Česko je stále nejatraktivnější zemí ve střední Evropě pro vstup nových značek
Téměř tři desítky nových značek z celkových 80, které v roce 2018 vstoupily na trh regionu střední a východní Evropy, si za svůj cíl vybralo Českou republiku. Vyplývá to ze studie konzultantské společnosti Cushman & Wakefield. Nejčastěji jde o módní značky hlavně z Itálie, Německa nebo Spojených států.
Na významu ale nabývá také sektor gastronomie, který stále přináší do regionu nové koncepty. Minulý rok měla gastronomie již 21procentní podíl v počtu nových značek. Nejmenší zastoupení nově příchozích značek mají hračky a také spotřební elektronika.
Podle vedoucího retailového týmu pro střední a východní Evropu společnosti Cushman & Wakefield Jana Kotrbáčka hlavní vstupní branou nových značek zůstává Praha.
"Je jednou z nejatraktivnějších turistických destinací v Evropě, pátá nejatraktivnější. Tudíž většina značek míří do Prahy. Praha je trhem, který nabízí velice kosmopolitní prostředí a výborný poměr mezinárodních turistů a lokálních zákazníků."
Praha je přitom pro maloobchodníky nejdražší. Výše nájmů rostou v celém regionu, nejvíce ale právě v Praze a Budapešti, a to jak v nákupních centrech, tak na nákupních třídách v centrech měst. Zatímco nejvyšší nájemné na pražské ulici Na Příkopě je až 230 eur za m2 za měsíc, v druhé nejdražší metropoli střední Evropy je to 150 eur.Příchod nových značek do středoevropských zemí je podle Kotrbáčka obvykle také spojen s aktivitou obchodních center - často provoz svých prodejen zahajují společně s otevíráním nových nebo rozšiřováním stávajících prodejních ploch.
"Do budoucna očekáváme stejný vývoj i například v souvislosti s projektem Savarin v Praze. Ten bude velice dobrým příkladem moderního multifunkčního projektu a umožní vstup mnoha novým a originálním konceptům a společnostem na trh a do centra Prahy,"říká Kotrbáček.
Vedle obchodních center otvírají nově příchozí značky své prodejny často také na hlavních nákupních třídách, v České republice pak velký podíl tvoří i příchody do outletových projektů.