípek. Všeobecně ale odborníci uznávají, že velké potíže zřejmě nastanou u subdodavatelů automobilek, tedy zejména u malých a středních firem. A pokles výroby v automobilovém sektoru se samozřejmě odrazí v celkové bilanci české ekonomiky. Aleš Michl z Raiffeisenbank ale tvrdí, že automobilový průmysl se s výkyvy vyrovnává relativně dobře.

„Každopádně ekonomické cykly, výkyvy v automobilovém průmyslu bývají většinou nižší než výkyvy v celkové ekonomice. Nemyslím si tedy, že nás to výrazně srazí. Předpokládám, že do dvou tří let se trh vzpamatuje a automobily zase budou tahouny.“

Aleš Michl si ani nemyslí, že podíl automobilového průmyslu je už v české ekonomice příliš velký a že by vyvstávala nutnost větší diverzifikace.

„Nevidím to jako kritickou hranici, jestli to máme dvacet procent na produkci hrubého domácího produktu. Podobně už automobilům šlapou na paty elektronika a počítače. Nevidím nic dramatického na tom podílu. Spíše si myslím, že to pro nás velké plus mít tady automobilový průmysl. Většina továren jsou moderní provozy, jsou daleko vyspělejší, než vidíme třeba v západní Evropě.“

Svaz dovozců automobilů v pondělí oznámil, že prodej nových osobních automobilů v tuzemsku za tři čtvrtletí vzrostl meziročně o více než deset procent na 109.000 vozidel. Podobně se zvýšila poptávka po lehkých užitkových vozech, kterých se prodalo 46.000.