České vesnice i města ovládne masopust
Tento víkend nás čekají ty nejbláznivější dny roku. Alespoň podle tradice. Po celém Česku se totiž bude až do úterý slavit masopust. Chystají se průvody masek, budou se ochutnávat masopustní dobroty a nakonec se za velkého nářku pohřbí basa. Jak se kde na masopust chystají, zjišťovala Milena Štráfeldová:
Masopust, fašank, ostatky nebo voračky - tak se na různých místech Česka říkalo období od Tří králů do Popeleční středy, kdy začínal půst před Velikonocemi. Dnes se tím ale myslí hlavně poslední masopustní víkend, a ten nás právě teď čeká. Na mnoha místech Čech i Moravy vyrazí do ulic masopustní maškary. A to nejen v malých vesnicích. Masopust se bude slavit i v centru Prahy:
"Na Staroměstském náměstí je připraveno 14 prodejních domků, které především nabízejí zabijačkové pochoutky. Ale k masopustu patří také zajímavý program, a to masopustní průvod. Jde o čistě lidový zvyk, tomu samozřejmě budou odpovídat také masky a kostýmy. Budou tančit po celém náměstí,"vysvětluje za pořadatele pražského masopustu Hana Tietze. Masopust ale dnes drží i jednotlivé pražské čtvrti, k těm nejhalasnějším patří žižkovský nebo břevnovský masopust.
Masopustní veselí se chystá i v Brně. Pořádá je tu Slovácký soubor Šafrán:
"Pozvali jsme několik souborů, aby současně s námi provedly tradiční obchůzku po městě a večer takzvané pochovávání basy,"
říká Fratnišek Žáček. Masopust, nebo na jižní Moravě spíše fašank, se ale slaví hlavně na venkově:
"Například Dolní Kounice měly velice krásný průvod masek už minulou sobotu. V okolních vesnicích se drží například ve Strání nebo v Podluží, kde chodí hodně skupin. Ve Strání chodí i osm nebo deset skupin naráz."Zde se dokonce udržel zvyk, kdy fašankáři tančí tradiční tanec "pod šable", který má dávný původ. Podobný tanec provází takzvanou Růžičkovou koledu, která se dodnes udržela v několika vesnicích v jižních Čechách. Naopak v Novém Pávově na Jihlavsku masopustní průvod obnovili až po mnoha letech. Letos podle Milana Mlejnka masky vyrážejí teprve potřetí:
"Jdeme vlastně dům od domu, kde se domácím vždy zahraje a zatancuje. Za to se dostane nějaké občerstvení, případně nějaký příspěvek, až se projde celý Pávov. Večer na to navážeme taneční zábavou."
V průvodu nesmějí chybět typické masky:"Klasika, která musí být, je medvěd s medvědářem. Jinak ty masky jsou různé, objevují se různá zvířata, je tam pes, kočka, prase, slepice. K tomu šašek, ženich s nevěstou, Krakonoš. Některé masky se půjčí, některé se vyrábějí, co si kdo vymyslí, na co kdo má chuť."
O obnovu masopustu se nyní snaží v Ostravě. Zde ho pořádá Ostravské muzeum. Samotné město velké tradice podle etnoložky Markéty Palowské nemá, zato v okolí se masopust vždy slavil:
"Tady v Ostravě, vlastně v Pustkovci, což je součást Poruby, se neustále drží tradice masopustu, kterému se říká Kozelek, protože hlavní maskou je tam kozel. A na sále potom místo tradičního pochovávání basy dělají obřadní symbolické zabíjení kozla."
Podle etnologů je trend obnovování lidových tradic patrný prakticky na celém území České republiky. A týká se nejen masopustů, ale i například velikonoc nebo posvícení.