České úřady mají stop stav

Čeští úředníci neví, jak jednat s lidmi. Lidé zase neví jak jednat s úředníky, a proto žadatel často volí formu úplatku. Dosud totiž nejsou dostatečně vyjasněná práva úředníků a naopak práva občana před úřadem. Evropská unie, které se velmi pravděpodobně staneme zanedlouho součástí, po nás vyžaduje reformu veřejné správy. Jak jsme na tom po deseti letech od začátku reformy?

Hodnocení veřejné správy v České republice ze strany Evropské unie je součástí pravidelné hodnotící zprávy. V té poslední z 9. října 2002 se píše, že Česká republika je připravena splnit kritéria a ukončit jednání. Na druhou stranu je zde poukázáno na některé obecné problémy jako veřejné finance, korupce, efektivita veřejné správy a soudnictví. Oproti předcházejícímu roku vyznívá hodnocení pro státní správu lépe a to díky zákonu o státní službě a tendenci k decentralizaci. V čem se ale česká státní správa nevíce lišila od praxe v zemích EU? Odpovídá ředitel odboru modernizace veřejné správy na ministerstvu vnitra Jiří Marek.

"Bylo to zejména v systému práce. Byli jsme zvyklí spravovat veřejné záležitosti direktivním způsobem ze shora. Takový systém není až tak demokratický a efektivní. Takže jde o změnu myšlení. Řešit věci se zapojením všech zúčastněných, hledat nejlepší uplatnění, zpětnou vazbu, nové technologie. A to je rozsáhlý proces. Tím, jak jsem získali prostředky EU, se začaly tyto věci realizovat i v naší veřejné správě."

Finanční prostředky na reformu jsme získali z programu Phare z fondů Evropské unie. Sečteno podtrženo celková suma investovaná do České republiky se pohybuje kolem 30 miliard korun. Ovšem nemyslete si, že počet úředníků se snížil, naopak. Úředníků územní samosprávy máme 70 tisíc, a úředníků státní správy 19 800. Dnes mají české úřady v přijímaní nových úředníků stop stav.

"Česká republika je z tohoto pohledu státem, který je výrazně v dolní polovině. Je tedy stát, který má relativně málo úředníků. To neznamená, že by naši všichni úředníci efektivně plnili své poslání. Nic méně je to otázkou realizace modernizačních kroků tak, aby maximum možných operativních činností se z té centrální úrovně přeneslo na úroveň jinou."

Tak to se prý částečně podařilo přenosem kompetencí na obce a na kraje, říká Jiří Marek z ministerstva vnitra.Počty úředníků se také výrazně sníží, pokud se zavede možnost elektronické komunikace. To by znamenalo, že bychom si mohli vyřídit většinu úředních žádostí přes Internet. Takový model připravuje ministerstvo informatiky, ale zatím je to takříkajíc nápad v plenkách.